Permalänk

Hur ska jag ta backup?

Jag har ett litet problem som jag hoppas att någon här sitter inne med lösningen till. Jag är även ganska ny inom linux så ni får kanske ha ett visst överseende med det.

Läget ser ut på följande vis:
Jag har en filserver där jag kör fedora core 5. Jag har lagt /home på en raid 1 för lagringssäkerheten.
Nu vill jag ta steget längre och minst 1 gång per dygn göra en backup på denna raid till en NAS som jag placerar hos en kompis för att på så vis klara mig undan även inbrott/brand.

NAS:en jag har har stöd för både FTP och SAMBA anslutningar och rymmer för tillfället 160GB, dom raidade hårddiskarna rymmer 80GB.
Både jag och min kompis sitter på BBB (100/10) och kommer att sätta upp en VPN-tunnel mellan våra routers (m0n0wall/pfSense), så båda anslutningsmöjligheterna på NAS:en går bra att använda.

Hur ska jag på bästa sätt göra denna backup för att spara så mycket bandbredd som möjligt? Det är trotts allt ~10GB för tillfället som jag ska ta backup på, och det kommer inte bli mindre i framtiden.

Hoppas ni kan hjälpa mig att hitta något smidigt system.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

sätt en rsync i rcon

Visa signatur

8D

Permalänk

Det är något som går galet snett.
Alla filer och kataloger som innehåller åäö kopieras inte över till NAS:en.
Får istället en massa felmeddelanden i stil med:

Citat:

rsync: chown "/mnt/backup/." failed: Operation not permitted (1)
rsync: chown "/mnt/backup/abc" failed: Operation not permitted (1)
rsync: stat "/mnt/backup/\303\245\303\244\303\266" failed: No such file or directory (2)
rsync: chown "/mnt/backup/.abc.txt.fvlG8j" failed: Operation not permitted (1)
rsync: mkstemp "/mnt/backup/.\303\245\303\244\303\266.txt.kPpN7o" failed: No such file or directory (2)
rsync: chown "/mnt/backup/abc/.abc.txt.pn886t" failed: Operation not permitted (1)
rsync: mkstemp "/mnt/backup/abc/.\303\245\303\244\303\266.txt.J5Hpez" failed: No such file or directory (2)
rsync: mkstemp "/mnt/backup/\303\245\303\244\303\266/.abc.txt.EVWmmE" failed: No such file or directory (2)
rsync: mkstemp "/mnt/backup/\303\245\303\244\303\266/.\303\245\303\244\303\266.txt.LxnkuJ" failed: No such file or directory (2)
rsync: chown "/mnt/backup/." failed: Operation not permitted (1)
rsync: chown "/mnt/backup/abc" failed: Operation not permitted (1)
rsync: stat "/mnt/backup/\303\245\303\244\303\266" failed: No such file or directory (2)
rsync error: some files could not be transferred (code 23) at main.c(791)

Vad är det som går fel?
Jag har monterat NAS:en med smbmount i /mnt/backup och kör med kommandot "rsync -a /home/..../test/ /mnt/backup/"

Mappen test innehåller 2 filer som heter abc.txt & åäö.txt samt 2 undermappar som heter abc & åäö, även dessa innehåller 2 filer vardera med samma namn som dom filer som ligger i roten på test.
Det enda som dyker upp på NAS:en är mappen abc och filerna abc.txt förutom den som skulle ligga i mappen åäö.

Mappen test är en samba share som jag ansluter till ifrån windows och jag skapade filerna i windows.

Permalänk
Inaktiv

http://www.mikerubel.org/computers/rsync_snapshots/ använde jag som hjälp för att skapa backup med rsync. Det coola med denna är att du kan ha flera snapshots av filsystemet 1 vecka, 2 veckor osv bakåt i tiden och bara ta upp en bråkdel mer än orginalet (beroende lite på hur datat ändras iofs).

Lånar tråden lite, bacula, är det någon som kollat in den?

Jag undrar också lite snabbt om HFS+ kan backas upp på FFS eller annat liknande filsystem? Vad jag fattat använder inte HFS+ inoder av den typ som återfinns hos FFS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mickeus
http://www.mikerubel.org/computers/rsync_snapshots/ använde jag som hjälp för att skapa backup med rsync. Det coola med denna är att du kan ha flera snapshots av filsystemet 1 vecka, 2 veckor osv bakåt i tiden och bara ta upp en bråkdel mer än orginalet (beroende lite på hur datat ändras iofs).

Lånar tråden lite, bacula, är det någon som kollat in den?

Jag undrar också lite snabbt om HFS+ kan backas upp på FFS eller annat liknande filsystem? Vad jag fattat använder inte HFS+ inoder av den typ som återfinns hos FFS.

Antar att du ska backupa från en Mac.

Deja Vu finns ju annars. Använder det till att backupa data till min OpenBSD-burk. (FFS-filsystem).

Kör en apple/netatalk server på den, sen fixar Deja Vu biffen.

Permalänk
Medlem

Jag hade nog använt mig av rsync's egna protokoll, eller NFS.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Jag hade nog använt mig av rsync's egna protokoll, eller NFS.

Jag hade tänkt NFS, men om det verkar som om det finns en hel del smått och gott i metadatat hos HFS+ som kan "försvinna" om man inte använder verktyg som kan återskapa detta. Fråga mig inte hur för jag har bara skrapat lite på ytan än så länge...

HFS+ är väl t ex "case insensetive"?

EDIT: rsync som hänger med OS X har en växel för att lösa just detta, -E.

-E --extended-attributes copy extended attributes, resource forks