Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Mar 2003

Processorn trasig?

Min dator startar inte upp. Fläktar går ingång, den gröna lampan lyser på moderkortet, hårddiskarna verkar gå igång också, men ingen bild och inte det vanliga pipet att den går igång.

Jag tog ur grafikkortet och testa i en annan dator och där funka den. Även fläkten på grafikkortet funkar i min dator och det gör den bara om den är i satt dvs. även utan kontakten till nätagget.

Sen vad jag tror är att man kan komma in i bios utan att ha internminne i eller hårddiskar i. Hårddiskar är jag nästan helt säker på men inte internminnena.

Därför är jag osäker om det är så att processorn är sönder eller om internminnena har gått sönder.

Eller så att ngn krets på moderkortet pajat.

Har som sagt ingen aning vad felet är. Kanske att jag förstörde allt när jag dammsög dator för att få bort damm hehe. Men jag brukar dammsuga lite lätt, dock så kanske jag kom åt skyddet till processorn och kortslöt den.

Men hade problem innan med datorn att den stängde av sig efter några sekunder och några gånger till innan den gick igång bra.

MSI P67A-C45 B3|250GB SSD Samsung|115 GB, SSD Corsair|1TB Samsung F3|Intel Core i7 2600K 3,4GHz|Samsung SyncMaster 27" 1ms P2770FH| Corsair 16GB DDR3 1600Mhz|GeForce GTX 580 1536MB| Windows 8 Pro 64-bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hok
Registrerad
Jul 2001

Vän,

Testa att plocka ur alla delar och sätt tillbaka dem igen (processorn ska du inte behöva plocka ur). Det är möjligt att du stött till något i burken när du dammsugit.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Mar 2003

Jag har provat att ta ur allt just förutom processorn för den vet jag inte hur jag tar ut. Och sen satt i allt. Har även bara testat med ett minne för att se om det är ngt annat minne som det är fel på.

Men jag provar ta ut allt igen och sätter ihop det.

Nu har jag tagit isär allt förutom processorn, satt ihop allt, clear cmos och ändå funkar det inte. Ingen bild och det märks att inte processorn sätts igång. Den är nog död.

MSI P67A-C45 B3|250GB SSD Samsung|115 GB, SSD Corsair|1TB Samsung F3|Intel Core i7 2600K 3,4GHz|Samsung SyncMaster 27" 1ms P2770FH| Corsair 16GB DDR3 1600Mhz|GeForce GTX 580 1536MB| Windows 8 Pro 64-bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2005

Testa att starta den med bara det nödvändiga, moderkort, cpu, 1 minne och graffet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2006

Reseta biosen, bygel, knapp eller liknande står i din moderkorts manual eller eventuelt märkes dator manual