Rädda en mjukvaru-raid (raid0)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sala
Registrerad
Mar 2002

Rädda en mjukvaru-raid (raid0)

Jag fick hårddisk-krash på min systemdisk så fick installera om gentoo. Men nu måste jag ha igång min mjukvaru-raid (raid0) igen och hel för jag har hela htdocs ligger på den och en jävla massa bilder som jag måste spara. Hur ska jag gå till väga?.

raiddev /dev/md0 raid-level 0 nr-raid-disks 3 nr-spare-disks 0 chunk-size 8 persistent-superblock 0 device /dev/sda raid-disk 0 device /dev/sdb raid-disk 1 device /dev/sdc raid-disk 2

Eller är det kört ?.

mvh, Jens

Intel I7 8700K|Corsair H100i V2|Asus Z370-H GAMING|16GB Corsair|ASUS GeForce GTX 1080 Strix|Samsung 960 EVO 256GB|Samsung 840 EVO 500GB|4TB Seagate Barracuda|Fractal Design Define R5|EVGA 750W PSU

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Mar 2003

Krashade en av RAID-diskarna?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sala
Registrerad
Mar 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HerrEkberg
Krashade en av RAID-diskarna?

näe. raiddiskarna är 3st scsi diskar som inte systemet ligger på. Systemet ligger på en vanlig ide disk.

Intel I7 8700K|Corsair H100i V2|Asus Z370-H GAMING|16GB Corsair|ASUS GeForce GTX 1080 Strix|Samsung 960 EVO 256GB|Samsung 840 EVO 500GB|4TB Seagate Barracuda|Fractal Design Define R5|EVGA 750W PSU

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2002

Det ska väl bara vara att sätta upp samma konfiguration igen, med en ny raidtab-fil som är identisk som den gamla (vilket du redan verkar ha?). Ser inte att det skulle vara något som inte fungerar med det?

Förövrigt är det nog inte så bra att köra raid 0 om du har "en jävla massa bilder som jag måste spara" där, raid5 låter som ett bättre alternativ

http://blinkenshell.org - Gratis shellkonton. Inklusive webbhost med PHP & MySQL.
http://www.blinkenlights.se/ - En site om programmering och spelutveckling på svenska

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sala
Registrerad
Mar 2002

Har gjort det. Och aktivera raiden men kan fortfarande inte mounta den

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölndal
Registrerad
Jul 2005

Vad får du för meddelande när du försöker mounta den?

Vad skriver kommandot "cat /proc/mdstat" ut?

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sala
Registrerad
Mar 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GunnarD
Vad får du för meddelande när du försöker mounta den?

Vad skriver kommandot "cat /proc/mdstat" ut?

ove / # mount /dev/md0 /junk/ -t reiserfs mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/md0, missing codepage or other error In some cases useful info is found in syslog - try dmesg | tail or so

ove / # cat /proc/mdstat Personalities : [raid0] [raid1] [raid10] md0 : active raid0 sdc[2] sdb[1] sda[0] 26659968 blocks 8k chunks unused devices: <none>

Körde man dmesg fick man fram detta. Verkar som min raid0 är paj ändå :(. Jobbigt då jag hade hemsidan där och alla bilder jag hostade åt mig själv och polare.

SQUASHFS error: Can't find a SQUASHFS superblock on md0 ReiserFS: md0: warning: sh-2021: reiserfs_fill_super: can not find reiserfs on m d0 ReiserFS: md0: warning: sh-2021: reiserfs_fill_super: can not find reiserfs on m d0

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölndal
Registrerad
Jul 2005

Och du är säker på att diskarna låg i den ordningen?

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001

För mig fugnerade det fint att bara skriva en ny config när jag hade 2st raid0 arays på en av mian burkar när jag isntallerade om så det ska fugnerar om inget pajat som sagt. Men du har 3st disakr så kanse är årdnigen som någon sa.

Gallerier: Modern Midi

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sala
Registrerad
Mar 2002

Jag byggde en ny raid0 istället. Bara bita i det sura äpplet och lära sig ta backup:s istället....

Men jag har ett nytt problem istället. När man bootar upp linux så startar den ett raid init script som jag inte kan hitta nånstans men detta raid init script felar och säger "/dev/md0 invalid argument" men så fort datorn bootat klart och man loggar in och startar raiden manuellt så funkar den klockrent. Varför det blir så här vet jag inte och jag hittar inte scriptet i /etc/init.d eller /etc/conf.d heller. Det är gentoo jag kör med, och raidtools inte mdadm. Nån som har en aning om hur fan man ska lösa detta. Vill ju gärna att min raid startar automatiskt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2004

Ett tips är att partitionera diskarna med linuxraid autodetect som system-id (hex=fd)

Skapa sedan en array av diskarna med mdadm så behöver du ingen config-fil för att ladda raiden utan har du kompilerat in raid-stöd i din kernel (inte som modul) så kommer raiden hittas och startar automatiskt när din kernel laddas.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Maj 2002

lär dig att raid0 inte hjälper dig att skydda mot hd crash kör med raid5 istället spara raidtab på annan burk

Jag har dyslexi.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sala
Registrerad
Mar 2002

provade mdadm också men det hjälpte inte. Verkar som att gentoo har lagt att raid init scriptet ska startas före scsi kortet och då blir det svårt som att diskarna inte funkar då.

Edit: Löste det genom att kompilera om kernelen med scsikortet i kernelen istället för modul