Intel utvecklar 50 nya SSE4-instruktioner

Permalänk
Melding Plague

Intel utvecklar 50 nya SSE4-instruktioner

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Discokungen

Hade det inte varit enklare och bättre att göra en processorarkitektur som är effektivare än att hålla på och göra tillägg till den nuvarande?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Det är ju såhär de gör arkitekturen effektivare, bland annat....
Utan utökade instruktioner skulle en coreprolle inte vara värd mycket.

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Permalänk
Medlem

Intel är verkligen på offensiven. Nästa år blir helt avgörande för AMD ifall de vill klara sig på desktop marknaden.

Permalänk
Medlem

Det skulle vara trevligt med en ny arkitektur, x86 är nästan lika gammal som Gustav Vasa!

Men så är det det där med bakåtkompatibiliteten....

Visa signatur

Bastun skall vara varm när kylan drar in över kalfjället.

Permalänk
Medlem

Gör ju saker lite mer komplicerad med mer instrucktioner. Optimering etc. RISC är ju rakna motsatsen och använder så få instrucktioner som möjligt villket med rätt optimerad mjukvara och rätt val av instruktioner ofta gör att en RISC processor bara behöver 1/3 av antalet transistorer en CISC processor har för å göra samma jobb. Dom flästa processorer i dag är en hybrid medllan RISC och CISC. Eftersom mycket av jobbet en CPU gör består av ett vist antal enklare instrucktioner så har man primärt stöd för dom sedan används ett fåtal kanske mer komplicerade instrucktioner och då har man lagt till stöd för det med. Men man kan undra vad alla miljontals transistorer är till för i dag förutom cache minne

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Gör ju saker lite mer komplicerad med mer instrucktioner. Optimering etc. RISC är ju rakna motsatsen och använder så få instrucktioner som möjligt villket med rätt optimerad mjukvara och rätt val av instruktioner ofta gör att en RISC processor bara behöver 1/3 av antalet transistorer en SISC processor har för å göra samma jobb. Dom flästa processorer i dag är en hybrid medllan RISC och SISC. Eftersom mycket av jobbet en CPU gör består av ett vist antal enklare instrucktioner så har man primärt stöd för dom sedan används ett fåtal kanske mer komplicerade instrucktioner och då har man lagt till stöd för det med. Men man kan undra vad alla miljontals transistorer är till för i dag förutom cache minne

SISC - Simple Instruction Set Computer? Något nytt?
Men du menar nog CISC

Eller kanske ZISC

Visa signatur

[AMD Athlon64 X2 4400+][Corsair TWINX2048-3500LLPRO][Leadtek 8800GTS 640MB][ASUS A8N-SLI Premium][Antec P180][Antec Neo HE 550W]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sun Tzu
SISC - Simple Instruction Set Computer? Något nytt?
Men du menar nog CISC

Eller kanske ZISC

CISC ska det vara ja.

Permalänk

Jag tror nog att AMD har en del på ritbordet, skulle knappast kalla dem för utslagna.

Visa signatur

2xHP w2207, Intel C2D E6750, Gigabyte P35-DS3, Corsair Twin2X2048-6400C4, XFX Geforce 8800GTS, 400GB HDD[br]
Athlon 64 3200+ "Winchester", ASUS A8N-SLI deluxe, Corsair TWINX1024-3200XL, XFX Geforce 6800GT@ULTRA, 160GB HDD

Permalänk
Medlem

Ja, det är förlegat att tala om RISC vs CISC idagensläge då utvecklingen har passerat dessa båda designer ... dagens processorer är snarare best of both worlds , RISC vs CISC är så 90tal det är inte relevant att tala om det om än annat i historiskt perspektiv

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Läs nyheten: Intel utvecklar 50 nya SSE4-instruktioner

Bara för att Adobe då kan kräva stöd för dessa instruktioner i kommande program(paket), och därmed tvinga användare att uppgradera. Man kan undra varför exempelvis färska Sony Vegas 7 inte kräver något stöd alls för SSE, medan Premiere Pro 2.0 kräver SSE-2.

Jag har en del emot både Intel och Adobe och såna här "pakter".

Mina €0,02

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perforated
Jag tror nog att AMD har en del på ritbordet, skulle knappast kalla dem för utslagna.

Rent arkitekturmässigt så leder Amd. Intel leder med fabrikerna.

C2D hade inte varit lika trevlig på 90nm t ex. Amd får snabba på med fabrikerna så är allt lugnt. Allt annat i stort sett ligger de före på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Bara för att Adobe då kan kräva stöd för dessa instruktioner i kommande program(paket), och därmed tvinga användare att uppgradera. Man kan undra varför exempelvis färska Sony Vegas 7 inte kräver något stöd alls för SSE, medan Premiere Pro 2.0 kräver SSE-2.

Jag har en del emot både Intel och Adobe och såna här "pakter".

Mina €0,02

Jag håller visserligen med dig av principskäl men någonstans måste man väl dra gränsen?

När progarmmet kostar mer än dubbelt så mycket som en dator med SSE-2 så känns det inte som något större problem.
Särskilt inte eftersom videoredigering också är kraftigt beroende på den datorn man kör på så känns det inte så vettigt att köra det på en såpass gammal dator.

Fasst i och för sig har kanske inte Pentium M SSE2 ?
Men bärbara är kanske inte riktigt målgruppen för premiere pro.