Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jul 2004

[slackware] "(none) login:"

Servern hängde sig, så jag fick bryta strömmen för att starta om den. Nu går det inte att logga in, utan det står
"(none) login:"
och när jag försöker logga in med root så går det inte. Lösenordet är rätt.
Hårddisken verkar vara read-only också... Jag har testat att nollställa lösenordet manuellt genom att gå in med en live-cd och ta bort hashen i /etc/shadow och då kan jag logga in, men eftersom disken är read-only så går det inte att byta lösen med passwd.

Någon som vet hur man löser det här? Måste jag installera om slackware?

EDIT: Kom just på att precis innan jag var tvungen att bryta strömmen, så kunde jag inte starta om om apache... Det stod nånting om at /bin/sh inte var en fil eller mapp...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001

kolla först fstab så det är rätt där desan kan du ju köra fsck å kolla disken för del. jag brukar personligen bara köra chroot på disken via live skivan å köra passwd och sedan skriva in nytt lösenord. itne ta bort nån fil etc.

kolla dmsg med i /var/log

cat /var/log/dmsg |less
Vet itne om sökvägen etc är exackt så i nyare slackware men något sont så kan du kolla om han spyr ur sig nåt problem med disken som gör dne read only.

Gallerier: Modern Midi

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jul 2004

Jag är inte så duktig på linux... Förklara. Hur kollar jag fstab och vad ska jag kolla efter?

Det verkar som att allt är lustigt på datorn. Inte ens keymap:en är på svenska, som den brukar vara...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Krikkit
Registrerad
Jul 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fr0hike
Förklara. Hur kollar jag fstab och vad ska jag kolla efter?

cat /etc/fstab

Kolla vad du har för rättigheter till diverse kataloger.

Don't Panic
Studerar