DFI NF4 ULTRA-D -> problem vid installation?

Permalänk
Medlem

DFI NF4 ULTRA-D -> problem vid installation?

Bah... för det första tycker jag det var med en riktigt usel guide till kortet.. finns tex ingenting om vart man sätter minnena för dual channel osv...

Det systemet jag har nu är:

Moderkort: DFI UT NF4 Ultra-D
CPU: Opteron 165
Minne: Corsair TWINX 2048 PC4000-PT
Grafik: MSI 7900GTO
Nätagg: FSP Epsilon 700W

Fick moderkort, grafikkort och nätagget igår.. resten av grejerna hade jag sedan tidigare.

Installerade som jag alltid gjort... datorn startar... det piper.. byter plats på minnet... datorn går igång.. kommer in i BIOS.. datorn stänger av sig... Datorn startar men jag får ingen bild...

Längs ner i vänstra hörnet på moderkortet är det 4 små röda ikoner... när man startar lyser dom... dom visar system condition...

4 lampor: System start-up (när man trycker på datorn)
3 lampor: CPU detected
2 lampor: DRAM detected
1 lampa: VGA Detected
0 lampor: System BOOT-up

Nu är det så att det stannar vid 2 lampor.. vet inte vilka minnesslottar jag ska använda... provade med ett par PC2700 jag har liggande men samma sak... som jag tolkar det kan inte moderkortet avgöra vilka minnen jag har?

Är det någon som har nån fundering vad det är och vad jag kan göra?

tacksam för all hjälp jag kan få... känns riktigt tråkigt att inte få igång grejerna =(

MvH

/Johan

Visa signatur

[ASUS MAXIMUS VII HERO Z97] [Intel i7 4790k @ 4.8Ghz] [Corsair V PRO 2400Mhz] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming SLI] [Corsair Air 540] [Corsair H80i] [Fractal Design 1000W]

Permalänk
Medlem

Det finns trådar om det här på forumet och det verkar som att DFI korten har problem med corsair minnen...rätta mej gärna om jag har fel

Testa sök i forumet

Permalänk
Medlem

Det är rätt high.

Använde du esd armband när du monterade?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ampariii
Det är rätt high.

Använde du esd armband när du monterade?

Hehe.. nee det gjorde jag inte.. men har byggt ganska många datorer och har aldrig använt mig av det.. vet att man ska göra det för att vara på säkra sidan.. jag tar i ett element innan jag sätter igång för att jorda mig...

Har aldrig förstört några komponenter på det sättet...

Ohh.. det här är riktigt tråkigt...

Visa signatur

[ASUS MAXIMUS VII HERO Z97] [Intel i7 4790k @ 4.8Ghz] [Corsair V PRO 2400Mhz] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming SLI] [Corsair Air 540] [Corsair H80i] [Fractal Design 1000W]

Permalänk
Medlem

För dual channel ska de sitta i nr 1 och 3 (de gula). Testa att bara ha en minnessticka först. Installerade själv ett likadant mobo igår, och satte minnena på de gula och var inga problem, visserligen annat märke på dem. Men vore väl konstigt om DFI inte är kompatibla med Corsair twinx...

Visa signatur

/| HAF 932 Advanced || Intel 2500K @ 4.6GHz || ASROCK Extreme7 Gen3 || 32GB Corsair 1600MHz || Gigabyte GTX TITAN || Intel 510 SSD 120GB + 10TB HDD || Corsair HX1050 || BenQ FP241W || Sennheiser PC360 || Win8 Pro x64 |\
/| ASUS K50IN: T4200 2GHz || 4GB DDR2 || G102M 512MB || 320GB |\

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b4sTerd!
För dual channel ska de sitta i nr 1 och 3 (de gula). Testa att bara ha en minnessticka först. Installerade själv ett likadant mobo igår, och satte minnena på de gula och var inga problem, visserligen annat märke på dem. Men vore väl konstigt om DFI inte är kompatibla med Corsair twinx...

Tycker inte det heller... men tack för informationen! Ska testa det.

Visa signatur

[ASUS MAXIMUS VII HERO Z97] [Intel i7 4790k @ 4.8Ghz] [Corsair V PRO 2400Mhz] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming SLI] [Corsair Air 540] [Corsair H80i] [Fractal Design 1000W]

Permalänk
Medlem

Inte för att det verkar vara problemet, men har du kopplat i alla kontakter på moderkortet till ditt nätagg?
P4 12vlinan är ganska viktig, å den däringa skumma molex kontakten hjälper oxo till att få allt stabilt.
Kosrt sagt: plugga i allt som går att plugga i.

Lycka till

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem

Lessnar du på kortet så kan du alltid dra ett PM.

