Xorg hittar inte min usb-mus

Permalänk

Xorg hittar inte min usb-mus

Jag har lite problem med att få xorg att acceptera min mus.

Xorg -configure genererar

Section "InputDevice" Identifier "Mouse0" Driver "mouse" Option "Protocol" "auto" Option "Device" "/dev/mouse" Option "ZAxisMapping" "4 5 6 7" EndSection

, men skriver också till terminalen:

Xorg is not able to detect your mouse.
Edit the file and correct the Device.

X -config /root/xorg.config.new ballar också ur pga musen.

Om man nu listar inputenheterna med tex:
cat /proc/bus/input/devices
så hittar man dock den lille rackarn.

I: Bus=0003 Vendor=1532 Product=0002 Version=0100 N: Name="Razer Razer Diamondback Optical Mouse" P: Phys=usb-0000:00:10.0-1/input0 S: Sysfs=/class/input/input0 H: Handlers=mouse0 B: EV=7 B: KEY=7f0000 0 0 0 0 0 0 0 0 B: REL=103

Frågan är, hur skall jag skriva min konfigurationsfil? Har använt musen i en annna Gentoo-burk förr, och då var det minsan inga problem. Är väldigt tacksam om någon kan hjälpa mig med detta.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk

Kör du xorg7.1? För jag råkade ut för samma fel när jag uppdaterade från 7.0 till 7.1

Jag fick kommentera ut device och ersätta med name, men vart jag hittade name vete jäsiken, det var nånstans i /proc/bus/usb/devices eller liknande.

Section "InputDevice" Identifier "evolent" Driver "evdev" Option "Name" "Kingsis Peripherals Evoluent VerticalMouse 2" Option "CorePointer" # Option "Device" "/dev/input/evolent" EndSection

EDIT: ja, du är ju det själv på spåren, but bara ut device mot name (och rätt name då) så ska det nog funka.

Permalänk
Medlem

Kommer inte ihåg.. Men finns "/dev/mouse" från början i gentoo?? Tror att det är typ /dev/input/mouse eller liknade, kan kolla senare..

edit: /dev/input/mice var det

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem

Kolla så devicen fins först.
Du kan göra följande i en terminal om du hittat en device du tror är musen.

cat /dev/devicen

Tex i gentoo har jag /dev/psaux

Så kör ajg cat /dev/psaux och rör på musen så bör det börja dyka upp lite random tecken på skärmen. det är datan musen skickar till datorn.

Sedan när du hittat musen bara ange rätt device i xorg configen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peppelorum
Kör du xorg7.1? För jag råkade ut för samma fel när jag uppdaterade från 7.0 till 7.1

Jag fick kommentera ut device och ersätta med name, men vart jag hittade name vete jäsiken, det var nånstans i /proc/bus/usb/devices eller liknande.

Section "InputDevice" Identifier "evolent" Driver "evdev" Option "Name" "Kingsis Peripherals Evoluent VerticalMouse 2" Option "CorePointer" # Option "Device" "/dev/input/evolent" EndSection

EDIT: ja, du är ju det själv på spåren, but bara ut device mot name (och rätt name då) så ska det nog funka.

Jo, det stämmer att jag installerat xorg7.1. Tror jag fick ordning på det nu i alla fall mha era tips. Tack så mycket för hjälpen allihop.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org