Produkttest: Luftkylare hösten 2006

Permalänk
Medlem

många stavfel dära^^ lite trött när du skrev det? för övrigt var det bra.. nån gång skulle jag vilja se ett test som är optimalt.. med många fläktar öpen låda och lappade kylare

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem

Lite tokigt när man har mindre datorlådor.. då nätdelen överlappar cpu
Dels pga den begränsade höjden, men det är ju självvalt.. chassit alltså..

+ att där nätdelen suger ut, ska cpu-kylaren blåsa ner.. skulle vara bättre i sådana lösningar
om fläkten sög luft genom cpuflänsarna och sedan ut via psu... för att inte cirkulera luft...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fidelity
Bra test, men varför inte ha originalkylaren som referens?

Precis! Ville också se originalkylare!

Visa signatur

| Ryzen 5900X | 32GB DDR4-3200 | Asus RTX3080 OC | Samsung M2 1TB | 750W 80+Platinum

Permalänk
Medlem

Mycket bra test, tack!

Jag saknade dock addan i det subjektiva ljudtestet.
Och det hade varit trevligt med orginalkylningen som referens, samt köra dom utan fläktar bara för att kolla, som andra redan påpekat.

Vidare, tyckte du att konstruktionen som skulle minska turbulensen på Thermalright: Ultra-120an hade någon effekt? Lägre ljudnivå eller nåt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Håller med, har själv freezer 64 pro samt att både frugan & grabben min har freezer 4 i sina burkar.. tysta & priseffektiva.

jag har freezer 7 den versionen före och den har sänkt alla grader märk värt. Idle på min e nu 25 tidigare va den 30-35 load e nu 35-42 tidigare va de 45+

Visa signatur

There's no Irl only Afk!

Permalänk
Medlem

Skulle man kunna göra en graf med temperatur på ena axeln och ljudnivå på andra för olika fläkthastigheter?

Permalänk
Medlem

trist att bara Scythe inser att de fula avknippsningarna måste döljas..

Citat:

satt och funderade på om det inte finns något bättre svenskt ord för ”monteringsram” (eng: retention bracket) kom jag på att jag kunde skippa det här med ord helt och hållet.

fastspänningsbygel?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Thermalright och Artic cooling har helt klart de bästa ingenjörerna men även verkar det som ingenjörerna på dessa bolag få bestämma och de kommer också fram med de mest orginella konstruktionerna.
AC satsar på prisvärdhet och thermalright på hög kvalitet, prestanda och låg vikt.

Jag har en freezer pro på min propp just nu medans jag håller på och moddar min Hr-01. Jag måste säga att jag är väldigt imponerad och pwm fläkten fungerar utmärkt.

Scythe har Ninjan och Zalman glimrar till ibland men annars är jag inte imponerad av några andra märken alls som mest verkar köra: " Vi tar nån annans design och slänger på lite mer pipor, flänsar och kanske några LED och sen struntar i konsekvenserna "-grejen.

Permalänk
Avstängd

Jag tycker det är kul att alla zalmankylare blir så hypade här inne när dom är kassa och dyra!

Visa signatur

Fel forum!
Word

Permalänk
Medlem

Andra tester jag läst så är Thermalright Ultra120 klart överlägsen infinity och även NINJAN.

Så varför kan jag inte hitta den i någon svensk nätbutik? illa! den tänker jag köpa iallfall när jag bygger min amd 4000+ dator!

/D

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk

Det vore intressant att veta hur originalkylaren står sig i konkurrensen.
Jag är just på gång att bygga om allt i nytt chassi (Antec P180B) som kommer under nästa vecka, men är tveksam om jag skall byta originalkylaren som hittills fungerat bra (E6700, idle runt 41-43 och 53-55 vid spelande).
Vid en sån här test tycker jag att originalkylaren borde vara med som referens.

