Skillnaden mellan olika kernels

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan olika kernels

Vad är skillnaden mellan alla dessa kernels?

När man haft Ubuntun installerad ett tag så kommer det upp en hel radda med olika kernels i GRUB. Nu kommenterar jag ut dom i menu.lst, men varför är det så många? Uppdaterad? Men om det uppdaterar varför sparar den dom gamla? Vad finns egentligen i kerneln, jag hör folk snacka om att kompilera om den för att få in det här och en sån där, men vad är meningen?

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem

Re: Skillnaden mellan olika kernels

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Basti
Vad är skillnaden mellan alla dessa kernels?

När man haft Ubuntun installerad ett tag så kommer det upp en hel radda med olika kernels i GRUB. Nu kommenterar jag ut dom i menu.lst, men varför är det så många? Uppdaterad? Men om det uppdaterar varför sparar den dom gamla? Vad finns egentligen i kerneln, jag hör folk snacka om att kompilera om den för att få in det här och en sån där, men vad är meningen?

Anledningen att det är så många är att en kärna aldrig tas bort automatiskt när den uppdateras. Det här görs av anledningen att något inte skulle fungera med en ny kärna så kan du enkelt gå tillbaka till en ädre fungerande.

Permalänk
Medlem

Men det som ligger i kerneln är typ drivrutiner? Och massa annat start tjosan och sånt?
Hur tar man bort en själv om man skulle vilja då?

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk
Medlem

På samma sätt som du tar bort andra program som installeras via pakethanteraren.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem

Det stämmer inte i mitt huvud. Jag måste sätta mig in i linux lite bättre. En kernel känns lite för hi-tech för att pilla med i en pakethanterare

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk
Medlem

När du tankar hem en kärna i ubuntu med synaptic så får du hem en färdigbakad standardkärna.
Du kan även tanka ner källkoden gå till /usr/src/linux och skriva make menuconfig.
Där får du en lista med alternativ på saker du vill ha stöd för i din kärna.
Du kan välja om stödet skall vara inbakat eller ligga som modul.
När du är färdig så avslutar du och sparar därpå skriver du make install och/eller make modulesinstall.
Din nya kärna kommer ligga under /usr/src/linux/arch/(din arkitektur)/boot/ och heter BzImage
Kopiera denna till /boot/ och döp om den till något som beskriver den. t.ex 2.6.15-sata.
Lägg till den nya kärnan i grub.
Vips så har du en ny kärna som bara är att boota

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Basti
Det stämmer inte i mitt huvud. Jag måste sätta mig in i linux lite bättre. En kernel känns lite för hi-tech för att pilla med i en pakethanterare

Dom kernel som följer med i distributionerna använder distributionens pakethanterare, vilket gör att man använder pakethanteraren för att även tabort kernel som man inte använder.

Enda skillnaden mellan kernelpaket och andra paket är att kernelpaket aldrig uppdateras utan installeras, detta gör att man får flera kernel installerade efter ett tag och då kan man enkelt ta bort gamla kernel och när man tar bort en gammal kernel så tas den även bort i bootmanagern.

Så fungerar RH och fedora.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem

Det där verkar ju fiffigt. Jag ska kolla runt på det där med kärnor lite noga.

Visa signatur

Dur ru - dum.