Permalänk
Medlem

Hej! Har ett litet problem när jag ska lägga till uppdateringskälla. Den verkar inte komma åt filen där infon ligger i eller nåt liknande. Körde först via terminalen som dom säger på EasyUrpmi och sen testade jag via det grafiska gränssnittet. Båda utan att lyckas. I det grafiska får jag följande felmeddelande:

Kan inte lägga till media, fel rapporterade:

"kunde ej tyda hdlist-fil för "update_source"
Det går inte att hämta listan på nya paket från
`update_source'. Either this update media is misconfigured, and in this case
you should use the Software Media Manager to remove it and re-add it in order
to reconfigure it, either it is currently unreachable and you should retry
later."

Har testat med länkar från många olika länder med samma resultat, vad göra?

I terminalen skrev jag följande: urpmi.addmedia --update updates ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributions/Mandriva/official/... with media_info/hdlist.cz

Permalänk
Medlem

Har också fått det där meddelandet några gånger, men jag har tolkat det som att Sunet varit lite överbelastat för tillfället (?)

När jag testat litet senare har det (ibland) fungerat.

Av en händelse fixade jag problemen med de felaktiga svenska tecknen som du får, och sedan dess har jag inte haft problemet - kan kanske vara en permanent lösning ?

Här följer lite tips med diverse program som jag upptäckte igår:

I E-post programmet Evolution - gå till 'Redigera-Inställningar-Redigerarinställningar' Ändra 'teckenkodning' till 'Västeuropeisk (ISO-8859-1)'

Detta löste mina problem med svenska tecken - både i Evolution (svenska tecken fungerade inte i mail jag skickade - mottagaren fick konstiga tecken) och i felmeddelandet Teelx postat ovan.

Kolla även under fliken 'stavningskontroll' i Evolution - jag hade ett felaktigt språk installerat, men löste det genom att installera paketet: aspell-sv (efter att jag ändrat teckenkodning)

Gå sedan tillbaka stavningskontroll och kryssa i 'Swedish' så fungerar rättstavning i Evolution

.........................................................

Har haft en del x86_64 relaterade problem (64bitars processor) som jag löste på lite "ovanliga" sätt

Openoffice gick segt, såg "fult" ut och hade inte svenskt språk, det löste jag genom att ta hem den senaste 64bitars (Mandriva) versionen av programmet:

Openoffice.org64-2.0.3-5mdv2007.0.x86_64.rpm (obs 139Mb)

och även:

openoffice.org64-l10n-sv-2.0.3-5mdv2007.0.x86_64.rpm (svenskt språk stöd)

samt:

openoffice.org64-gnome-2.0.3-5mdv2007.0.x86_64.rpm (Gnome utseende)

................................................................

Bittorrent-program var besvärliga - men jag gjorde såhär:

Bittornado - ladda hem wxPythonGTK-2.6.3.3-3mdv2007.0.x86_64.rpm samt
lib64wxPythonGTK2.6-2.6.3.3-3mdv2007.0.x86_64.rpm
så kan man installera Bittornado utan att det krashar

Azureus 2.5.0.0 fungerar inte (normalt) på Mandriva 2007, det är en bugg som utvecklarna känner till.

Det fungerade för mig när jag bara uppgraderat från 2006, men inte efter en ren installation.

Efter en del "trasslande" fick jag det att fungera helt utan Mandriva paket

Först laddade jag hem och installerade ett Java rpm paket direkt från Sun - sedan laddade jag hem Azureus direkt från Sourceforge (i mitt fall Azureus_2.5.0.0_linux-x86_64.tar.bz2)

Packade upp Azureus i min hem-mapp och startade programmet direkt från mappen - fungerar fint (skapade sedan en genväg till programmet)

Hoppas att dessa tips kan vara till hjälp för någon