Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Alfta
Registrerad
Okt 2006

AM2 moderkort + DDR2 minne ?

Håller på för fullt med ett datorbygge..

Kommer se ut ungefär så här:
Case + PSU: Antec TX640B Black MiniTower Case 400 watts ATX nätdel 12V v.2.0
CPU: Athlon 64 3800+ eller Athlon 64 X2 3800+
GFX: MSI Geforce 7900GTO
Ljud: Nåt billigt Audigy
RAM: 1024MB DDR2 (vad?)
MoBo: Socket AM2 (vad?)

Alltså är frågan nu, vilket minne och vilket moderkort ska jag köpa?
Jag vill inte ha värsta moderkortet, utan det mest prisvärda.. Det får absolut inte gå över 1000kr. Minnet får ligga på max 1300kr, gärna billigare.

Jag kan noll om dessa saker, men kan säga att GFX och CPU antagligen ska klockas.

Och sen gällande processorn.. Bör jag köpa en single core eller dual core processor?

Dual Core processorn ligger på 2Ghz och Single Core processorn på 2.4Ghz om jag fattat rätt.

Sen vet jag inte vad skillnaden blir mer än att det ska gå snabbare vid multi-tasking, men är det verkligen en sån märkbar skillnad?

Tacksam för svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2006

ta dual core är bättre i framtiden då spelen kommer börjar utnyttja dual core

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Skellefteå
Registrerad
Dec 2005

Håller med fullebulle, ska köpa en X2a själv

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2006

Vill du ha ett fint am2 mobo ska du satsa på en K9N från msi eller en M2N från asus.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
K
Registrerad
Jul 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Vill du ha ett fint am2 mobo ska du satsa på en K9N från msi eller en M2N från asus.

Jag har själv ett M2N-e från asus och har absolut inga problem med det, dock är de många som har. Jag rekomenderar därför inte detta kortet.

Jag har nog kört på ett K9N.

» justcomprehend.se
» Citera mig om du vill ha ett svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Alfta
Registrerad
Okt 2006

Ok, men om man ska tänka på att det ska finnas fina klockningsmöjligheter med kortet också.. Vad är bäst då för max 1000kr? Det blir väl en X2 cpu iaf.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
gbg
Registrerad
Aug 2006

Asus m2ne saknar vdimm (1.95max). Tycker du ska lägga lite mer på minnerna, ett minne med 533mhx kostar 300 spänn mindre än ett med 800mhz, 1kr/mhz ;P lätt värt det!

Asus M2N-E | Corsair 512x2 dual mode 800mhz CL5 | amd 4600+ | xfx 7900gtx | WD Raptor 74 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Alfta
Registrerad
Okt 2006

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=94175

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=95072

Något av dessa kanske? Vilket är bäst om man vill klocka?

Edit: Blev även erbjuden ett sådant här för 1000:- http://www.inet.se/artikel/1900820 ..

Vad är bäst för mig som vill klocka både cpu och grafik? Kan nada om sådant, men det kommer jag tillbaka och frågar om när jag fått grejorna

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
gbg
Registrerad
Aug 2006

Köper du ett bra grafikkort (runt 3000kr) så är det inga överklockningsproblem alls, dem brukar vara rätt klockvänliga allihop vad jag har förstått.

Asus M2N-E | Corsair 512x2 dual mode 800mhz CL5 | amd 4600+ | xfx 7900gtx | WD Raptor 74 |