Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Upplands Väsby
Registrerad
Dec 2001

Lägga till users i fedora

Hej

Har lite problem med att lägga till en användare i Fedora 5.
Ska ha datorn som en CS-server då fyi...

Jag använder "adduser" och skapar hemkatalog och så. Det som inte funkar är att sätta ett lösenord som funkar och jag kan heller inte logga in direkt i shell med den användaren vilket jag måste göra! su är inget alternativ när jag ska köra screen.

Blir fan tokig, tycker jag testat det mesta utan att kunna logga in.
Snart installerar jag Slackware istället om det inte vore för att man måste ha en diskettjävel

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2004

Tänk på blodtrycket. Vad händer vid

passwd $ANVÄNDARNAMN

?
Förövrigt existerar det säkerligen något grafiskt gränssnitt för just detta ändamål i Fedora Core.

"I cannot. Yet I must. How do you calculate that? At what point on the graph do 'must' and 'cannot' meet? Yet I must. But I cannot."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Upplands Väsby
Registrerad
Dec 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulrik Uppkastare
Tänk på blodtrycket. Vad händer vid

passwd $ANVÄNDARNAMN

?
Förövrigt existerar det säkerligen något grafiskt gränssnitt för just detta ändamål i Fedora Core.

Kör inget grafiskt....

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2004

passwd borde fortfarande fungera, eller har jag helt missuppfattat ditt problem?

"I cannot. Yet I must. How do you calculate that? At what point on the graph do 'must' and 'cannot' meet? Yet I must. But I cannot."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Upplands Väsby
Registrerad
Dec 2001

Skapas en användare med det med shell-rättigheter? trodde det satte lösen eller nåt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2004

Så som jag tolkar ditt inlägg har du genom "adduser" redan skapat en användare, men av någon anledning inte lyckats ange ett lösenord till honom (vilket man i regel gör med hjälp av passwd). Annars är det tämligen enkelt att själv editera /etc/passwd med valfri texteditor och lägga till den nya användaren.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Upplands Väsby
Registrerad
Dec 2001

vill skapa en user som kan logga in... men jag kastade ut Fedora genom fönstrert och körde över skiten med en ångvält och installerade Slackware 11 istället och nu funkar alla perfekt och man fattar vad man håller på med.