Varför använder ni Linux/BSD?

Permalänk
Medlem

hursomhelst kan man ju ändå spåra grunden till hur dagen GUI funkar till Xerox iom koppling till bollmusens skapelse.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Jag kör Linux-system för att:
- kunna stoppa in lite patchar i kärnan när det behövs
- det finns gott om drivrutiner, och de försvinner inte när tillverkaren tröttnar/släpper nyare hw
- kunna mecka runt med initrd och bootning helt fritt
- inte bli låst till en viss arkitektur
- jag enkelt kan installera och uppgradera massor med applikationer (fria och kommersiella)
- för att jag ännu inte tröttnat på att tweaka mitt os
- kunna styra hur mycket grafiskt guck en burk ska köra

Jag kör just nu Linux på mina datorer, men andra fria unixkloner som *bsd är jag inte alltför främmande till.

Visa signatur

4 datorer: 9 cpuer (plats för 4 till), 10scsi+1satadisk, 7.75gb ram, bara Linux
http://isitfika.net http://code.kryo.se

Permalänk
Medlem

Jag använder linux då det är gratis och det mesta som funkar i windows funkar i linux. Bara några saker jag inte får att fungera, ex min skrivare samt synkronisering med mobilen.
Sen är linux bättre på många andra saker som kompenserar för dessa saker som inte funkar. Ex finns det mer ögongodis i linux, lättare att konfigurera utseendet som man vill ha det. Ssh-anslutning till skolan är ganska smidigt också.
Uppdatering av mjukvara samt pakethanteringen är riktigt fint, mycket smidigare än i windows.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk

Så att jag kan klanka ner på alla som kör något annat än just BSD.

Men också för att det är stabilt, har en bra tcp/ip-stack, väldigt smidigt pakethanteringssystem och för att jag är van med systemet.(FreeBSD)

Visa signatur

Asus Maximus II formula, E8400 @ 3.9GHz, 4GB Dominator DDR2, Radeon HD4850.

Permalänk
Medlem

Jag använder Linux av tre orsaker:

1. Det är extremt konfigurerbart. Gillar man inte Gnome eller KDE finns det tiotals andra fönsterhanterare man kan prova. Man kan välja och vraka helt efter eget huvud och installera precis de program man vill ha.

2. Det finns massor av gratis programvara som man kan installera lätt och smidigt. De flesta har öppen källkod, andra har det inte, men de är nästan alltid gratis. I Windows brukar gratisprogrammen antingen vara reklamfinansierade eller begränsade till trial-versioner. Nu slipper man sånt, och att det dessutom är fritt från virus och spyware gör ju inte saken sämre.

3. Det är kul! Jag har alltid gillat att justera mitt system och leka med inställningar. I Linux finns det nästan hur mycket som helst att pilla på.

Jag undrar om trådskaparen har provat Linux och gett det en chans - alltså inte bara installerat, konstaterat att allt är obegripligt, och sen lagt ner? De flesta av de där frågorna är ställda på felaktiga antaganden och skulle nog besvara sig själva om du bara kunde lite mer.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Jag använder Linux av tre orsaker:

1. Det är extremt konfigurerbart. Gillar man inte Gnome eller KDE finns det tiotals andra fönsterhanterare man kan prova. Man kan välja och vraka helt efter eget huvud och installera precis de program man vill ha.

2. Det finns massor av gratis programvara som man kan installera lätt och smidigt. De flesta har öppen källkod, andra har det inte, men de är nästan alltid gratis. I Windows brukar gratisprogrammen antingen vara reklamfinansierade eller begränsade till trial-versioner. Nu slipper man sånt, och att det dessutom är fritt från virus och spyware gör ju inte saken sämre.

3. Det är kul! Jag har alltid gillat att justera mitt system och leka med inställningar. I Linux finns det nästan hur mycket som helst att pilla på.

Jag undrar om trådskaparen har provat Linux och gett det en chans - alltså inte bara installerat, konstaterat att allt är obegripligt, och sen lagt ner? De flesta av de där frågorna är ställda på felaktiga antaganden och skulle nog besvara sig själva om du bara kunde lite mer.

1. Kalla inte KDE och Gnome för fönsterhanterare, de faktiskt Desktop Envoriments. Dumma fönsterhanterare är något annat.

2. Jodå, det är busenkelt när just den versionen du klarar dig med finns i paketsystemet, annars blir de svårt. Det finns många program som är väldigt bra open source produkter, som verkligen utmärker sig. t.ex firefox, apache, mysql, php, ssh osv.. men tyvär är mycket skräp med måste jag säga.. Du kan inte jämföra aMSN med MS-MSN, Photoshop med Gimp, eller Microsoft Office mot OpenOffice. Känns faktiskt att det är just de dom grafiska historierna som är på efterkälken så. Dom mer server-orienterade applikationerna är helt klart mest ledande.

Killen har en Macbook med OSX, det gör Linux ganska överflödigt. Jag hade iaf. aldrig lagt in Linux på en Macbook.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
1. Kalla inte KDE och Gnome för fönsterhanterare, de faktiskt Desktop Envoriments. Dumma fönsterhanterare är något annat.

2. Jodå, det är busenkelt när just den versionen du klarar dig med finns i paketsystemet, annars blir de svårt. Det finns många program som är väldigt bra open source produkter, som verkligen utmärker sig. t.ex firefox, apache, mysql, php, ssh osv.. men tyvär är mycket skräp med måste jag säga.. Du kan inte jämföra aMSN med MS-MSN, Photoshop med Gimp, eller Microsoft Office mot OpenOffice. Känns faktiskt att det är just de dom grafiska historierna som är på efterkälken så. Dom mer server-orienterade applikationerna är helt klart mest ledande.

Killen har en Macbook med OSX, det gör Linux ganska överflödigt. Jag hade iaf. aldrig lagt in Linux på en Macbook.

Jag tycker att openoffice är bättre än ms dito. aMSN har jag inte testat men jag tycker att gaim är bättre än msn bortsett från att protokollet inte stöds fullt ut av försåtliga själ. Gimp och PS vet jag inte. Det där handlar nog till viss del av tycke och smak.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vijjje
Jag tycker att openoffice är bättre än ms dito. aMSN har jag inte testat men jag tycker att gaim är bättre än msn bortsett från att protokollet inte stöds fullt ut av försåtliga själ. Gimp och PS vet jag inte. Det där handlar nog till viss del av tycke och smak.

Vad är det du gillar mer än den filosofiska licensen?
Att det är långsammare? Att det ser ut som Word 97? Att vissa saker ligger helt ologiskt? Att det är massor av krångel för att få svensk rättstavning?

MS MSN är jobbig som fan med all reklam och skit, men med hjälp av a-patch så blir det faktiskt stor skillnad. Jag föredrar Gaim över de andra med, fast den vanliga MSN är ändå bättre tycker jag (minus reklamen & sånt då)

Det gör det, och det handlar nog mycke om en inställning för många. Vissa vill inte så något annat än Microsoft-produkter, vissa vill inte se något annat än OpenSource. Andra har plockat bort skygglapparna och kollar på båda alternativen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Vad är det du gillar mer än den filosofiska licensen?
Att det är långsammare? Att det ser ut som Word 97? Att vissa saker ligger helt ologiskt? Att det är massor av krångel för att få svensk rättstavning?

MS MSN är jobbig som fan med all reklam och skit, men med hjälp av a-patch så blir det faktiskt stor skillnad. Jag föredrar Gaim över de andra med, fast den vanliga MSN är ändå bättre tycker jag (minus reklamen & sånt då)

Det gör det, och det handlar nog mycke om en inställning för många. Vissa vill inte så något annat än Microsoft-produkter, vissa vill inte se något annat än OpenSource. Andra har plockat bort skygglapparna och kollar på båda alternativen.

Problemen som du beskriver har jag inte upplevt. Jag tycker att det är smidigt att det inte ballarur fullständigt stup i kvarten. MS Word byter te.x språk mitt i sen går det inte att byta. Den skapar listor om man inte vill ha (te.x om man skriver 1.\n så kommer en skum två helt plötsligt i en jävla tabell). Om man försöker lägga in bilder buggar det alltid ur. Bilderna flyttar sig och hela upplägget blir fel. Men på riktigt skall man skriva allt i LaTeX eller ren ascii.

