Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalarna
Registrerad
Mar 2005

Nytt minne funkar inte

Jag fick hem en till 512mb sticka idag. Jag har en sen förut å.
Men när jag sätter i stickan på rätt plats enligt boken och startar datorn så finns det enligt datorn bara 512mb fysiskt minne. Hur fan kommer det sig.

Datorn köpte jag förra våren/sommaren, med ett Corsair Value Select PC3200 DDR-DIMM 512mb. Nu köpte jag ett likadant tror jag, det står då lika på det gamla och nya kvittot.
Men det nya så sitter det åna här fyrkantiga svarta pluttar på bara en sida, kan det ha nåt att göra med det? Eller är detta bara för de har uppgraderat eller nåt?
I bruksanvisningen till moderkortet står det på en sida DDR400 Qualified Vendors list, där står mitt minne med, enda skillnaden är att det står double-sided där.

Värt att nämna kanske är att jag har ett Asus A8N-SLI Deluxe

Tack på förhand om någon svarar

Edit: är det ingen som har någon ide?? SNÄLLA kom med nåt, behöver inte ens vara bra. Mina trådar brukar aldrig bli besvarade:(

Ska det va så ska de va ordentligt!!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Scania-Earth-Milky way
Registrerad
Nov 2001

Med 2 olika minnen kan du ej köra dual channel.
Det gamla minnet sitter förmodligen i Dimm_B1, så pröva att sätta det nyinköpta i Dimm_B2, dvs du skall ha minnen i de två slotar längst bort från processorn.

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalarna
Registrerad
Mar 2005

Men det konstiga är ju att egentligen så är det väl inte olika minnen. De heter ju precis samma, men det kanske är så att det inte funkar för att det sitter såna där svarta pluttar på båda sidor på det nya.

Men i instruktionsboken så står det: When usinf two DDR-DIMMmodules, instal into DIMM_A1and DIMM_B1 slots only.
Enligt det så låter det ju som att man även om minnena är olika så ska de sitta på de olika ställena. Menmen, jag kan ju prova att bara köra i B_sloten. Eller kan det gå sönder då?
Nån har en halvtime på sig att svara innan jag provar.

Edit: Det funkade, satte båda minnena i B-sloten. Tack och bock för hjälpen

Ska det va så ska de va ordentligt!!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Scania-Earth-Milky way
Registrerad
Nov 2001

Eftersom det ena minnet har 8 chip och det andra 16 så är de helt olika minnen för datorn, och för att dual channel ska fungera ska minena vara likadana eller åtminstone snarlika, och Asus förutsätter att du har två identiska minnen när de skriver A1 och B1

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara