Ntfs --> ext3 i ubuntu dapper

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm, Farsta
Registrerad
Feb 2003

Ntfs --> ext3 i ubuntu dapper

Nu har jag gått över från windows till ubuntu helt och hållet, och som filsamlare jag är har jag tre hårddiskar (SATA120, SATA200 resp IDE250 gigabyte) som ska byta filsystem från NTFS till ext3. För att göra detta, tog jag en helt ny SATA2-disk på 320 gig (som jag ska använda vid ett senare tillfälle), formaterade den till ext3 och flyttade över allt innehåll från min 200-gigare (som i princip var full) till nya disken, temporärt för att byta system. Tog två timmar! När jag formaterade NTFS-disken till ext3, såg jag till min stora förvåning att nästan 10 gig var använt av något jag inte visste vad! Dessutom ska det ta ca 4 timmar att flytta tillbaka allt, från ext3 till ext3, SATAII till SATAI.

1) Vad är det som tar upp så mycket utrymme på disken, och varför tar det längre tid att flytta tillbaka filerna?
2) Vilket filsystem är egentligen bäst att använda, vid lagring?
3) Vad ska man skriva i /etc/fstab, för att mounta hårdiskarna automatiskt vid start och kunna läsa/skriva utan att vara root?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/null
Registrerad
Feb 2004

Det reserverade utrymmet är till för att minska fragmentering och för att se till att det alltid finns utrymme kvar om det skulle krävas av super usern. Standard är att 5% av utrymmet reserveras med mkfs.ext3 -m kan du ställa in hur många procent du vill reservera.

Vilket FS som är bäst kan debatteras i oändlighet, jag kör på ext3 på lagrings diskarna. Ext3 är rätt bra allround, annars är XFS rätt mysigt men tar lång tid på sig för att radera data. Reiserfs är rätt poppis också men riktigt segt att mounta. Kort sagt är det en smaksak, finns en rätt lång tråd här i forumet som tar upp de flesta filsystem, prova leta efter den.

Är det ext3 ska du bara se till att dina användare har skrivrättigheter till filerna/mapparna. Dvs använd chown/chmod på filerna när partitionen är monterad. Så här kan det se ut:

/dev/hda2 /mnt/data1 ext3 defaults 0 2 /dev/hdb1 /mnt/data2 ext3 defaults 0 2 /dev/sda1 /mnt/data3 ext3 defaults 0 2

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy