Permalänk
Medlem

Arch 0.8 release date?

Någon som hört någa rykten eller skulle kunna göra en kvalificerad gissning?

EDIT: Är det värt att vänta eller ska man prova 0.72 och uppdatera till current?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Archs releaser är bara ett snapshot utav Current. Det kommer inte vara något speciellt när dom släpper 0.8. Så jag tycker du kan installera nu och sen köra en pacman -Syu

http://bbs.archlinux.org/viewtopic.php?t=18063

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Okej, tack för snabbt svar

Btw vilken image? Finns 3 att välja mellan.

arch-0.7.2.iso, arch-0.7.2-base.iso, arch-0.7.2-ftp.iso

Jag skulle göra en gissning på att ftp är för servrar men den första och base då?

Vilken rekomenderas till en desktop install?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

base kör bara in det du behöver och sen får du installera allt annat själv. ftp-ison har jag inte provat, men jag skulle gissa på att det är en netinstall, dvs, du får ner det nyaste från ftperna på engång.

edit: stavfel

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tackar åter igen för dom snabba svaren
Blir en base då!

EDIT: Vid närmare eftertanke känner jag mig inte tillräckligt hemma i Linux än för att köra en base install...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

enjoy the arch ^ ^

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem

mig veterligen är det ingen större skillnad på base och vanliga, vilket som så får du ändå ett tämligen avskallat system, dvs inget X osv.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunke
mig veterligen är det ingen större skillnad på base och vanliga, vilket som så får du ändå ett tämligen avskallat system, dvs inget X osv.

Ingen större skillnad, vad är då dom extra 400mb till? :S

Visa signatur
Permalänk
Medlem

http://www.archlinux.org/static/docs/arch-install-guide.html#...
Står lite där, vanliga cdn innehåller fler paket men jag har för mig att installationen rekomenderar att man bara väljer base-paketen iaf.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem
Citat:

The newbie-friendliest method of installing Arch Linux surely is installing the base system and all you need to get online from the CD, and then run a complete system upgrade

Vad menas med detta? Tankar man nyaste 0.72 och installerar, vad är det man kan tänkas vilja uppdatera till nyare?
Är svaret som någon skrev här ovan att "Archs releaser är bara ett snapshot utav Current"? Det är inte så att "release" är extra stabilt på nåt sätt utan dom utvecklar för fullt och med jämna mellanrum så släpper dom current som en ny release?

Ingen nackdel att uppdatera systemet lite då och då alltså eller?

Måste läsa på vad skillnaden var mellan Extra och Current....var väl Arch som hade det va eller nu kanske jag blandar ihop det med nåt
EDIT: Ok, stod ju i install-guiden. Current är det man bör köra, men vill man så finns Extra där och det är sånt som är lite utanför Arch.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

CD-skivorna innehåller paketen som fanns i current vid det tillfället de gjordes, ja. vill man slippa uppdatera allt efter att det är installerat finns det nyare här. Base cd:n är den jag rekommenderar. med den får man ett väldigt slimmat system som man sen själv bestämmer vad man vill ha i.

Extra motsvarar universe (och multiverse) i ubuntu. Det innehåller en massa fler paket som inte finns i current. Sen finns även community och aur. För att installera program från aur rekomenderar jag aurbuild.