Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2004

vilket linux ska jag prova?

ska prova på linux nu, har skaffat mig en gammal dator, en p3 800mhz och 256mb ram, det är integrerat ljud och lan på mobot, men hittar något linux os drivisarna som xp skulle gjort till det eller ska jag stoppa i något var för sig och tanka drivrutiner från deras hemsidor om dom har för linux?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
::1
Registrerad
Jul 2003
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Maj 2005

Slackware, TinyLinux, eller Damn Small Linux skulle jag rekommendera. Tror dom passar bäst för en gammal dator. Men av dom 3 så är nog Damn Small Linux väldigt bra för en gammal dator.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/etc
Registrerad
Apr 2006

xubuntu är vad jag skulle rekomendera på den burken.

Angående drivisar så tror jag att jag kan lova att jag kan spendera en vecka som din sexslav om allt inte fungerar "out of the box".

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2004

Sök sök sök, vet inte hur många trådar om samma ämne det finns, svårt att missa dom.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smygis
xubuntu är vad jag skulle rekomendera på den burken.

Angående drivisar så tror jag att jag kan lova att jag kan spendera en vecka som din sexslav om allt inte fungerar "out of the box".

Haha jag hoppas verkligen för hans skull att det fungerar out of the box

Jag rekommenderar Xubuntu. Jag kör det på min P3 Celeron 750Mhz med 256 MB RAM och det flyter på hyffsat. Varken snabbt eller slött.. Vanliga Ubuntu med Gnome var lite halvsegt, men Xubuntu med XFCE flyter på bättre iaf.
Pröva det.

WS: AMD Ryzen 7 1700 | 16 GB DDR4 | Geforce GTX 1060 OC 6GB | 480 + 256 + 240 + 240 GB SSD | Win10 x64 Professional + Antergos Linux (Arch-derivat)
Bärbar: Macbook Pro Retina 13" | Intel Core I5 2,4Ghz | 16GB RAM | 256GB Flash
Server: 3x HP Proliant microserver Gen8 | 16 GB DDR3 ECC ram | Sammanlagt 26TB HDD | Esxi

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
n
Registrerad
Maj 2004
Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Registrerad
Jul 2001

Tråd låst, sluta slösa med ärligt folks tid och sök själv.

Bienvenido a la maldad