Produkttest: Luftkylare hösten 2006

Permalänk
Melding Plague

Produkttest: Luftkylare hösten 2006

Nu är det höst igen och dags för årets stora test av luftkylare! I år har vi samlat ihop kylare från alla de större tillverkarna och har även bytt testsystem till ett mer aktuellt, med Core 2 Duo-processor.

Läs produkttestet: Luftkylare hösten 2006

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Oh, nice!

Permalänk
Avstängd

Synd att Zalman CNPS9500 inte var med

Men riktigt bra test!!

Har dock prövat Infinity, och den passade inte i Aerocool Extremengine chassit
Ska därdör köpa Zalmans..om inte någon har några indvändningar?

Såg precis Zalmans nya CNPS9700..någon som har någon uppfattning om denna? http://www.zalman.co.kr/eng/product/view.asp?idx=229&code=009
110 mm fläkt istället för den andre?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Resultatet visar ju precis som de flesta testresultat att Thermalright Ultra 120 är snäppet vassare än Scythe infinity. Dock var Ninjans resultat något förvånande, lite längre efter de två ovan än jag trodde de skulle vara. Men det gör inte mkt när Ninjan är mkt bättre att köra passivt vilket jag tänkt.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

hm då kanske man ska ta infinity istället för ninjan då ...hm

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

Efterlängtat test , bra att veta allt detta så man skall byta ut boxer kylaren inom kort!

Arctic Cooling Freezer 7 Pro verkar ju riktigt hygglig = )

Permalänk
Medlem

Ser ju ut att bli en Ultra 120 den här gången. Trots den något bökiga installationen på Socket 775.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Avstängd

Undrar hur Tuniq tower står sig mot dessa..? Hoppas den är minst lika bra, min kommer på posten på måndag nämligen =)..

Visa signatur

Antec P180B :: E6300@2,93ghz :: TeamXtreme DDR2-6400 :: XFX 7950GX2 eXtreme ::

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kenta_ponta
Efterlängtat test , bra att veta allt detta så man skall byta ut boxer kylaren inom kort!

Arctic Cooling Freezer 7 Pro verkar ju riktigt hygglig = )

En riktig bra kylare för väldigt lite pengar Jag har både den och 64Pro versionen (A64) och är grymt nöjd med båda.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redzo
En riktig bra kylare för väldigt lite pengar Jag har både den och 64Pro versionen (A64) och är grymt nöjd med båda.

Håller med, har själv freezer 64 pro samt att både frugan & grabben min har freezer 4 i sina burkar.. tysta & priseffektiva.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Fint test men lite synd att inte tuniq var med.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SeF.Typh00n
Synd att Zalman CNPS9500 inte var med

Men riktigt bra test!!

Har dock prövat Infinity, och den passade inte i Aerocool Extremengine chassit
Ska därdör köpa Zalmans..om inte någon har några indvändningar?

Såg precis Zalmans nya CNPS9700..någon som har någon uppfattning om denna? http://www.zalman.co.kr/eng/product/view.asp?idx=229&code=009
110 mm fläkt istället för den andre?

Jag hörde att den var 4 grader bättre än lillebrorsan.

Skönt att man valde en infinity framför en Tuniq Tower, den har visat sig vara väldigt bra med fläktar som har ett lite högre luftflöde. Jag tror om man skulle sätta en fläkt som flyttar lite mer luft än de i testet så skulle den slå Ultra-120 med ganska mkt.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Bra test, men om man inte är så insatt så är det lätt att bli förvirrad pga att Ultra-120 vid flertalet tillfällen benämns som Thermaltake istället för Thermalright.

Redaktionens notis: Tack, det är åtgärdat!

Permalänk
Medlem

Hur tror ni Scythe Mine står sig i förhållande till Arctic Cooling Freezer 7 Pro eller ja Arctic Cooling Freezer 64 Pro eftersom jag har 939 sockeln? Kan få båda till samma pris och tänkte köpa någon av dem idag så jag kan ha lite kul i helgen och montera

Ska man montera Freezer'n med men medföjande pastan eller ska man använda Arctic Silver 5?

Permalänk
Medlem

Tack Paul för testet! Angående bottenplatterna måste det väl gå bra att köpa lite fint sandpapper och polera dem blanka.
Kan hälsa att din gamla Schyte fortfarande presterar

Permalänk
Medlem

Min tolkning av testet,

Jag tror att Thermaltake Big Typhoon vx hade varit bäst om botten plattan varit polerad bättre.

Ni hade kanske ett måndagsexemplar.

Visa signatur

"The United States of America is engaged in a war against an extremist group of women and children civilians." -George Bush

Permalänk
Avstängd

Har väntat på detta test.
Hursomhelst så kommer min tuniq tower på måndag.