Visa signatur

Lian Li O11 Air Mini - MSI Z590 Tomahawk wifi - Intel I7 10700 - Noctua NH-U12A Chromax - ASUS Geforce GTX3080 - Corsair 850W - 32GB RAM Corsair - ASUS VG27BQ

Permalänk
Medlem

Jag har kört med en Scythe Infinity i snart två veckor och är riktigt nöjd med den

Permalänk

"Infinity är inte fyrkantig likt Ninja"

Vad fint. Hur många kanter är det på den då? Du verkar ha samma aversion mot ordet kvadratisk som min sambo...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

har beställt en freexer 7 pro som kommer på tisdag, men har börjat vela lite nu om det är värt att ta en ultra-120 för ca 600kr på webhallen? vad säger ni om prestandaskillnaden jämfört med pengaskillnaden(runt 220kr för freezer 7 pro). har en e 6400.

Visa signatur

rigg: |e6400@3440, Freezer 7 Pro| gigabyte DS4| Corsair5400 2gb| 8800gts@650/2000| 250gb samsung + 250gb seagate| hiper 580w | 22" viewsonic | Aplus Miditower XClio II | 10780p 3dmark06

Permalänk
Avstängd

26,5 grader inomhustemp? Vart i världen befinner testaren sig? Tror inte ens jag hade sådana temperaturer när det var som varmast i somras...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
26,5 grader inomhustemp? Vart i världen befinner testaren sig? Tror inte ens jag hade sådana temperaturer när det var som varmast i somras...

Du hade det bra i somras. Som värst hade jag 34–35 °C.

Permalänk
Medlem

Synd att intels bulk-flänsar som kommer med Core 2 Duo inte var inkluderade i testet, rent utseendemässigt ser de rätt okej ut jämfört med tidigare modeller. Fina lameller och kopparbas är ju stora kliv i rätt riktning

Permalänk
Medlem

Är detta cpu temp eller core temp?

Visa signatur

Du är min fiende tills motsatsen är bevisad, och bevisbördan ligger hos dig.

Permalänk
Medlem

Jag uppfattade det som att Tuniq Tower ligger ca 1-2 grader lägre än Scythe Ninja (från föregående års test). I årets test ligger både Thermalright Ultra-120 och Scythe Infinity ca 5 grader lägre än Scythe Ninja. Den enda slutsatsen jag kan dra av detta är att Ultra-120 och Infinity presterar bättre än Tuniq Tower. Någon som har någon annan uppfattning om detta?

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 64GB 6000MT/s CL30 | RTX 5090 TUF OC | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4+2TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | Asus PG32UCDM | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Nej, jag delar din uppfattning.

Visa signatur

Intel Core i5 750 @ 2.66Ghz | Asus P7P55D | Scythe Ninja 2 | 2x2048 Corsair DDR3 1600 MHz | Sapphire 4870x2 | Corsair HX 750W | Vista 64-bit

Permalänk
Medlem

Tack för testet, kom väldigt lägligt nu när jag planerar att bygga ett C2D system.

Jag gillade även dom sarkastiska kommentarerna om Titan's namnsättning

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk

Håller med andra, varför inte ett passivt test? Funderar på en Opteron 146 som server och den ska definitivt kylas passivt.

Permalänk
Hedersmedlem

Bra med sånna tester, så man vad man ska välja i framtiden.

Permalänk

Har köpt (och fått levererad) en ultra-120 som jag köpte i USA från bestbyteinc.com. Har inte installerat den än dock men det är kul att ha den innan den finns i sverige.

Permalänk

Dags att visa sig

Hej alla!
Det är alltså jag som har utfört/skrivit testet och jag hoppas att ni har uppskattat det. Tack för alla kommentarer! Det är alltid kul när folk bryr sig och har åsikter.

Jag ska försöka ge feedback på några av era kommentarer nedan:

Citat:

Varför har ni inte med Intels original-kylning.

En liten miss som ska försöka åtgärdas till nästa test.

agazza skrev:

Citat:

många stavfel dära^^ lite trött när du skrev det? för övrigt var det bra.. nån gång skulle jag vilja se ett test som är optimalt.. med många fläktar öpen låda och lappade kylare

Jo, det letade sig igenom en del. Ska försöka åtgärda det snart. Jag antar att du skrev "öpen" med flit för att illustrera ett stavfel

Asshole skrev:

Citat:

Jag saknade dock addan i det subjektiva ljudtestet.

