Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
V-ås
Registrerad
Feb 2005

CRC-error

Jag har nyligen flashat min bios till en ny version. Jag hade lite strul i början, men nu verkar allt flyta på. Utom en sak. Varje gång jag har laddat ner en ny rarfil och ska rarra upp den för att få tag på innehållet så får jag CRC-error, och att filen är skadad. Jag vet att den inte är skadad och jag har provat med flera olika filer. Små filer innehållandes tex bilder brukar dock inte vara något problem.

Men jag får bara upp felmeddelandet på nya rarfiler som jag laddar ner. Alla gamla rarfiler jag har på datorn går finfint att rarra upp. Har provat med ny winrar-version utan resultat.
Jag har också problem med att installera vissa program, men får då upp någon annan slags felmedellande. Allt detta uppstod efter jag diskfragmenterade datorn.

Jag har provat att diskfragmentera alla partitioner två gånger utan resultat. Har även provat med andra chipset drivisar.

Tacksam för seriös hjälp.

| 3200+ 2000mhz@2650mhz - 2gb pc3200@CL2.5 - x1800xt 512mb - 200 gb SATA-2 - 320 gb SATA-2 - 200 gb IDE |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2003

Testa att återställa processorn till original klockfrekvens. Överklockning med för låg spänning ger CRC-fel.
Jag hade min processor på 1.4 volt istället för 1.65 volt. Och jag fick CRC-fel och Battlefield 2 stängde av sig mysko.

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
V-ås
Registrerad
Feb 2005

Men jag vill ju köra den klockad, annars är den ju sämst. Ska jag prova att sänka volten lite? Jag kör med 1.525v nu som jag alltid kör vid den klockning jag har nu, har alltid funkat förut.

Edit: Haha, windows är för roligt. Installerade winrar på en annan partition, och nu verkar det som om problemet försvunnit. Får se om det håller i sig

| 3200+ 2000mhz@2650mhz - 2gb pc3200@CL2.5 - x1800xt 512mb - 200 gb SATA-2 - 320 gb SATA-2 - 200 gb IDE |