Coolt att zalman gjort en ny kylare, cnps 9700.
Funderade på infinity men var osäker om den passade i mitt aerocool extreme engine, men det visade sig att en inte gjorde det. Hoppas tuniqen gör det
Om den inte gör det, vad ska jag göra med den då?!? Tror ni ngn vill köpa?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

min dator håller läggre temp än dom.. ca 27 - 37C med Thermaltake Tower 112 plus att de sitter en no name fläckt på den..

inte illa va;)

Visa signatur

PC

| Core i5 2500K |Nocutua NH-U9BSE2 | ASUS P8Z68-V PRO | ASUS GTX 560 ti Direct CU II| Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB | Corsair HX 750W | WD Caviar Black 1TB | Fractal Design Arc |

Permalänk
Medlem

Sitter på en Freezer 7 Pro jag, å den funkar väl fint såvida man inte har nå jättehöga krav på kylningen. Det bästa med den är väl att den är så pass billig. Får den för runt 250kr, medans andra kylare som är snäppet bättre ligger på runt 500. Så kan väl säga att det är bra kylning för pengarna iaf

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk

BRA GUIDE!.....men varför ska man behöva krångla med alla kylare till s775? ta los mb osv?

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av funky_monkey
BRA GUIDE!.....men varför ska man behöva krångla med alla kylare till s775? ta los mb osv?

Behövs inte för infinity, bara trycka dit den.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

hm, man blir ju lite tveksam nu om vilken kylare man ska skaffa sig, hade tänkt mig en tuniq tower, men infinity och ultra 120 värkar ju ganska bra dem med, har en e6600, vilken hade ni valt?

Permalänk
Medlem

Jeez, hur ser bottenplattan ut på Freezer 7 egentligen? :S Typ som att skära ut en form i trä och hälla i tenn..

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Jeez, hur ser bottenplattan ut på Freezer 7 egentligen? :S Typ som att skära ut en form i trä och hälla i tenn..

Är det inte koppar då?
Jag tycker huvudsaken är att den är billig och tyst.

Permalänk

Uppskattat test, sitter själv med orginalkylning på min e6600.
Men har ni testat systemet med orginalkylning? Vore intressant att se vad det blir för temp och vad ni tycker om den ljudnivån.

/tjalve

Visa signatur

P5B dlx| E6600 @ 3200 mhz | Geil 2048 mb PC6400 | x1800xt | 2x250gb | Hiper 530W | Chieftec Mesh |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sgtspiff
Resultatet visar ju precis som de flesta testresultat att Thermalright Ultra 120 är snäppet vassare än Scythe infinity. Dock var Ninjans resultat något förvånande, lite längre efter de två ovan än jag trodde de skulle vara. Men det gör inte mkt när Ninjan är mkt bättre att köra passivt vilket jag tänkt.

I det här testet skulle jag säga att dom är lika. Så liten skillnad som en halv grad kan räknas som en statistisk avvikelse. Men det är sant, ser man till kontruktion och prestanda i kombination, slår Ultra-120 nog Infinity på fingrarna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av toukmond
Min tolkning av testet,

Jag tror att Thermaltake Big Typhoon vx hade varit bäst om botten plattan varit polerad bättre.

Ni hade kanske ett måndagsexemplar.

Min uppfattning om Tt är att bottenplattan på deras kylare är genomgående usla. Dessutom är skillnaden mellan en lite rispad bas och en spegelblank bas ytterst liten. Vad som däremot kan göra underverk är att lappa den om den är konkav/konvex, något som den inte verkar vara då en observant recensent skulle ha påpekat detta.

OnT: Bra test. Trevligt att ni uppdaterat er testbädd.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ressof
Hur tror ni Scythe Mine står sig i förhållande till Arctic Cooling Freezer 7 Pro eller ja Arctic Cooling Freezer 64 Pro eftersom jag har 939 sockeln? Kan få båda till samma pris och tänkte köpa någon av dem idag så jag kan ha lite kul i helgen och montera

Ska man montera Freezer'n med men medföjande pastan eller ska man använda Arctic Silver 5?

Pastan som följer med är väldigt bra. I klass med as5. den heter Arctic MX-1.

ang. freezern. Komer inte tempen bli sjkt mkt bättre om man jämnar till ytan på den?

Visa signatur

| Antec Solowannabe | Corsair HX520W | Phenom X2 550 | Noctua NH-U12P | Asus M4N82 Deluxe | Zotac GT240 | Samsung 320GB | Crucial Ballistix 2x1024MB |

Permalänk
Medlem

Bra test, men varför inte ha originalkylaren som referens?

Permalänk
Medlem

sitter tryggt med 2 big typhoon som körs på 900 rpm , tysta och dem kyler övriga komponenter på moderkortet, men blir en Thermalright Ultra-120 på nästa bygge, tack för testet

Visa signatur

Play : i7920@3360mhz/HD 5770 / 1,75 tb HDD
Work : Phenom2 X6 1055T/2,25 tb HDD
server : e6300@ 1,8 ghz/ 4 tb hdd

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja se hur kylflänsarna presterar passivt, alltså utan fläkt. Och då såklart med processorn på klockning och spänning enligt tillverkarrekommendationen. Antar att de flesta skulle klara att kyla processorn till acceptabel temperatur?