[Jobb] Vad ska man kunna i Unix?

Permalänk
Medlem

[Jobb] Vad ska man kunna i Unix?

Tja!

Håller på och läser fösta året på IT, på IT-universitetet (KTH). Vet ännu inte vad jag vill bli innom IT, så idag satt jag och kollade vad det finns för olika jobb på csjobb.idg.se och där såg jag att endel jobb kräver att man har kunskap innom unix.
Då undrar jag: vad är det här för kunskap? Kan jag lära mig den på fritiden? Hur i så fall?

/Ph

Permalänk
Medlem

Svårt och säga exat vad de vill ha, men du kan absolut lära dig UNIX på fritiden. Kan man inte det med allt?

Permalänk
Medlem

Tja, det är lite svårt att specificera exakt men lär dig om
* nätverk (tcp, ip, subnetting, routing med bgp och ospf, brandväggar, ids)
* filsystemet (inodes, länkar etc.)
* programmering (lär dig skriva en enkel kernelmodul i C, ändra och kompilera kärnor, skripspråk som bash, perl och python)
* sätta upp servrar (webb, mail med smtp/imap etc., dns, dhcp)

Ja, det finns en massa att lära sig och du kan definitivt göra det på fritiden.

Visa signatur

This is a UNIX virus. Please remove all your files and copy this message to friends.
(Citera mig om du förväntar dig svar)

Permalänk
Medlem

spelar ingen roll vad du lär dig på egen hand, utbildningen behöver du ändå. (eller möjligen en certifiering, då kan förkunskap på egen hand vara bra) eller så räcker det att ha kontakter, då behövs varken kunskap, certifiering eller kompetens öht.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Ok, vart ska jag börja?

Jag kan programmera C (tror jag, det va ett år sen jag gjorde nått med det )

Permalänk

Börja med att installera något UNIX-aktigt (Linux, *BSD, Solaris) på din dator och använd det istället för ditt tidigare operativsystem till vardags. Eftersom så lär du dig och kan börja titta närmare på mer avancerade saker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
spelar ingen roll vad du lär dig på egen hand, utbildningen behöver du ändå. (eller möjligen en certifiering, då kan förkunskap på egen hand vara bra) eller så räcker det att ha kontakter, då behövs varken kunskap, certifiering eller kompetens öht.

Är du kompetent på linux är utbildning eller certifiertingar inte nödvändiga, dock är ju det ett plus, men inte ett måste.

Jag har gått vägen genom att börja med ett basic och "jobbit" linuxsystem vilket var Arch och Gentoo för min del, de gav en bra grund och förståelse för linux, Sen gick det snabbt att lära sig en enterprise dist som CentOS som är bra att ha i ryggsäcken då det mer eller mindre är en RHEL kopia.

Det är även bra att kunna ett lättare programeringsspråk för att kunna göra egna script, jag föredrar ruby men python eller pearl är ju alternativ som duger.

I övrigt är det bra att kunna bygga egna paket och upprätthålla en egen repro, nätverkshantering (bryggor, VLAN, iptables, routing), kunna använda alla "basic" features som awk, grep, less, tail, cat och bash syntax osv på ett kreativt sätt och lära sig kombinera dem för att effektivisera och snabba upp allt man gör.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Intenso
Är du kompetent på linux är utbildning eller certifiertingar inte nödvändiga, dock är ju det ett plus, men inte ett måste.

Jag har gått vägen genom att börja med ett basic och "jobbit" linuxsystem vilket var Arch och Gentoo för min del, de gav en bra grund och förståelse för linux, Sen gick det snabbt att lära sig en enterprise dist som CentOS som är bra att ha i ryggsäcken då det mer eller mindre är en RHEL kopia.

Det är även bra att kunna ett lättare programeringsspråk för att kunna göra egna script, jag föredrar ruby men python eller pearl är ju alternativ som duger.

I övrigt är det bra att kunna bygga egna paket och upprätthålla en egen repro, nätverkshantering (bryggor, VLAN, iptables, routing), kunna använda alla "basic" features som awk, grep, less, tail, cat och bash syntax osv på ett kreativt sätt och lära sig kombinera dem för att effektivisera och snabba upp allt man gör.

ja på Börjes webhotell kanske. men ofta finns ingen som förstår din kompetens om du inte har papper på det, och då spelar det genast mindre roll vad du kan tyvärr. möjligt att det gäller Linux i mindre grad än riktig UNIX och Windows men ändå..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Det bästa är väll ändå att ta ett sånt redhat certifikat, det borde man kunna rätt så lånt på.

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem

Klart att det är positivt med ett cert, dock är det knappast ett måste för att få ett bra och välbetalt jobb (Börjes webhotell däremot skulle ju garanterat anställa någon för att de hade just ett cert sen vad personen är kapabel till är underårdnat).

Bara du kan påvisa din kompetens så löser det sig, mao är det bra att kunna visa upp projekt och dylikt som man vart med i eller skapat på egenhand.

Permalänk
Medlem

Att ett jobb kräver "kunskap inom Unix" betyder oftast inte att det krävs någon certifiering utan bara att man har lite vana av unix-lika system så att man inte behöver lära sig allt när man börjar jobba. Beror naturligtvis mycker på vad man ska arbeta med dock.

Visa signatur

Tidigare medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare

Permalänk
Medlem

Tack för svar. Troligtvis kommer jag att inrikta mig innom nätverk.
Är det nån av er som vet så här på rak hand någon version av Unix/Linux som fungerar på en bärbar Asus A6T? Ska ta och söka runt lite på nätet efter nått som passar.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tack zightx