Permalänk
Medlem

Processor går varm

Hej allihopa!

Har en sån här fråga... Min kompis har för en tid sen köpt en ny dator, med de ungefärliga delarna: AMD 64 3800+, något Abit moderkort, 7600gs top silent 512mb och Antec Sonata II. Resten av delarna kan ja få reda på imoron och då kan ja också få mer nogrann fakta om de här.

Probemet är följande: Processorn är på 70%+ hela tiden, fastän man bara har desktoppen uppe, och inga konstiga program i bakgrunden. Själv har jag likadan processor och chassi, och har inga liknande problem. Det som gör det ennu mer konstigt är att hans processor är svalare än min och att hans dator blev ihop plockad av en datorbutik, och min är ihop plock med kompisar.

Så hoppas ni här Sweclockers.se kan hjälpa, för det är nära på nödsituation!:) Höstlovet närmar sig och då skall det vara LAN, och då vill man ju inte ha en kass dator va?

Tack på förhand

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 6000+ Boxed @ 3.0 Ghz | GeForce 7600gt Silent 256mb | ASUS M2N-SLI DELUXE | Kingston 2048 mb 553mhz DDR2 | Antec Sonata II, 500W | Maxtor DiamondMax 300GB SATA2 | 19´ CRT | Razer Deathadder 3G

Permalänk
Medlem

kan ju va att fläkten inte är bra ditsatt testa och ta bort den göra rent lägga dit ny kylpasta och sätta dit fläkten igen jag hade det problemet en gång och så gjhorde vi så sen funkade det

Visa signatur

ska till "DREAMHACK"

Permalänk
Medlem

Okej, men kan det vara ett sådant "fel" på en boxed processor`?

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 6000+ Boxed @ 3.0 Ghz | GeForce 7600gt Silent 256mb | ASUS M2N-SLI DELUXE | Kingston 2048 mb 553mhz DDR2 | Antec Sonata II, 500W | Maxtor DiamondMax 300GB SATA2 | 19´ CRT | Razer Deathadder 3G

Permalänk
Medlem

"70%+" = 70 C?

Helt sjukt mycket i så fall, undrar om det finns någon kylpasta överhuvudtaget under den flänsen? Jag har också standardkylning men min idlar på ca 35 C, just nu (system temp 28 C).

Permalänk
Medlem

Ojssan, skedde visst ett missförstånd alltså jag menade att den jobbar med över 70% hela tiden, alltså den kurvan/siffran man ser när man trycker ctrl alt del. Idag när vi tittade så hade den tempen på 35C, så det var inte så farligt. Är mera förundrar över att den jobbar med så hög procent hela tiden. Jag har 0-10% i idle, medan han har 70%+.

Hoppas det blev klarare

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 6000+ Boxed @ 3.0 Ghz | GeForce 7600gt Silent 256mb | ASUS M2N-SLI DELUXE | Kingston 2048 mb 553mhz DDR2 | Antec Sonata II, 500W | Maxtor DiamondMax 300GB SATA2 | 19´ CRT | Razer Deathadder 3G

Permalänk
Medlem

Jaha ja, jo jag blev lite förvirrad av rubriken. Men okej, då är första steget att i task manager kolla vilka program som kräver mycket av processorn.

Permalänk
Medlem

Okej, skall göra det imorron. Meddelar här sen.

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 6000+ Boxed @ 3.0 Ghz | GeForce 7600gt Silent 256mb | ASUS M2N-SLI DELUXE | Kingston 2048 mb 553mhz DDR2 | Antec Sonata II, 500W | Maxtor DiamondMax 300GB SATA2 | 19´ CRT | Razer Deathadder 3G