Den ultimata server disten. (Linux)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Va? Hur startar man den?
Att det finns ssh-servrar till windows visste jag, men att det skulle finnas en inbyggd tror jag däremot är en nyhet för de flesta..

Hmmm, jag mindes visst fel. Det var ftp som var inbyggt. Jag får ge mig själv bakläxa.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx
Så du tycker det är helt okej att ett OS säckar ihop sig om man belastar det lite? Rena skämtet isf.

Visst kör Windows XP som server du, men då får du nog lämna diskussionen här och gå över till dina vänner på M$-forumet.

Vad menar du med praktiskt? Inte speciellt praktiskt om man ska fjärrstyra en server grafiskt. Stabilt kan man ju tolka hur man vill, men vill du ha en server som har mer uptime än downtime ska du inte välja XP iaf, får ju hålla på och uppdatera alla hål stup i kvarten.

Ska du ha en antivirusserver? Kan du förklara lite mer hur det funkar?

Firewall är ju bara att glömma under XP.

Sen undrar jag hur du får igång SSHD på Windows.

Windows finns ju i servervarianter, och Windows 2000 (icke server) ska duga alldeles utmärkt och va stabilt som fan.
Därför jag av nyfikenhet undrade om nån hade erfarenhet av att köra vanlig XP som hemserver och jobba upp lite uptime.
Ursäkta om frågan var olämplig för dig.....

sshd, tja, det är ju piece of cake, bara att installera copssh.
http://www.itefix.no/phpws/index.php?module=pagemaster&PAGE_u...

Antivirus, tja, det kan ju va bra på en server om man ska tanka från den tex med nåt P2P-program. Brukar gilla att ha virusprogram som skriker till om man får ner nån olämplig fil, men det kanske bara är jag.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Windows finns ju i servervarianter, och Windows 2000 (icke server) ska duga alldeles utmärkt och va stabilt som fan.
Därför jag av nyfikenhet undrade om nån hade erfarenhet av att köra vanlig XP som hemserver och jobba upp lite uptime.
Ursäkta om frågan var olämplig för dig.....

Det är väldigt offtopic för den här tråden och med tanke på forumet vi är i.. Ja, jag skulle nog säga att MS-forumet är lämpligare.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Windows finns ju i servervarianter, och Windows 2000 (icke server) ska duga alldeles utmärkt och va stabilt som fan.
Därför jag av nyfikenhet undrade om nån hade erfarenhet av att köra vanlig XP som hemserver och jobba upp lite uptime.
Ursäkta om frågan var olämplig för dig.....

sshd, tja, det är ju piece of cake, bara att installera copssh.
http://www.itefix.no/phpws/index.php?module=pagemaster&PAGE_u...

Antivirus, tja, det kan ju va bra på en server om man ska tanka från den tex med nåt P2P-program. Brukar gilla att ha virusprogram som skriker till om man får ner nån olämplig fil, men det kanske bara är jag.

Kanske jag som tolkade det fel men lät som du skulle köra någon slags "antivirus-server" det jag ville ha förklarat för mig. Men att du installerar ett antivirusprogram på en windows-maskin förstår jag.

Men som jag sa tidigare, ska du hålla på och fråga om Windows så är det här helt fel tråd och forum.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx
Kanske jag som tolkade det fel men lät som du skulle köra någon slags "antivirus-server" det jag ville ha förklarat för mig. Men att du installerar ett antivirusprogram på en windows-maskin förstår jag.

Men som jag sa tidigare, ska du hålla på och fråga om Windows så är det här helt fel tråd och forum.

Aha, ok, då förstår jag.

Lite nyfiken på XP's stabilitet bara, men vetefan om jag är tillräckligt nyfiken för att orka skapa en tråd om det

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006