Installera Linux först, och sedan windows?

Permalänk
Medlem

Installera Linux först, och sedan windows?

Håil!

Min dator totalkrashade igår kväll och jag har idag gjort säkerhetskopior av allt viktigt material och skall installera windows pånytt. Jag har dessutom tänkt installera linux parallelt eftersom jag bl.a. behöver det i mina studier.

Vanligtvis brukar man ju installera windows först och sedan linux (har tänkt köra med ubuntu 6.06), men hårddisken i maskinen är en SATA disk och jag har ingen diskettstation (för SATAdrivrutinerna) här för tillfället, den är kvar i min gamla bostad och jag får den tidigast imorgon nån gång. Dock skulle jag gärna komma igång redan idag och undrar därför om det är möjligt att installera ubuntu först och sedan windows när jag fått diskettstationen.

Kan jag göra detta utan onödigt stora problem och finns det några speciella saker jag skall tänka på?

Visa signatur

www.tomodomo.org - indie spelstudio i Helsinfors
www.fatcatrush.com - en 3D runner för iPhone som vi gjort på Tomodomo

Permalänk
Medlem

Mjo, det kan du. Dock kommer det att bli lite strul senare när du installerar windows eftersom den skriver över mbr, så du bör ha en linux live-cd i närheten. Då kan du via linux live-cd:n enkelt skriva över mbr igen.

Permalänk
Medlem

Var får man tag på live-cd:n? Är den specifik för ubuntu?

Visa signatur

www.tomodomo.org - indie spelstudio i Helsinfors
www.fatcatrush.com - en 3D runner för iPhone som vi gjort på Tomodomo

Permalänk
Medlem

ubuntu cdn är en livecd också

Permalänk
Medlem

okej - jag skall helt kallt göra ett försök då Om ingen har några invändningar

Visa signatur

www.tomodomo.org - indie spelstudio i Helsinfors
www.fatcatrush.com - en 3D runner för iPhone som vi gjort på Tomodomo

Permalänk
Medlem

det ska inte vara några större problem, återkom när det är dags så får du vidare instruktioner

Visa signatur

ubuntu 16.04

Permalänk
Medlem

När du installerat linux så gör en säkerhetskopia av MBR. Det gör du med:
dd if=/dev/sda of=~/mbr-kopia bs=512 count=1 (~ är din hemkatalog)

När du installerat Windows startar du om datorn med live CD:n och kör dd igen så att du byter värdena på if och of med varandra.

Visa signatur

Fagerja