Permalänk
Medlem

Gigabyte KN8-SLI, SATA-problem!!

Har följande datorsystem

Chieftec 400W ATX v2.01
Opteron 146
Gigabyte GA-K8N-SLI
2st Maxtor 200GB 16mb cache, 1st Maxtor 200GB 8mb cache
PCI-grafikkort (tills jag får mitt 7900GTO)

Har bytt moderkort, cpu och minne från mitt gamla system.

Till problemet:

Det började med att jag kopplade in allt så som jag tänkt mig, de 2 16mb Maxtordiskarna ska köras i RAID0 och kopplades till SATA0 resp SATA1 på moderkortet. De konfigureras och körs i RAID, vilket funkar kalas.

Sen stoppar jag i nästa hårddisk som ej ska köras i RAID utan helt vanligt, i SATA2. (SATA0-3 finns). Datorn hittar först inte disken, men efter att ha stängt av RAID för SATA-kanal2 (SATA2,SATA3), så hittar datorn disken och allt funkar som det är tänkt. Installerar Windows, använder WinFlash-programmet som följer med moderkortet och uppgraderar till nyaste BIOS. Vid reboot så hittas inte den ensamna hårddisken igen?!? Nollställde och ställde in allt korrekt i BIOS igen, ingen skillnad.

Kopplar ur alla diskar och kör enbart den ensamna disken, den hittas inte? :S .. Då hör man hur den inte snurrar upp ordentligt.. Tänkte såklart direkt att det är problem med Nätagget (vilket det egentligen inte borde vara, för jag har precis använt det innan med en XP2200+, 512mb ram, gf4, samma HD etc och jag har ju bara ett PCI-grafikkort nu.).

Jag gör iallafall så att jag kopplar ur de extra 4 kontakterna på ATX-kontakten, och direkt vid nästa reboot startar hårddisken. Provar stänga av och starta om igen, samma fenomen: Det funkar.

Tror såklart det var någon form av "snedbelastning" på nätaggets 12V linor. Men vid inkoppling av de andra hårddiskarna igen så hittas inte disken?!

Ska prova idag med ett annat nätagg, men jag tror inte att det är nätagget som är problemet?

Värt att nämna är att jag körde samma setup med hårddiskarna på mitt tidigare mobo och det funkar klockrent?

Någon som har erfarenheter av liknande problem eller lösningar?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux