proftpd problem, användar bugg eller conf fel?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2004

proftpd problem, användar bugg eller conf fel?

Hej alla glada linuxanvändare!

Jag har en webserver som jag har som ett liknande webotell. Jag kör gentoo med bla mysql, php, apache och proftpd. Proftpd kör jag med mysqlanvändare och vissa avändare har problem med att logga in eller att visa sina kataloger. Oftast är det problem med att användaren inte använder fliezilla och en del kan inte logga in med filezilla heller. Här lokalt har jag aldig haft problem med att logga in och dem som inte kan logga in fungerar det här localt att logga in. Därimot så när jag testade ett annat ftp program än filezilla via locala nätverket så listades inte mapparna upp men det gick att logga in. Jag vet även att endel som laddar upp större filer har communikationen även avbrytits ibland och lika snabbt kopplat upp igen.

jag har öppnat port 21 i brandväggen.

min configfil: /etc/proftpd/proftpd.conf

# This is a basic ProFTPD configuration file (rename it to # 'proftpd.conf' for actual use. It establishes a single server # and a single anonymous login. It assumes that you have a user/group # "nobody" and "ftp" for normal operation and anon. ServerName "Hoenaservern" ServerType standalone DefaultServer on RequireValidShell off AuthPAM off AuthPAMConfig ftp # Port 21 is the standard FTP port. Port 21 # Umask 022 is a good standard umask to prevent new dirs and files # from being group and world writable. Umask 022 # To prevent DoS attacks, set the maximum number of child processes # to 30. If you need to allow more than 30 concurrent connections # at once, simply increase this value. Note that this ONLY works # in standalone mode, in inetd mode you should use an inetd server # that allows you to limit maximum number of processes per service # (such as xinetd). MaxInstances 30 # Set the user and group under which the server will run. User proftpd Group proftpd # Normally, we want files to be overwriteable. <Directory /> AllowOverwrite on </Directory> # A basic anonymous configuration, no upload directories. #<Anonymous ~ftp> # User ftp # Group ftp # # We want clients to be able to login with "anonymous" as well as "ftp" #UserAlias anonymous ftp # Limit the maximum number of anonymous logins #MaxClients 10 # We want 'welcome.msg' displayed at login, and '.message' displayed # in each newly chdired directory. # DisplayLogin welcome.msg # DisplayFirstChdir .message # Limit WRITE everywhere in the anonymous chroot # <Limit WRITE> # DenyAll # </Limit> #</Anonymous> #Limit DefaultRoot ~ RootLogin off RequireValidShell off # MYSQL # The passwords in MySQL are encrypted using CRYPT SQLAuthTypes Plaintext SQLAuthenticate users* groups* AuthOrder mod_sql.c # used to connect to the database # databasename@host database_user user_password SQLConnectInfo databas@localhost användarnamn lösen # Here we tell ProFTPd the names of the database columns in the "usertable" # we want it to interact with. Match the names with those in the db SQLUserInfo ftpuser userid passwd uid gid homedir shell # Here we tell ProFTPd the names of the database columns in the "grouptable" # we want it to interact with. Again the names match with those in the db SQLGroupInfo ftpgroup groupname gid members # set min UID and GID - otherwise these are 999 each SQLMinID 500 # create a user's home directory on demand if it doesn't exist SQLHomedirOnDemand on # Update count every time user logs in SQLLog PASS updatecount SQLNamedQuery updatecount UPDATE "count=count+1, accessed=now() WHERE userid='%u'" ftpuser # Update modified everytime user uploads or deletes a file SQLLog STOR,DELE modified SQLNamedQuery modified UPDATE "modified=now() WHERE userid='%u'" ftpuser # Count number of bytes/files downloaded and uploaded SQLLog RETR dlbytescount SQLNamedQuery dlbytescount UPDATE "dl_bytes=dl_bytes+%b WHERE userid='%u'" ftpuser SQLLog RETR dlcount SQLNamedQuery dlcount UPDATE "dl_count=dl_count+1 WHERE userid='%u'" ftpuser SQLLog STOR ulbytescount SQLNamedQuery ulbytescount UPDATE "ul_bytes=ul_bytes+%b WHERE userid='%u'" ftpuser SQLLog STOR ulcount SQLNamedQuery ulcount UPDATE "ul_count=ul_count+1 WHERE userid='%u'" ftpuser # User quotas # =========== QuotaEngine on QuotaDirectoryTally on QuotaDisplayUnits Mb QuotaShowQuotas on SQLNamedQuery get-quota-limit SELECT "name, quota_type, per_session, limit_type, bytes_in_avail, bytes_out_avail, bytes_xfer_avail, files_in_avail, files_out$ SQLNamedQuery get-quota-tally SELECT "name, quota_type, bytes_in_used, bytes_out_used, bytes_xfer_used, files_in_used, files_out_used, files_xfer_used FROM f$ SQLNamedQuery update-quota-tally UPDATE "bytes_in_used = bytes_in_used + %{0}, bytes_out_used = bytes_out_used + %{1}, bytes_xfer_used = bytes_xfer_used + %{$ SQLNamedQuery insert-quota-tally INSERT "%{0}, %{1}, %{2}, %{3}, %{4}, %{5}, %{6}, %{7}" ftpquotatallies QuotaLimitTable sql:/get-quota-limit QuotaTallyTable sql:/get-quota-tally/update-quota-tally/insert-quota-tally

Detta är väldigt störande att det fungerar för vissa och inte för andra.
Någon som har några ideér vad det kan tänkas vara för fel? Ska jag byta ftp server?

..hmmm.........få se nu......hmmmm.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
::1
Registrerad
Jul 2002

väldigt troligt att felet heter: passive mode

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2004

aa okej, jag läste något om det men fatta inte rigtigt. Får googla lite på det eller vet du någon bra länk WetWilly?

Fick det tillslut att fungera

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=614...

..hmmm.........få se nu......hmmmm.