[OS X] Problem med skivverktyg

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Mar 2005

[OS X] Problem med skivverktyg

Har en iMac G4 17" 1,25 GHz.
När jag kör en uppdatering får jag ofta en kernelpanic (skärmen fylls av svarta remsor med vit text) efter jag startar om. Eller så startar den inte alls. Går oftast att fixa med Disk Utility och sedan fungerar maskinen utan problem igen.
Efter senaste säkerhetsuppdateringen (den som kom innan 10.4.8) så gick inte alla fel att reparera i Disk Utility (bootar från CD). Dock fungerar maskinen OK än så länge...

Invalid leaf record count.
Should be 3 (798).
Volume Macintosh HD needs repair.
Volume was repaired successfully.
1 volume could not be repaired.

Dessutom så går det inte att reparera behörigheter. Om jag testar att köra den så får jag följande ruta:
Disk Utility has lost connection with the Disc Management Tool. Cannot continue...
Vad är behörigheter egentligen? Hur viktigt är det att de är reparerade? Datorn verkar ju fungera som vanligt ändå (i OS X iaf)

Har även kört med Disk Warrior. Lät den göra rebuild directory, eller vad det heter. Ingen skillnad. Dessutom rapporterar den inga fel. Inte S.M.A.R.T. heller.
Glömde säga innan att när jag startar upp och skärmen blir ljusgrå med ett grått äpple så ersätts äpplet av en kvadrat med "TV-brus". Sedan när skärmen övergår till blått och OS X laddas ser allt normalt ut igen. "VHS-brus" kanske man ska kalla det eftersom det har färginslag. Spelar förmodligen ingen roll. Det är dock inte en rörlig bild. Säger detta någon något? Ligger felet kanske inte på hårddisken utan i ngt slags korrupt BIOS?

Har inte uppgraderat till 10.4.8 ännu. Ville hellst lösa detta först.

| ASRock K8Upgrade-760GX | s754 AMD Sempron 3100+@2.4 GHz | 2x256 TwimMOS PC2700 CL2 | Radeon 9800pro |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2004

Prova att köra "reparera behörigherter" och "reparera skiva" från den instalaltionsCD du fick med burken.
Kör igenom gång på gång tills inget knas rapporteras - sen bootar du från HDn och reparerar behörighetern med skivverktyg som finns på HD:n

"TVbruset" har jag inte en susning om tyvärr...

Me fail english, thats unpossible!