Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södra Sandby
Registrerad
Aug 2004

North bridge på A8N-SLI Premium

har köpt ett nytt A8N-SLI Premium för mitt gamla A8V frös i WOW,
funkat kanon i 2 månader snart kanske.

I lördags bestämde mig för att lira lite GTR funkade också kanon, och idag har jag kört GTL men dator fryser sig och man måste starta om datorn som mitt gamla A8V gjorde.

kom snabbt fram till att northbridgen va jävligt varm kunde knappt ta på den, så jag satte en vanlig bordsfläkt riktad mot NB sen körde jag så länge jag orkade.

hur bra funkar igentligen den fläktlösa kylaren? för mosfetten blir inte alls lika varm, tror det kan va så att heatpipsen inte hinner flytta värmen tillräkligt snabbt.

Är det någon annan som har hat detta problem?

http://www.ghdata.se/WebShop/Index.php?ArticleID=A8N-SLI PREM...

Amd64 Venice 3000+ @ 9*266
Asus A8V-E Delux/ Som inte vill sammarbeta
Ati X800Xl 400/490 @ 439,71/546.75

Trädvy Permalänk
SweClockers
Andreas Dimestam
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002

Jag har inget sånt problem, men jag har å andra sidan rätt ordentligt flås i lådan. Se till att luftcirkulationen kring nordbryggan är OK, så ska det inte vara några problem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södra Sandby
Registrerad
Aug 2004

Jo, tycker jag har bra flås lådan också

Antec sonata
2 stora Adda
Zalman cnp9700 på cpu
Vf900 cu på graffet
sen har jag en pci fläkt.

Hur känns din när du tar på den, jag bränner mig nästan?

Men jag börjar också tror att det är spelet för det hände nu när jag hade bordsfläkten framför. och min lillebror hade spelat GTL hela förmiddagen och då hände det inget.

EDIT: har nog haft det precis 1 månad, hänt lite saker som går att tiden gå lite långsammare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
kyrkhult
Registrerad
Sep 2004

hmm mitt funkar bra i timmar utan nått problem spelar bf2 typ i en hel dag utan det händer nått går aldrig över ~40 grader

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södra Sandby
Registrerad
Aug 2004

nä om man kollar i speedfan går den heller aldrig över ~40 grader.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
LUND
Registrerad
Jul 2001

Re: North bridge på A8N-SLI Premium

Citat:

Ursprungligen inskrivet av babbe
har köpt ett nytt A8N-SLI Premium för mitt gamla A8V frös i WOW,
funkat kanon i 2 månader snart kanske.

I lördags bestämde mig för att lira lite GTR funkade också kanon, och idag har jag kört GTL men dator fryser sig och man måste starta om datorn som mitt gamla A8V gjorde.

kom snabbt fram till att northbridgen va jävligt varm kunde knappt ta på den, så jag satte en vanlig bordsfläkt riktad mot NB sen körde jag så länge jag orkade.

hur bra funkar igentligen den fläktlösa kylaren? för mosfetten blir inte alls lika varm, tror det kan va så att heatpipsen inte hinner flytta värmen tillräkligt snabbt.

Är det någon annan som har hat detta problem?

http://www.ghdata.se/WebShop/Index.php?ArticleID=A8N-SLI PREM...

Riktad mot NB eller riktad mot hela moderkortet + grafikkort?

Har själv den lite större brodern till ditt moderkort (om man kan skriva brodern?) men men NB på den blir troligtvis varmare än din & jag kör med lågvarviga fläktar i lådan.. & har inte märkt av några hängningar iofs. är det tyngsta jag spelat UT2004.

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur?
PC
HTPC

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södra Sandby
Registrerad
Aug 2004

Re: Re: North bridge på A8N-SLI Premium

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Riktad mot NB eller riktad mot hela moderkortet + grafikkort?

Har själv den lite större brodern till ditt moderkort (om man kan skriva brodern?) men men NB på den blir troligtvis varmare än din & jag kör med lågvarviga fläktar i lådan.. & har inte märkt av några hängningar iofs. är det tyngsta jag spelat UT2004.

Den var så gott det går riktad mot NB, om man kan göra det med en fläkt som
är nästan lika stor som chassi luckan.

Men jag har kört mycket mer krävande spel på datorn, som oblivion, Fear, quake 4 och andra nya prestanda ätare, och det har aldrig varit något problem. så jag tror det mer ligger i spelet. Har altid haft problem med GTR och GTL på min dator.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Dec 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av babbe
nä om man kollar i speedfan går den heller aldrig över ~40 grader.

Det finns ingen tempmätare på nordbryggan, så hur varm den är går inte att säga.

Jag har samma moderkort och kör en nästan helt passiv lösning. Min nordbrygga kan man lätt steka ägg på, men jag har ändå inga stabilitetsproblem.

Min dator äger mig. True story.