Det blev något fel vid publiceringen. Addan ska återfinnas som "högljudd", dvs mellan "Ganska högljudd" och "Riktigt högljudd". Ska försöka åtgärda det i testet så snart som möjligt.

ajp_anton skrev:

Citat:

Skulle man kunna göra en graf med temperatur på ena axeln och ljudnivå på andra för olika fläkthastigheter?

Tyvärr har vi inte utrustning för att mäta ljudnivå. Det är därför vi har subjektiva ljudtest. Det är ganska så komplicerat att mäta ljudnivå rättvisande så jag undviker det helst.

Kjell Brel skrev:

Citat:

"Infinity är inte fyrkantig likt Ninja"

Vad fint. Hur många kanter är det på den då? Du verkar ha samma aversion mot ordet kvadratisk som min sambo...

Haha, ja något fel i skallen har man allt. Men det verkar ju inte förhindra att man är en älskvärd (sambo-ämne...) person!

Damodred skrev:

Citat:

26,5 grader inomhustemp?

Som det står i testet (Testmetod ) mäter jag lufttemperaturen vid insuget till kylarens fläkt. Där är luften ofta varmare än rummet i övrigt.

pSyChO skrev:

Citat:

Är detta cpu temp eller core temp?

Det står i Testmetoden hur temperaturen är uppmätt. Temperaturen kontrollerades också med TAT och var då mellan 20-25 C högre än den som uppmättes på IHS:en.

Citat:

Angående Tuniq Tower 120...

Som jag skrev i Resultatet så kan man använda Scythe Ninja som ett överbryggande resultat mellan årets och förra årets test. Tuniq Tower får se sig passerad av Ultra-120 och Infinity. Det är dock inte helt säkerställt förän kylarna har testas på samma testsystem, men något annat resultat skulle förvåna mig.

Asshole skrev:

Citat:

Vidare, tyckte du att konstruktionen som skulle minska turbulensen på Thermalright: Ultra-120an hade någon effekt? Lägre ljudnivå eller nåt.

Har inte kunnat notera någon effekt men det kan bero på att testsystemet i övrigt inte direkt är knäpptyst. Jag återkommer om jag får tid att undersöka det närmare.

Visa signatur

Är det verkligen det här du borde läsa just nu?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Håller med andra, varför inte ett passivt test? Funderar på en Opteron 146 som server och den ska definitivt kylas passivt.

Om du vill ha lite mer utförligare och större tester så är http://www.silentpcreview.com/ värt en titt, dom har koll på det mesta som är tyst och kyler bra. Överlägset forum med för just denna sak.
Sweclockers tester är lite mer begränsade.
Tror att Scythe-Ninja skulle passa din server perfekt.

Mvh
Ziggy

Permalänk
Medlem

Bra med ett test, jag har nu inhandlat en Freezer som ska monteras på min Pentium D 945. Bort med box-fläkten och ned med ljudvolymen är mitt mål. Köpte även med en tyst chassifläkt när jag ändå var på gång.

För övrigt snurrar min 945-fläkt i 4500 varv och låter för jävla mycket.

Permalänk
Medlem

Thermalright Ultra-120 = 532.50 SEK + fäste för 120-fläkt 50-100:-? + fläkt 100-200kr? = 680:- till 850:-

Tuniq Tower 120 = 463.75 SEK allt inluderat

Tar NOG Tuniq Tower =]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av V1King
Thermalright Ultra-120 = 532.50 SEK + fäste för 120-fläkt 50-100:-? + fläkt 100-200kr? = 680:- till 850:-

Tuniq Tower 120 = 463.75 SEK allt inluderat

Tar NOG Tuniq Tower =]

Fästen medföljer, det står i testet.

Visst är den dyr, men den presterar med stor sannolikhet också bättre än Tower 120.

Visa signatur

Är det verkligen det här du borde läsa just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PowerSupply
Fästen medföljer, det står i testet.

Visst är den dyr, men den presterar med stor sannolikhet också bättre än Tower 120.

1 grad? inte värt dom extra dolaros,,

kollade lite här och jag nöjer mig med tuniq, skillnaden är minimal,,

http://www.madshrimps.be/?action=getarticle&number=4&artpage=...