Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2006

Linux mjukvaru raid5

Jag tänkte ev. sätta upp linux sw raid5 på en maskin, bara ett par funderingar:

- Stabilitet? Det verkar ju funka rätt bra enl. vad jag läst och kommit fram till hittils, men har även läst om folk som varit med om logiska fel/buggar som kraschat hela volymer. Visst, risken kanske finns men borde ju vara väldigt minimal?!

- Kompatibilitet vid OS-upgrades? Har ni nån erfarenhet av hur det sett ut tidigare? Vill gärna undvika att bygga om volymerna vid upgrade av OS:et.

- Risk att klanta till det själv? Ett exempel: Det är ju ofta knöligt att ta reda på exakt vilken disk som pajjat, om jag nu rycker ut fel disk och startar upp volymen på i detta fall 2 trasiga/icke tillgängliga diskar, pajjar nåt eller kan jag halta och plugga tillbaks gamla disken och det lirar igen?

Tänkte leta rätt på lite diskar att testa med, men passar ändå på att fråga om övriga forumdeltagares erfarenheter!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jul 2001

Har testat md (linux mjukvaru raid) i raid1, och där har det fungerat väldigt bra iaf. Definitivt inga stabilitetsproblem eller problem vid kernel upgradering.

Dock krashade aldrig någon disk under de två åren, så jag vet inte hur det hade gått.

raid5 har jag inte testat dock.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2004

Kör raid5 med just nu 6 diskar. Skapade raiden när 2.6.13 var "top-of-the-line" vilket var drygt 1 år sedan med 4st 250gigare, därefter har jag growat den 2 gånger med ytterligare en disk per gång och raiden går fortfarande som en klocka Kör med 2.6.18 kärna idag.

Dock hade jag en tidigare med 4st 300gigs diskar oxå men av ren klantighet råkade jag starta datorn utan att ha kopplat in ström till 2 av diskarna vilket gjorde att den inte ville lira mer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2006

Intressanta svar!

Det ser ut som att det finns en viss risk att klanta sig, t.ex. att rycka strömmen till fel disk om en disk crashar... Ärligt talat vet jag inte riktigt hur man skall veta vilken sata-port som motsvarar resp. disk i OS:et, det kanske man bör kolla upp innan man börjar lagra data på volymen så man sedan vet vilken disk man ska rycka om nån crashar...

Det är ju ett större problem om man inte har backup på allting. Jag har backup på det viktigaste men inte på allt (blir för mycket disk tillslut), men tänkte höja säkerheten på det "oviktiga" genom att raida det åtminstone.

Får labba lite och se vad man kan "åstadkomma" med ren klantighet innan jag bestämmer mig!

Förresten, du som utökat sizen på raidvolymen, hur gjorde du det? Är det raid5? Kör du LVM ovanpå raid-volymen eller har du en ny version av mdadm för att kunna utöka volymen? I FC5 verkar det vara en för gammal version av mdadm för att funka (enl. vad jag kunnat läsa mig till på kanske inte helt tillförlitliga websidor).

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Nov 2005

Annars kanske Solaris och ZFS är ett alternativ? ZFS ska vara sjukt grymt och nytt filsystem. Du kan t.ex. ta snapshots, oavsett hur stor den är, på 0,1 sek. Ska du "growa" lagringspoolen, så är det typ 2 kommandon. Om du ber den formatera hårddiskarna, så svarar den att det är klart, efter 0,1 sek. ZFS ska vara jätteenkel. Googla lite efter ZFS artiklar, om du vill ha raid?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emilsson
Annars kanske Solaris och ZFS är ett alternativ? ZFS ska vara sjukt grymt och nytt filsystem. Du kan t.ex. ta snapshots, oavsett hur stor den är, på 0,1 sek. Ska du "growa" lagringspoolen, så är det typ 2 kommandon. Om du ber den formatera hårddiskarna, så svarar den att det är klart, efter 0,1 sek. ZFS ska vara jätteenkel. Googla lite efter ZFS artiklar, om du vill ha raid?

Jo, t.o.m. hederliga gamla disksuite/svm är ju faktiskt enklare att hantera m.a.p. att utöka filsystem. Hade varit coolt, men jag kör inte Solaris på den här burken pga att lite andra prylar är smidigare. Iofs är ZFS nästan tillräckligt argument för att skippa linux, verkar ruggigt smidigt! Både volymhanterare och filsystem i ett, bara att smacka dit extra diskar och använda dom till vilka filsystem man vill utan att behöva fundera på storlekar osv. Iaf i teorin, har inte testat det ännu... Med linux får man ju dock så mycket "gratis" + att det kan vara bra att hänga med lite där också för en trött gammal unixtönt.

Håller på att labba med linux raid, verkar funka bra förutom att jag inte får volymerna att aktiveras automatiskt vid boot!? Bara att googla vidare...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölndal
Registrerad
Jul 2005

Har en linux maskin med 4 diskar i raid5 och som nu snurrat ett antal år utan problem..

Tänk dock på att raid5 år relativt tungt att köra så kommer du att köra tunga saker mot den så skulle jag försöka klra raid5 i hårdvara, men skall du bara ha det som filarkiv så fungerar det bra.

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D