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vkn
Inte för att det verkar vara problemet, men har du kopplat i alla kontakter på moderkortet till ditt nätagg?
P4 12vlinan är ganska viktig, å den däringa skumma molex kontakten hjälper oxo till att få allt stabilt.
Kosrt sagt: plugga i allt som går att plugga i.

Lycka till

Har inte haft ett FSP Epsilon 700W förut.. och det är kablar jag aldrig sett förut.. men jag tror att jag har kopplat in allt som går att koppla in... är det någon som har exakt mitt nätagg?

Visa signatur

[ASUS MAXIMUS VII HERO Z97] [Intel i7 4790k @ 4.8Ghz] [Corsair V PRO 2400Mhz] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming SLI] [Corsair Air 540] [Corsair H80i] [Fractal Design 1000W]

Permalänk

Jag har samma nätagg och minnen som du, allt fungerar bra. Hmm... undrar om det kan vara bios?

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Är helt rätt att DFI brukar ha problem med corsair minnen.
på ett forum kallat dfi-street kan du få grymt bra expert hjälp.
reggade mig där när jag precis hade fått mitt kort när jag hade problem och visade sig vara en grej som inte var i pluggad ( ström ) nära cpu:n.
om du känner för det kan du regga dig där och fråga om hjälp.
dock ett engelskt forum.

Visa signatur

WS: MSI Z77A-GD55 | i5 2500k | FD R4 | 32GB Corsair Vengeance LP | EVGA GTX 780 SC ACX | 840 Evo 250GB | WD Black 1TB | Corsair TX 750W |
Kringutrustning: 1x Samsung S27C750P 27" | Mionix Naos 7000 | Razer Deathadder 2013 | CM Storm Quickfire TK MX Brown | Qpad CT Grin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GladiatorN
Är helt rätt att DFI brukar ha problem med corsair minnen.
på ett forum kallat dfi-street kan du få grymt bra expert hjälp.
reggade mig där när jag precis hade fått mitt kort när jag hade problem och visade sig vara en grej som inte var i pluggad ( ström ) nära cpu:n.
om du känner för det kan du regga dig där och fråga om hjälp.
dock ett engelskt forum.

Jag har gjort en RMA på mitt moderkort... jag har provat med 3 olika minnen, och ingenting fungerar... det stannar vid 2 lampor hela tiden... så det måste vara nått fel på minnesbankarna... får hoppas att inwarehouse tycker det också så jag får ett nytt Moderkort!

Tack för all hjälp alla!

MvH

Johan

Visa signatur

[ASUS MAXIMUS VII HERO Z97] [Intel i7 4790k @ 4.8Ghz] [Corsair V PRO 2400Mhz] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming SLI] [Corsair Air 540] [Corsair H80i] [Fractal Design 1000W]

Permalänk
Avstängd

Jopp lycka till hoppas du får ett nytt fungerande då! :=) för DFI är riktigt bra.

Visa signatur

WS: MSI Z77A-GD55 | i5 2500k | FD R4 | 32GB Corsair Vengeance LP | EVGA GTX 780 SC ACX | 840 Evo 250GB | WD Black 1TB | Corsair TX 750W |
Kringutrustning: 1x Samsung S27C750P 27" | Mionix Naos 7000 | Razer Deathadder 2013 | CM Storm Quickfire TK MX Brown | Qpad CT Grin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GladiatorN
Jopp lycka till hoppas du får ett nytt fungerande då! :=) för DFI är riktigt bra.

Jag har gått med i DFI-Street forumet och fått lite nya grejer jag ska testa med... jag har fått min RMA godkänd... men jag testar lite till först.. får hoppas att det funkar!

/Johan

Visa signatur

[ASUS MAXIMUS VII HERO Z97] [Intel i7 4790k @ 4.8Ghz] [Corsair V PRO 2400Mhz] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming SLI] [Corsair Air 540] [Corsair H80i] [Fractal Design 1000W]

Permalänk
Medlem

Om du kör reset på cmos, startar datorn då? Mitt gjorde exakt samma sak, jag fick resetta cmos några gånger tills jag fick in XP, sedan flashade jag om Bios och sedan dess funkade det klockrent.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av winmine
Om du kör reset på cmos, startar datorn då? Mitt gjorde exakt samma sak, jag fick resetta cmos några gånger tills jag fick in XP, sedan flashade jag om Bios och sedan dess funkade det klockrent.

Jag lyckades igår... gjorde en lång CMOS CLEAR och då funkade det... fått in win XP nu.. ska bara koppla in allt annat man har i datorn.. gör det senare... hör av mig om det blir mer problem...

Jag har gått med i DFI-Street forumet också.. kan jag rekommendera!

/Johan

Visa signatur

[ASUS MAXIMUS VII HERO Z97] [Intel i7 4790k @ 4.8Ghz] [Corsair V PRO 2400Mhz] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming SLI] [Corsair Air 540] [Corsair H80i] [Fractal Design 1000W]