Bildkvalitet i fem spel

Permalänk
Melding Plague

Bildkvalitet i fem spel

Idag har det publicerats en mycket lång artikel som jämfört bildkvalitet mellan Nvidia och Ati. När man ställer in grafikkorten på prestanda-lägen optimeras grafiken rätt mycket vilket artikeln visar. Vilken tillverkare har bäst drivrutiner för kvalitets- och prestanda-lägen?

Läs nyheten: Bildkvalitet i fem spel

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

I det här testet ser man tydligt att Ati tappar i skärpa i performance-läge medan Nvidia får för krispig kontrast. Vad som är värst/bäst är upp till var och en men testet gör också tydligt att Ati är den överlägsna vinnaren när det kommer till Anisotropic Filtering i högsta kvalitet. Detta är ju dock lite omodärna grafikkort, kanske Nvidia blivit bättre med de nyare?

Inte sant datanusse?

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk

Tycker inte detta verkar vara så intressant för den "vardagliga" spelaren... Man märker nog inte så stor skillnad när man väl spelar tror jag... Det är klart att det är skillnader när bilder jämförs på detta visset men tycker in te att man ska bry sig om dom så mkt...

Well..

Visa signatur

Apple Mac.

Permalänk

ATI vinner i AF pågrund av HQ AF (vinklad AF), se SS2 och Farcry. nVidia har inte detta. Marken på Pray (Quality) ser skarpare ut med ATI. nVidia har lite platare och något mindre skärpa. Är det bra eller dåligt beror på den som betraktar bilden tycker jag.

Vissa föredrar skarp och snygg bild och andra strävar efter en mer realisk bild. T ex HDR och Bloom i Oblivion. Änna är snyggt och den andra är realisktist, tycker jag. Sen vad man föredrar själv är upp till var o en.

Sen kommer man alltid se skillnader i spelen om man ta en okomprimerad screen i spelet och tittar noggrannare på den. I spelen märker man inte de små saker när man springer och tittar runt. Och knappast att man försöker hitta de små skillnader i bildkvaliten heller.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk

tyckte nvidia bilderna var ljusare annars var skilnaden minimal.
fast är det inte så att ati och nvidia kort inte kan använda hdr och aa samtidigt?

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av funky_monkey
tyckte nvidia bilderna var ljusare annars var skilnaden minimal.
fast är det inte så att ati och nvidia kort inte kan använda hdr och aa samtidigt?

Jo ati kan men finns ingen mening med det :/

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av funky_monkey
fast är det inte så att ati och nvidia kort inte kan använda hdr och aa samtidigt?

nVidia kan inte använda HDR+AA, ATI kan. Men o andra sidan så stöds 2-3 spel av detta så något man måste ha tycker jag inte.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

ja, vi får väl se när nvidia kommer med hdr och aa samtidigt. Då lär det inte vara så onödigt längre.

Visa signatur

Battlefield: sscrappyy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toffe
ja, vi får väl se när nvidia kommer med hdr och aa samtidigt. Då lär det inte vara så onödigt längre.

Onödigt kommer det alltid att vara tills en stor del av spelen faktiskt kommer att kräva det.

Permalänk
Avstängd

asså, många av bilderna så såg man ju ingen skillnad mellan dem.
Verkar rätt så meningslöst å ställa in å välja kort å så när det endå är identiska resultat.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Onödigt kommer det alltid att vara tills en stor del av spelen faktiskt kommer att kräva det.

Hur menar du med kräva?
Få om några spela kräver väl något av AA, AF eller HDR i dagsläget, men de flesta (läs: alla) som har datorkraften lär köra med åtminstone en av de tre.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Men om man kollar på Fear bilderna så är texturerna på golvet mkt starkare på nvidias bilder! om ni jämnför "performance" bilderna!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Avstängd

Jag kanske är efterbliven men jag ser ingen större skilnad på något av dem.

Visa signatur

Gigabyte P35-DS3, E4300 @ 3ghz *orginalvolt*, 2Gbyte Corsair Dominator Pc8500, 8800GT, Antec P182, Corsair HX520w.

Permalänk

ATI är ett litet strå vassare på "dessa" blider. Vet inte om man nu ska genelarisera så blir det nog otroligt jämt.

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

ATI = Liiite mer djup i texturerna.

nVidia = Liiite ljusare.

Sammanfattning: När du spelar så lär du inte märka någon skillnad!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Miclad
Jag kanske är efterbliven men jag ser ingen större skilnad på något av dem.

det var någon bild som såg konstigt ut, men överlag håller jag med om att det inte var någon större skillnad.

Permalänk

Nvidia såg bäst ut.

Permalänk

Jodå skillnad ser man ju mellan de olika korten den saken är säker.
De var inte ju precis oväntat att få se en mer ljusare miljö i nvidia bilderna, och då en mer mörk-ljusaktig kvalité från ATI.

Nu när vi ändå talar om bildkvalité så ska ju Crysis som säkert alla vet, helt klart bli något extra speciellt när de gäller directX10 och senaste 8800,1950. Man väntar ju med spänning.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

ATI verkar vara ett bättre val om man inte tänkt byta grafikkort så ofta. Grafiken ser helt klart bättre ut hos ATI med prestandaoptimerade inställningar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fogel70
ATI verkar vara ett bättre val om man inte tänkt byta grafikkort så ofta.

Hur kom du fram till det?

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Eftersom Nividas prestandainställningar ser mycket sämre ut så vill man nog undvika de i större utsträckning än man gör med ATIs grafikkort. Även om Nvida ger en aning bättre prestanda i prestandainställningarna så är kvalitetsförsämringen med dessa inställningar mycket större än hos ATI.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fogel70
Eftersom Nividas prestandainställningar ser mycket sämre ut så vill man nog undvika de i större utsträckning än man gör med ATIs grafikkort. Även om Nvida ger en aning bättre prestanda i prestandainställningarna så är kvalitetsförsämringen med dessa inställningar mycket större än hos ATI.

Rätt att nVidias prestandainställningar i vissa delar (t ex Prey sc2 golvet och Splinter Cell sc1 väggen) är sämre än ATI's men i alla av bilder i spelen så är prestandainställningar för nVidia bättre än ATI's, se FarCry, SS2 (dock så saknas viklad AF på NV bilden, men den främre texturen renderas), SS2 (OpenGL), Prey sc2, FEAR. Texturen är skarpare.

För att styrka mitt påstående ännu mer så tar jag och gemför två bilder i från FarCry sc1 med prestandainställningar. För bilderna säger mer än tusen ord!
ATI

nVidia

FEAR med prestandainställningar.
ATI

nVidia

Prey med prestandainställningar.
ATI

nVidia

Jag kan dra fler bild exempel från Digit-Life-testet där i prestandainställningar så gör nVidia bättre jobb med att göra så att texturer behåller sin skarphet och detalj rikerdom, men jag tror att de bilder som jag gav styrker mitt påsående tillräckligt.

Så ditt påstående är rätt så ihållit om att ATI prestandainställningar skulle överlägsen bätte än nVidias. Det är snarare tvärtom, nVidias prestandainställningar är bättre då texturer ser skarpare och inte så gröttigt ut.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk

Här ser man tydligt att Nvidia inte håller måttet. Kolla på durkplåten hur den på ati bara blir suddig medan den på Nvidia ser helt artefaktisk ut.

Här är Nvidia förvånansvärt överlägsen. Man ser inte mycket av Nvidias nackdel att linjer blir hackiga medan man ser tydligt hur suddig ati faktisk gör bilden.

Här vinner iaf ati i bildkvalite. Atis texturer är något suddiga men Nvidias är rent ut sagt störande och obekväma att titta på! Alla sneda linjer blir hackiga som om man körde 800x600 och ingen AA på en modell!

Min rekommendation till världen är nog att alltid köra på högsta bildkvalitet och sedan strunta i vilken tillverkare man väljer eftersom bildkvaliteten är mycket bra för både Nvidia och Ati med hög kvalitet inställd. Att köra med prestandainställningarna ger alldeles för stor förlust och värst är det givetvis för Nvidia på den punkten. Det blir ju dock i framtiden svårare att lita på prestandatester om de inte skriver ut vilket kvalitetsläge de använder i testerna eftersom Nvidia vinner mer prestanda i prestandaläge samtidigt som jag ser det som oanvändbart.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Att köra med prestandainställningarna ger alldeles för stor förlust och värst är det givetvis för Nvidia på den punkten. Det blir ju dock i framtiden svårare att lita på prestandatester om de inte skriver ut vilket kvalitetsläge de använder i testerna eftersom Nvidia vinner mer prestanda i prestandaläge samtidigt som jag ser det som oanvändbart.

Tycker verkligen att du ska skriva att DU tycker så, och inte framstå som om det du säger är RÄTT. För det är inte det. Det är upp till vara och en att välja vad man tycker är snyggt och passar.

Jag personligen tar hellre några artifakts och hack på visa delar än att ett nytt spel som Prey ser ut som från 2001 med sina sudiga o gröttiga texturer. Och jag tycker att ATI prestandainställngar är skrattretande dåligat optimerade, de drar ner på LOD och det är allt. Men det är bara vad jag tycker.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Det är hur spelen ser ut i rörelse som är intressant, skärmdumpar säger inte så mycket. Nvidias skarpare texturer ger "shimmering" effekter i rörelse, vilket jag tror de flesta tycker är mycket mer irriterande än lite oskärpa.

Permalänk

Man kan bli av med shimmering genom att stänga av Trilinear Optimization i drivern.

"Lite" är en försvag beskrivning. Mycket skulle jag säga, man får nästan en nostalgi tripp till Q2 tiden när man tittar på ATI's prestanda bilder.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Fast å andra sidan kan man ju öka skärpan på ATI texturer också om man ska in och ändra inställningar.

Permalänk
Medlem

ATI såg helt klart bättre ut i Quality läget (en del saker fattas på nVidia ser man ju direkt) och det är ju Quality man ska köra....

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Ärligt talat så är den här diskussionen om bildkvalite lite utdragen. Det är en total subjektiv uppfattning om vad som är "snygg" i ett spel.
Personligen håller jag mig till Nvidia då jag oftast spelar OpenGl baserade spel, samt att deras drivrutiner sedan flera år funkar bättre under Linux.