Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2003

Snabbt gående klocka

Klockan på min dator har börjat gå för fort. På 24h hinner den dra iväg 7 minuter, vilket är rätt mycket. Mitt mb är ett epox 8RDA3I. Har haft det i 3-4 år och det är senaste månaden klockan börjat gå snabbt. Vad kan det bero på? Dåligt batteri borde väl göra att den går saktare? Dessutom står datorn på mesta av tiden (över dagen då jag var på jobbet idag och på den tiden (~9h) drog den iväg ~3 minuter) och ett eventuellt dåligt batteri borde då inte ha någon betydelse. Nån som har någon aning om vad det kan bero på eller vad man kan göra åt det (förutom att ställa den rätt stup i kvarten...).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tjörn
Registrerad
Maj 2005

testa installera om win xp, kan funka, klockan har väl inte med moderkortet att göra vad jag vet?

| Intel Core i5-4690k | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 | Corsair XMS3 DDR3 8GB| Asus Geforce 750Ti OC 2GB | Corsair CX V2 600W |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrtälje
Registrerad
Jul 2003

Jag har ett liknande moderkort (se sign).
Har haft det problemet väldigt länge löste det genom att ändra i registret för hur ofta windows ställer klockan tror standard är en gång i veckan jag ändrade till varje timme, tror man anger i sekunder eller något, ett riktigt fulhack
det hade sina konsekvenser i en del grejer jag höll på med på nätet

edit:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\ControlSet001\Services\W32Time\Tim eProviders\NtpClient
SpecialPollInterval
93a80 hex eller 604800 dec är standard (d.v.s. sekunder)
ändra till så många sekunder du vill ha om du vill.

AMD FX-6100, Gainward GeForce GTX 460 GS 1024MB,
2x2GB DDR3, 1TB 7200RPM SATA3, CoolerMaster iGreen 430W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2001

Du har väl överklockat för mycket ........
Nä, men det verkar som realtidsklockan på ditt moderkort har lite bråttom.
Om inte problemet nämns i någon BIOS update så är det bara lödkolv och kristall byte som gäller eller att synkronisera klockan ofta.
Antingen manuellt eller enligt tidigare recept.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2003

Tack så mycket obbas!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Okt 2001

obbas: vad hade det för konsekvenser? sitter med lite samma problem och såhär på söndag kväll är det omständigt att skaffa ett sånt batteri
är dessutom alldeles för bakis för att dona med sånt nu.

If I sow a wind now I will reap a storm