Permalänk
Medlem

vilket linux ska jag prova?

ska prova på linux nu, har skaffat mig en gammal dator, en p3 800mhz och 256mb ram, det är integrerat ljud och lan på mobot, men hittar något linux os drivisarna som xp skulle gjort till det eller ska jag stoppa i något var för sig och tanka drivrutiner från deras hemsidor om dom har för linux?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Slackware, TinyLinux, eller Damn Small Linux skulle jag rekommendera. Tror dom passar bäst för en gammal dator. Men av dom 3 så är nog Damn Small Linux väldigt bra för en gammal dator.

Permalänk
Medlem

xubuntu är vad jag skulle rekomendera på den burken.

Angående drivisar så tror jag att jag kan lova att jag kan spendera en vecka som din sexslav om allt inte fungerar "out of the box".

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Medlem

Sök sök sök, vet inte hur många trådar om samma ämne det finns, svårt att missa dom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smygis
xubuntu är vad jag skulle rekomendera på den burken.

Angående drivisar så tror jag att jag kan lova att jag kan spendera en vecka som din sexslav om allt inte fungerar "out of the box".

Haha jag hoppas verkligen för hans skull att det fungerar out of the box

Jag rekommenderar Xubuntu. Jag kör det på min P3 Celeron 750Mhz med 256 MB RAM och det flyter på hyffsat. Varken snabbt eller slött.. Vanliga Ubuntu med Gnome var lite halvsegt, men Xubuntu med XFCE flyter på bättre iaf.
Pröva det.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem

Tråd låst, sluta slösa med ärligt folks tid och sök själv.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion