Why cant Linux be like this???

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2004

Why cant Linux be like this???

Check this out....one of all the easy to find mirrors for OpenBSD.

http://ftp.sunet.se/pub/os/OpenBSD/

Check the organisation of it.
First of all you easily find the different versions, so lets say you want 3.9, just enter 3.9 dir.
In there, you easily find the different architectures, like i386, AMD64, and so on. Click it and grab the image.

OR, if you want to look for available packages, instead click packages, under packages choose the architecture you'd like, and up comes all the official packages for the choosen architecture.

Fan nu har jag skrivit en massa engelska märker jag...orkar skriva om

Tyvärr är inte direkt Linux-distarnas mirrors så här rena och fina, det är total röra och ofta hittar man inte ens images eller framförallt paket.
Varför kan det inte va så enkelt och tydligt som BSD har???
Gå bara in på tex Suse eller Debian etc....fan vilken röra

http://ftp.sunet.se/pub/os/Linux/distributions/debian/
http://ftp.sunet.se/pub/os/Linux/distributions/suse/

CCNA sedan juni 2006

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nora
Registrerad
Aug 2004

ftp://ftp.sunet.se/pub/OpenBSD/3.9/i386/cd39.iso brukar jag köra på till min x86 Intel dator :),

fattar inte vad som är problemet riktigt, jag hittar hur bra som hellst där, trivs inne på sunets ftp tror jag fan:D

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~
Registrerad
Apr 2003

Även om jag för närvarande använder och har laddat ner Debian, kan jag hålla med om att det är svårt att hitta rätt i Debians mapp, så länge man inte använder länkarna som anges till Debians hemsida och laddar därifrån.
Suse var ju jättelätt att hitta även om jag aldrig har testat det innan.

OpenBSD har jag ännu inte hittat vad jag ska ladda ner om jag vill ha en cd-image, jag såg nån som hette cd39.iso men den var ju bara 4.6MB?
Eftersom jag inte vet nåt om OpenBSD sen innan så antog jag att filen skulle vara större än filen jag hittade, jag gick till och med till deras hemsida men blev inte klokare för det. Antar att jag är skadad av Linux-distarna med sina överdimensionerade cdimages som faktiskt brukar fylla mer än 1% av en cd

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blattis
ftp://ftp.sunet.se/pub/OpenBSD/3.9/i386/cd39.iso brukar jag köra på till min x86 Intel dator :),

fattar inte vad som är problemet riktigt, jag hittar hur bra som hellst där, trivs inne på sunets ftp tror jag fan:D

Nej BSD är ju tydligt, jag menade att går man in och kikar på Linux så är det mycket rörigare att hitta images, packages, och olika versioner av dessa.

CCNA sedan juni 2006

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Nej BSD är ju tydligt, jag menade att går man in och kikar på Linux så är det mycket rörigare att hitta images, packages, och olika versioner av dessa.

Hmm, men hur ofta måste man själv in och rota efter paket sådär? Är det inte bättre att använda det inbyggda paketsystemet i de flesta distributioner?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/null
Registrerad
Feb 2004

Katalogstrukturen på ftp mirrors brukar ju ha en rätt grov effekt på systemet i vardagligt burk

Men presonligen gillar jag uppläget med arch/version/iso strukturen som många distar kör på, känns mer strukturerat än version/arch/dump av filer. Jämför,
http://ftp.sunet.se/pub/os/OpenBSD/3.9/i386/
http://ftp.sunet.se/pub/os/Linux/distributions/suse/suse/i386...

Och att leta efter specifika paket manuellt på en ftp känns ju inte så värst klyftigt.. Pakethanterare någon?

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2004

Men man måste ju ha en länk till nån bra mirror, rätt sökväg till där paketen ligger, och stoppa i sin pakethanterare...eller hur.

Eller också om man vill kika om just paketet man måste köra finns eller inte.

Men jaja, kanske bara jag som bryr mig om såna små detaljer dårå...

CCNA sedan juni 2006

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2004
Citat:

Men man måste ju ha en länk till nån bra mirror, rätt sökväg till där paketen ligger, och stoppa i sin pakethanterare...eller hur.

Eller också om man vill kika om just paketet man måste köra finns eller inte.

Men jaja, kanske bara jag som bryr mig om såna små detaljer dårå...

Där tar du lite fel, du borde kolla närmare på ports.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx
Där tar du lite fel, du borde kolla närmare på ports.

Aja, så jag gjorde i OpenBSD iallafall. Leta upp en mirror till paket för 3.9 (väldigt lätt som sagt i BSD's fall) och knappa in det i nån PKG_PATH och sen köra pkg_add.
I Linux kanske det funkar av sig självt då, så därför det är så otroligt rörigt att hitta paketmirrors för just den versionen av Linux man tänkt köra för man behöver aldrig knappa in den själv...

Ports körde jag installs från på FreeBSD, men det tog sån jävla tid och oftare det blev problem än med paketinstallsen jag började köra senare på Open för att det var bekvämare.

CCNA sedan juni 2006

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bollnäs
Registrerad
Maj 2002

Jo, mina sources för apt är så jobbiga...
Antagligen isåfall open's system som gör det nödvändigt att ha en jättren katalogstruktur

deb http://ftp.du.se/debian/ stable main deb-src http://ftp.du.se/debian/ stable main

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Jo, mina sources för apt är så jobbiga...
Antagligen isåfall open's system som gör det nödvändigt att ha en jättren katalogstruktur

deb http://ftp.du.se/debian/ stable main deb-src http://ftp.du.se/debian/ stable main

Ja men var hittar du packages där då? Eller behöver man ingen mirror till sina packages i Debian?
Verkar som det behöver knappas in i Arch iallafall, men jag vetefan hur det var tänkt att man skulle hitta dom mirrorsarna för tex Sweden i Arch....kanske får svar på det snart dock på deras forum.

CCNA sedan juni 2006

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2004
Citat:

Ja men var hittar du packages där då? Eller behöver man ingen mirror till sina packages i Debian?
Verkar som det behöver knappas in i Arch iallafall, men jag vetefan hur det var tänkt att man skulle hitta dom mirrorsarna för tex Sweden i Arch....kanske får svar på det snart dock på deras forum.

Du verkar ju helt tappad. Alla GNU/Linux-distar/*BSD använder sig inte av samma pakethanterare.

I debian skriver du bara in "apt-get install irssi" och så har du en fil där du ligger till speglarna den ska hämta paket ifrån.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2004
Citat:

Du verkar ju helt tappad. Alla GNU/Linux-distar/*BSD använder sig inte av samma pakethanterare.

I debian skriver du bara in "apt-get install irssi" och så har du en fil där du ligger till speglarna den ska hämta paket ifrån.

Ja, det var ju det jag skrev. Man måste antagligen hitta en massa mirrors till aktuella paket och knappa in i nån config. Därför det vore trevlig om alla distars mirrors var lika enkelt strukturerade som OpenBSD's.

Men visst, man är ju jäkligt tappad om man inte tycker som du

CCNA sedan juni 2006

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bollnäs
Registrerad
Maj 2002
Citat:

Ja, det var ju det jag skrev. Man måste antagligen hitta en massa mirrors till aktuella paket och knappa in i nån config. Därför det vore trevlig om alla distars mirrors var lika enkelt strukturerade som OpenBSD's.

Men visst, man är ju jäkligt tappad om man inte tycker som du

http://ftp.du.se/debian duger utmärkt som källanvisning

där (liksom hos Alla debians mirrors) ligger sen en (eller snarare några) fil som berättar vilka paket som kan hittas där och var.

Så enda man som användare behöver hålla koll på är mirrorn, vilket alla kan hittas på debians sida och man bara lägger det till spegelns debian-katalog

t.ex. ftp.port80.se/debian (eller om dom har ftp.port80.se/pub/debian) så det är aldrig nått att direkt tänka över. Vet att däremot sunet är lite jobbigare då det är något liknande http://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributions/debian
men det är för att sunet är lite egna rent allmänt

Förstår inte heller vad du menar med att Jag skulle behöva hålla reda på vilka packages som finns?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
http://ftp.du.se/debian duger utmärkt som källanvisning

där (liksom hos Alla debians mirrors) ligger sen en (eller snarare några) fil som berättar vilka paket som kan hittas där och var.

Så enda man som användare behöver hålla koll på är mirrorn, vilket alla kan hittas på debians sida och man bara lägger det till spegelns debian-katalog

t.ex. ftp.port80.se/debian (eller om dom har ftp.port80.se/pub/debian) så det är aldrig nått att direkt tänka över. Vet att däremot sunet är lite jobbigare då det är något liknande http://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributions/debian
men det är för att sunet är lite egna rent allmänt

Förstår inte heller vad du menar med att Jag skulle behöva hålla reda på vilka packages som finns?

Aha, du menar att istället för att gräva fram /debian/amd64/packages/"version-vad-dom-nu-kan-tänkas-vara" så räcker det att stoppa in rot-katalogen så att säga?
Smidigt i så fall ju, är det så med alla distar? Lite svårt att veta sådär direkt när man tex läser i nån "manual" att "såhär funkar pakethanteraren. Här är config-filen och i den stoppar du in dina mirrors" och så står det inget om var man hittar dessa...

CCNA sedan juni 2006

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2004
Citat:

Aha, du menar att istället för att gräva fram /debian/amd64/packages/"version-vad-dom-nu-kan-tänkas-vara" så räcker det att stoppa in rot-katalogen så att säga?
Smidigt i så fall ju, är det så med alla distar? Lite svårt att veta sådär direkt när man tex läser i nån "manual" att "såhär funkar pakethanteraren. Här är config-filen och i den stoppar du in dina mirrors" och så står det inget om var man hittar dessa...

Bra, du verkar äntligen få lite ljus i tunneln när det gäller pakethanterare men du är inte helt ute ur den än.

Nej det är inte så i alla distar då alla distar inte har samma pakethanterare fortfarande.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2004
Citat:

Bra, du verkar äntligen få lite ljus i tunneln när det gäller pakethanterare men du är inte helt ute ur den än.

Nej det är inte så i alla distar då alla distar inte har samma pakethanterare fortfarande.

Ok, så en del kanske man måste peka ut den specifika katalogen för paketen till just rätt plattform, medans andra kanske man bara pekar ut rot-katalogen för mirroren, och sen kanske ännu fler alternativ finns.

Vore ju bra om detta var väldigt lättöverkommlig information, eftersom det är rätt bra att veta hur det går till i aktuell dist, istället för att gömma det....ja, vaf fan dom nu gömmer denna info

CCNA sedan juni 2006

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2004

Jag vet inte vad du snackar om att distar gömmer hur man använder pakethanteraren.

Här finns det lite info hur man använder olika pakethanterare:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=4...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2004
Citat:

Jag vet inte vad du snackar om att distar gömmer hur man använder pakethanteraren.

Här finns det lite info hur man använder olika pakethanterare:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=4...

Njae inte hur man använder pakethanteraren, men kanske var alla mirrors finns (tex Svenska då om man bor i Sverige) eftersom man ofta (men nu kanske jag har fel) måste knappa in sökväg till paketen i pakethanterarens configfil så den vet varifrån den ska installera.

JAG tycker iallafall att den väldigt viktiga grundläggande informationen borde vara lite mer lättillgänglig. Typ en stor länk direkt på varje Linux-dists hemsida eller nåt.

Aja, skit samma, nån knåpade ner svenska mirrors till Arch som jag nog snart testar. Jag lyckades inte klämma ur honom/henne varifrån uppgiften kom men jag får väl köra copy/paste av informationen som jag inte själv lyckades gräva upp.

CCNA sedan juni 2006

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/root
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Aja, skit samma, nån knåpade ner svenska mirrors till Arch som jag nog snart testar. Jag lyckades inte klämma ur honom/henne varifrån uppgiften kom men jag får väl köra copy/paste av informationen som jag inte själv lyckades gräva upp.

Ofta så fungerar de officiella FTP-siterna bra, vilka brukar heta ftp.<land>.<domain>. Exempelvis ftp.se.debian.org. De flesta distarna har också listor med vilka speglar som finns att tillgå.

När det gäller att välja speglar så varierar det mellan olika distar, i Debian kan du välja det i installationsprogrammet i ett väldigt fint gränssnitt.

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"
Blogg / Browser/OS-sniffer

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Ofta så fungerar de officiella FTP-siterna bra, vilka brukar heta ftp.<land>.<domain>. Exempelvis ftp.se.debian.org. De flesta distarna har också listor med vilka speglar som finns att tillgå.

När det gäller att välja speglar så varierar det mellan olika distar, i Debian kan du välja det i installationsprogrammet i ett väldigt fint gränssnitt.

Aha, jo det vore ju smidigt om man fick välja det vid installationen, att det är inbakat i imagen.
Men som sagt, annars tycker jag det verkar lite bökigt ofta att hitta listor på var alla dessa mirrors finns, och även om man kan leta och böka själv inne på sunet så kan det va svårt att veta om man ska peka direkt in i paket-katalogen eller om man ska peka på /debian eller /arch och så är det klart.

CCNA sedan juni 2006

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Apr 2005
Citat:

Den kom härifrån: http://wiki.archlinux.org/index.php/Mirrors
Det enda man behövde göra var att söka på mirrors på deras wiki...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arius
Den kom härifrån: http://wiki.archlinux.org/index.php/Mirrors
Det enda man behövde göra var att söka på mirrors på deras wiki...

Ok, tack
Kanske är underförstått att man ska gå in på en wiki-sida och söka efter mirrors, är väl jag som är dålig i så fall.

CCNA sedan juni 2006

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Höör
Registrerad
Jun 2002

Seb74: Mitt tips: Skriv klagobrev.

Citera mig för svar.
Arch Linux

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2003

Ett tills till dina framtida trådar kan ju vara att du kollar upp saker och ting innan du börjar klaga. Nu känns ju tråden lite vriden, rent generellt, när du inleder med att mer eller mindre säga att de som har lagt upp katalogstrukturen för Linux-mirrorsen är helt pantade även fast du inte har någon aning om vad du pratar om.

Att du sedan säger att du inte har någon förståelse för hur det fungerar och att du bara har läst någon manual av något slag, gör ju inte saken bättre. Man kan inte kritisera ett system som man inte har en aning om, imo. Eller, iallafall inte totaldissar som du verkar göra.

Nu säger jag inte det här för att jag är arg eller något, det är bara ett tips till framtiden, så ta det lugnt med svordommarna mot mig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2004

Nej men visst, Linux-distarnas skumma katalogstrukturer för sina mirrors som jag inte fattar eller hittar ett dugg av kanske är mycket bättre än de enligt mig övertydilga BSD-mirrorsarna. Jag ger mig, ni har rätt, ok

CCNA sedan juni 2006

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Nej men visst, Linux-distarnas skumma katalogstrukturer för sina mirrors som jag inte fattar eller hittar ett dugg av kanske är mycket bättre än de enligt mig övertydilga BSD-mirrorsarna. Jag ger mig, ni har rätt, ok

Han sade väl inte ett dugg om saken och ingen har väl direkt sagt att linux är bättre än BSD i detta, bara annorlunda samt att du borde kolla upp dina fakta lite bättre innan du uttalar dig om det

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jul 2001

Jag håller med, Linux är rörigt. Och det blir bara rörigare och rörigare.

Men OpenBSD är skapat av ett gäng inskränkta och trångsynta hobby hackers. Så jag föredrar FreeBSD som drivs med lite mer genomtänkthet och professionellt.

Slackware är väll annars den mest "simplaste" disten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Jag håller med, Linux är rörigt. Och det blir bara rörigare och rörigare.

Men OpenBSD är skapat av ett gäng inskränkta och trångsynta hobby hackers. Så jag föredrar FreeBSD som drivs med lite mer genomtänkthet och professionellt.

Slackware är väll annars den mest "simplaste" disten.

Jo jag skulle väl också föredra BSD (fast Open då) om inte Samba samt energisparfunktioner strulat så för mig.
Nu har jag en halvfärdig Arch-installation körandes (fattas Apache/PHP/MySQL) och får bra Samba-speed där, nästan lika bra som när jag testade Windows på servern.
Och Arch drar precis lika mycket ström som Windows på samma burk (Windows utan Cool 'n Quiet då såklart) så strömsparsfunktioner verkar funka direkt som dom ska.

Så det blir nog att stanna med Arch om ingen otrevlig överraskning dyker upp. Skiter i Cool 'n Quiet om det ska behöva vara så, 61-62W idle är ändå helt ok tycker jag.

CCNA sedan juni 2006

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa

Allt detta för att du inte klarade av att ta dig igenom installationen? jeez, softa ner lite.

es en zp rz lw ho wc az em sc