Permalänk

2,5GB eller 2GB i dual?

Tjena!

Sitter just nu på 2,5gb ram (1 st Corsair Value 512mb, 1 st Samsung 1024mb samt en Infinieton 1024mb.)
Om jag fattat det rätt så måste jag ha 2 st minnen med samma minnesbredd för att köra dom i dual. Måste det vara samma märke?
Vilket är smartast? Sitta på 2,5gb (då i single) eller ta bort Corsair-stickan och då sitta på 2gb fast i dual? Tjänar jag någon extra prestanda på det då?

Tack på förhand!

Visa signatur

Intel Core i5-3570k @ 3.4GHz | Gigabyte GA-Z77M-D3H | 8GB Corsair Vengeance DDR3 1600MHz | ATI Radeon HD7700 | 1TB Seagate Barracuda | Antec 550W | Swedx 32"

Permalänk
Medlem

Dual channel, om möjligt.
(Det krävs att minnena är likadant uppbyggda, och då inte bara det fysiska utseendet)
Det ger dubbla bandbredden, vilket är en klart större fördel än de 512MB minne du inte använder.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Re: 2,5GB eller 2GB i dual?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av denzillah
Tjena!

Sitter just nu på 2,5gb ram (1 st Corsair Value 512mb, 1 st Samsung 1024mb samt en Infinieton 1024mb.)
Om jag fattat det rätt så måste jag ha 2 st minnen med samma minnesbredd för att köra dom i dual. Måste det vara samma märke?
Vilket är smartast? Sitta på 2,5gb (då i single) eller ta bort Corsair-stickan och då sitta på 2gb fast i dual? Tjänar jag någon extra prestanda på det då?

Tack på förhand!

2Gb dual. Vad sysslar du med som kräver 2,5Gb i RAM-minne?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Hm, alltså samma cas, latency osv.?

Men om jag tar ut 512mb-stickan och bootar om - sätts minnena i dual då automatiskt (om allt går som det ska ) eller behöver jag göra nåt?

Visa signatur

Intel Core i5-3570k @ 3.4GHz | Gigabyte GA-Z77M-D3H | 8GB Corsair Vengeance DDR3 1600MHz | ATI Radeon HD7700 | 1TB Seagate Barracuda | Antec 550W | Swedx 32"

Permalänk
Medlem

Nja, det är lite mer avancerat än så, men det är enklast att helt enkelt testa...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Jag har en icke-emprisk teori om detta. Så länge man inte klockar minnena så kan man köra med olikamärken/modeller . Eftersom att det är när man klockar dem som deras kvaliteer visas upp då minnena inte delar samma egenskaper vad det gäller hur dem körs i olika frekvenser i relation till voltförhållanden och latenser osv.

hoppas det min teori inte var allt för rörig och osann

p.s Angående din fråga vad det gäller att sätta på "dual mode" så tror jag att du måste kolla upp i manualen vilka slots som du skall sätta minnena i. "dual mode" slotsen brukar dela färg så testa att sätta dem i slots som har samma färg helt enkelt. Sen tror jag att det finns mjukvara som kan kolla om dem körs i dual mode (typ memtest86 eller nåt).

Visa signatur

Asus M2N-E | Corsair 512x2 dual mode 800mhz CL5 | amd 4600+ | xfx 7900gtx | WD Raptor 74 |

Permalänk
Medlem

gammla Nforce 2m oderkorten klarade dual channel med olkia mägd minnen i olika banker. Själv har jag kört 512Mb i ena och 256Mb i anndra på en burk jag uppgraderade åt en å det startade i dualchannel i bios å fugnerade fint i windows med. Dock är Nforce 2 rent usel på dualchannel. Ger i princip nada i pracktiken koreckt confast eller ej.

Tex testade vi 2st lika dana PC2700 minnen med en athlon XP processor å Nforce 2 planka på ett lan å även om bussen var stäld högre. Eg 400Mhz villket ger 3.2Gb/sek å med 2st PC2700 skule dom i hop klarar 5.4Gb sek villket då skulle strypas till 3.2Gb/sek av bussen så fick vi alldrig mer än ca 2.5Gb/sek i minnesbanbred ändå villket var samma som en singel channel.

Därför fans det inte heller nån möjlighet att utvärdera om tex en 256mb sticka i ena kanalen och en 512Mb sticka i ena kanalen var lika snabbt eler lågsammare än tex en 256mb stick i varge kanal.

Så hur ogämt antal stickor eller minnesmägd i kanalerna fugnerar på nyare dual channel moderkort vet jag inte.

Borde ju uppstå lite problem om man tex har 512Mb minne i ena kanalen och 1024Mb i anndra. vad händer när man passerar 1Gb minnesanvändning och man inte lägre kan dela upp datan even mellan kanalerna utan får använda sissta 512Mb i 1024Mb stickan? borde inte prestandan sjunka still singel channel då?

Igen jag snackat med om detta som kan datorer välldigt bra har haft ett kokret svar utan ungifär konstaterat samma som jag å haft ungifär samma frågetecken.

Så personligen skulle ajg köra gämt antal stickor för optimal prestanda men sitter man tex på gammalt nforce 2 moderkort så kan det kvitta då prestandan förblir den samma.