Permalänk
Medlem

snälla, inte bilanalogier.. nu kommer nån ofelbart att dra upp liknelser med att dra in undermåliga tredjepartsdelar så den får kass väghållning och kör av vägen, krasch!

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
1. Kalla inte KDE och Gnome för fönsterhanterare, de faktiskt Desktop Envoriments. Dumma fönsterhanterare är något annat.

2. Jodå, det är busenkelt när just den versionen du klarar dig med finns i paketsystemet, annars blir de svårt. Det finns många program som är väldigt bra open source produkter, som verkligen utmärker sig. t.ex firefox, apache, mysql, php, ssh osv.. men tyvär är mycket skräp med måste jag säga.. Du kan inte jämföra aMSN med MS-MSN, Photoshop med Gimp, eller Microsoft Office mot OpenOffice. Känns faktiskt att det är just de dom grafiska historierna som är på efterkälken så. Dom mer server-orienterade applikationerna är helt klart mest ledande.

Killen har en Macbook med OSX, det gör Linux ganska överflödigt. Jag hade iaf. aldrig lagt in Linux på en Macbook.

1. Jag vet, jag orkade bara inte.

2. Självklart är det så att en del program är bättre än Windowsversionerna, en del är sämre, och en del är precis samma. Jag säger inte att Linuxprogrammen i allmänhet är bättre, men man får alltid en full version gratis och inget spyware eller testa-i-30-dagar. Jag tycker Linux känns befriande på det viset, men det är förstås min personliga uppfattning.

Anledningen till att jag tycker trådskaparen borde prova Linux är att han verkar klanka ner på det utan att riktigt veta vad han pratar om. Han ville veta varför vi kör Linux, och mitt svar är: prova så får du se.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Vad är det du gillar mer än den filosofiska licensen?
Att det är långsammare? Att det ser ut som Word 97? Att vissa saker ligger helt ologiskt? Att det är massor av krångel för att få svensk rättstavning?

MS MSN är jobbig som fan med all reklam och skit, men med hjälp av a-patch så blir det faktiskt stor skillnad. Jag föredrar Gaim över de andra med, fast den vanliga MSN är ändå bättre tycker jag (minus reklamen & sånt då)

Det gör det, och det handlar nog mycke om en inställning för många. Vissa vill inte så något annat än Microsoft-produkter, vissa vill inte se något annat än OpenSource. Andra har plockat bort skygglapparna och kollar på båda alternativen.

Du har ju uppenbarligen inte testat openoffice efter 1.0.3 så varför uttalar du dig?
Jag förstår inte heller din fixering vid ms MSNklient. Jag har inget behov av att exponera mig sexuellt för 14åriga flickor på internet så jag ser inte vad det är just den klienten klarar av som andra klienter inte klarar av.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Du har ju uppenbarligen inte testat openoffice efter 1.0.3 så varför uttalar du dig?
Jag förstår inte heller din fixering vid ms MSNklient. Jag har inget behov av att exponera mig sexuellt för 14åriga flickor på internet så jag ser inte vad det är just den klienten klarar av som andra klienter inte klarar av.

De sant, har bara testat 2.0x-någonting.

Inte jag heller. Men foto, file-transfers och kanske t.om ljudsamtal är rättså användbart. Finns massor av funktioner som MS-MSN fortfarande är överlägset på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
De sant, har bara testat 2.0x-någonting.

Inte jag heller. Men foto, file-transfers och kanske t.om ljudsamtal är rättså användbart. Finns massor av funktioner som MS-MSN fortfarande är överlägset på.

Väldigt underligt du http://www.geting.se/viewimage.php?image=9710-sk%E4rmdump1.pn... < Är det detta du påstår är komplicerat?

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk

maDa: Har du testat Kopete? Foto, SKicka filer och en massa annat finns i Kopete. Klanka inte ner på att det är KDE.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Väldigt underligt du http://www.geting.se/viewimage.php?image=9710-sk%E4rmdump1.pn... < Är det detta du påstår är komplicerat?

Finns svenska och välja på där då? Senast jag kollade fanns det inte.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
maDa: Har du testat Kopete? Foto, SKicka filer och en massa annat finns i Kopete. Klanka inte ner på att det är KDE.

Jag har testat Kopete en gång förr när jag körde KDE. Numera kör jag Gnome, och känner inte för att ha båda installerade, eller blanda miljöerna.

Det är ett val helt enkelt. Antingen lever man i QT världen eller i GTK världen.

Permalänk
Medlem

MSN bör man egentligen inte använda, det finns bättre protokoll.

Permalänk

Varför är många så jävla skrajja med att blanda QT och GTK? Jag kör hur många mixar som helst och det funkar skitbra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Finns svenska och välja på där då? Senast jag kollade fanns det inte.

För din egen övertygelse.
http://www.geting.se/viewimage.php?image=9762-sk%E4rmdump2.pn...

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk

Svensk rättstavning i Openoffice har alltid fungerat för mig i Ubuntu utan att jag har behövt göra något alls, så det anser jag inte som svårt

När det gäller MSN-klienter har jag inte använt en klient från Microsoft som är nyare än den som följer med Windows XP. Det är väl den sista användbara också, innan den började ta upp hela skärmen för varje meddelandeefönster med massa fluff runtomkring. Här föredrar jag faktiskt Gaim, både under Windows och Linux. Att den har stöd för ICQ också, vilket jag använder mest och helst, gör att den har något MSMSN aldrig kan ersätta. ICQ-klienterna har ju också blivit så gott som oanvändbara nu på de senaste åren, tyvärr. Tror det vara ICQ2002a som var den senaste jag använde som primär klient, men även den var väldigt fluffig på sina håll. Och ICQ Lite är inte alls särskillt light.

Filetransfers kan ju faktiskt vara rätt fint att ha ibland, men det har aldrig fungerat något vidare bra över MSN-protokollet för mig. Kanske är det för mycket NAT mellan mottagarna som strular till det, vilket leder till att allt måste gå över MSN-servrarna. Orkar inte vidarebefodra portar och sån skit till de datorer som kör har en MSN-klient, så ska större filer överföras så blir det ett protokoll avsett för filöverföring. Notera att överföringar via opensourceklienter är lika snabba som överföringar via MS-klienter i detta fallet.

Men det jag stör mig mest på när det gäller *nix just nu är GTK och Gnome, kan inte förstå hur en gränssnitt kan vara så jäkla långsamt. Gnome-projektet kan lägga ner allt vad nya features heter till nästa release och sattsa på det som verkligen behövs - prestanda. Just nu implementerar de bara mer och mer skit som drar ner hastigheten. Vilket är jäkligt synd eftersom det är ett grymt bra DE i övrigt.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vijjje
MSN bör man egentligen inte använda, det finns bättre protokoll.

Håller med. Tyvär får man ju vara med där alla andra är. Kan inte isolera sig av ideologiska skäl. Själv föredrog jag ICQ och Miranda.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
Varför är många så jävla skrajja med att blanda QT och GTK? Jag kör hur många mixar som helst och det funkar skitbra.

Jag tycker det fungerar skit, och det ser ut som skit med, kräver jäkla massa minne att ha två typer av platformar igång med.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Notera att överföringar via opensourceklienter är lika snabba som överföringar via MS-klienter i detta fallet.

Jepp sant. MSN protokollet suger på file-transfers. Visserligen fungerar det alltid, vilket är bra, men det går sjukt långsamt ofta tyvär.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Håller med. Tyvär får man ju vara med där alla andra är. Kan inte isolera sig av ideologiska skäl. Själv föredrog jag ICQ och Miranda.

Eller så slutar man använda skiten (IM). Det finns ett universellt protokoll som i folkmun kallas för telefon. Testa att använda den i stället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa

MS MSN är jobbig som fan med all reklam och skit, men med hjälp av a-patch så blir det faktiskt stor skillnad. Jag föredrar Gaim över de andra med, fast den vanliga MSN är ändå bättre tycker jag (minus reklamen & sånt då)

Jo, out of the box är det rätt fult med all reklam, men som sagt, med aPatch kan man få bort de flesta irritationsmoment. Tyvärr anser jag inte att det finns någon av de "fria" MSN-klienterna som är bättre än riktiga MSN Live Messenger.
Om man skulle slå ihop alla klienter så skulle det kanske bli något.

Gaim:
+ Snyggt
+ Ganska stabilt
+ Smileys fungerar

- Saknar eftertext på namnen (Personligt meddelande)
- Filöverföring går seegt som faen
- Webcam funkar inte (om man nu skulle vilja använda det)
- Fjärrhjälp fungerar inte (Det är en väldigt bra funktion när man behöver hjälpa någon!)
- Har för mig att kontaktens bilder uppdateras fruktansvärt sällan.

aMSN:

+ Filöverföring går snabbare
+ Man kan se en kontakts eftertext (Personligt meddelande)
+ Smileys fungerar
+ En kontakts bilder uppdateras när de byter.

- Jävulsk fult i Windows, ännu fulare i Linux. (0.96RC1)
- Enligt mig väldigt ostabilt, extremt ostabilt vid filöverföringar i Windows iallafall. Hänger sig nästan jämt för mig (vid överföringar).
- Fjärrhjälp fungerar inte.
- Skrivet i något dåligt språk

Finns det någon klient som kombinerar dessa två skulle jag bli överlycklig
(Och som även är stabil som tusan)
Tyvärr finns nog bara Microsoft MSN Messenger då, och det är synd. Jävla Microsoft att inte släppa protokollet fritt så någon kan göra en lika bra eller bättre klient. JA, det är Microsofts fel!=)

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

vad är det som är segt i Gnome och KDE? och är det Flux eller liknande ni som tycker det jäför med eller?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
vad är det som är segt i Gnome och KDE? och är det Flux eller liknande ni som tycker det jäför med eller?

Allt i Gnome är segt om du sitter på en äldre maskin, sitter just nu med en Dual P3 1GHz med lite över 1GB minne och ett GeForce 6800 med nvidiadrivern. Med några program uppe så är Gnome oanvändbart segt, tyvärr. Vet inte vad det beror på faktiskt, kanske är det den låga minnesbandbredden som spelar in.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Allt i Gnome är segt om du sitter på en äldre maskin, sitter just nu med en Dual P3 1GHz med lite över 1GB minne och ett GeForce 6800 med nvidiadrivern. Med några program uppe så är Gnome oanvändbart segt, tyvärr. Vet inte vad det beror på faktiskt, kanske är det den låga minnesbandbredden som spelar in.

För ett år sen satt jag med gnome på en intel celeron på 700Mhz, 512MB minne och ett ati rage på heltid. Upplevde inga problem alls.

Permalänk
Medlem

hmm.. min burk kör dubbelkanaler på minnet, kanske det som gör det då?

min gamla fina P3 tog dessvärre Tor innan den fick förmånen att prova senare system..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Håller med. Tyvär får man ju vara med där alla andra är. Kan inte isolera sig av ideologiska skäl. Själv föredrog jag ICQ och Miranda.

Jag tycker det fungerar skit, och det ser ut som skit med, kräver jäkla massa minne att ha två typer av platformar igång med.

Jepp sant. MSN protokollet suger på file-transfers. Visserligen fungerar det alltid, vilket är bra, men det går sjukt långsamt ofta tyvär.

Varför sitter man på flera gig minne för om det inte ska användas??? Släpp det jävla windows tänkandet. Jag körde KDE och GTK saker och det drog inte mer än 200MB minne. Med programen startade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
Varför sitter man på flera gig minne för om det inte ska användas??? Släpp det jävla windows tänkandet. Jag körde KDE och GTK saker och det drog inte mer än 200MB minne. Med programen startade.

Du har låtit så frustrerad den senaste tiden :D. Hur man nu kan låta i skrift...

Permalänk

Är väl hösthumöret som kommer nu... Samt lite annat som inte resten av världen behöver veta... Men som sagt... Jag finner det ganska onödigt att köpa en massa minne när det enda man gör är att leta minnesnåla program.