Permalänk
Medlem

Gnisslande moderbord

Jag har precis byggt ihop min nya dator. Men någonting är inte helt friskt. Det gnisslar med en välditg högfrekvent ton. Det blir mer oljud när datorn belastas. Jag tycker att det låter som ljudet kommer från nordbryggan men jag är inte säker då allt sitter sä nära varanatt och ljudet studsar i lådan.

Hårdvara:
BFG GEFORCE 7300GT OC 256MB HDTV PCI-E
ASUS M2N-E NF570 ULTRA S-AM2 ATX
AMD Athlon 64 X2 4600+ 2.4GHz Socket AM2, 1MB, BOXED m/fläkt
Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 1024MB CL5 CM2X512A-6400
AMD:s standardfläkt

Datorn funkar vad jag kan se hitintills helt utan problem vad jag kan se.

CPU:n ligger på runt 38 grader vid normal surfning.

Vad tror ni kan vara felet?

Permalänk
Medlem

kan vara en spole eller konding som sitter lite löst, då kan dom låta så, kan fixxas genom att man löder om den och eller limmar fast den i något, tex det en sitter på

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Inte omöjligt.. har hat samam problem med min tv... en spole... men fråga är om det är så här... Får pröva att ta något icke ledande och peta på lämpliga komponenter för att se om det tystnar...

Permalänk
Inaktiv

En jag känner hade samma problem med sitt ASUS M2N-SLI Deluxe (samma pcb), det lät väldigt illa så han reklamerade det och fick ett nytt.

Permalänk
Medlem

kan vara normalt dock ine så vanligt. Vet att vissa grafikkort från nvidia tex gnisslade en del. hde ett 5900U som gjorde det när man scrollade i ett fönster etc på skärmen.

Dock är en vanlig orsak en dålig elektrolytkondensator.
Vet har sett moderkort paja pga det.
har själv lagat moderkot med kassa kondigar.
hade nyligen ett antec nätag som började tjuta högfrekvent och det var snulla å läckta elektrolytkondensatorer som var felet.

Så jag föreslår reklamation då det troligen kommer leda till haveri.

Skulle snarare tro det är kondigarna runt processorsocklen som är till för att stabiliserar spännigarna till processorn. Man brukar kunna se om vcoren börjar svängau pp och ner ganksak mycket innan datorn tillslut slutar boota. Innan dess brukar datorn crasha frekvent.

Var på ett lan där en råkade ut för just detta. Processorn gick första stabitl i 133Mhz fsb sedan började den tjuta. tog väl 12h sedan bottade den bara i 100Mhz fsb sedan några timmar senare bootade den inte alls.

Var ett MSI moderkort känt för å ha dåliga kondigar på den tiden.