SD minneskort till kamera, funkar snabbare variant nu?

Permalänk

SD minneskort till kamera, funkar snabbare variant nu?

Till min Nikon kamera så har jag SD minneskort och vill ha större! såg att det finns massa high speed SD kort osv? är det typ samma sak fast snabbare eller är dom inte kompatibla med min kamera som har stöd för "vanliga" SD kort?

tänkte ett sådant här

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=23321

Permalänk
Hedersmedlem

Ja det är samma sak fast snabbare Men ta och berätta vilken kamera du har så kan någon säkert säga om det ens är idé att du köper ett snabbt minne till den. Har du en kamera som inte klarar av att skyffla tillräckligt mycket data spelar det ju som ingen roll hur snabbt minne du har..

Permalänk

nikon coolpix 5200!

Permalänk
Hedersmedlem

Ok. Då får jag också ställa frågan om du ofta tar flera kort i rad under ett kort tidsintervall? Tar du bara ett fåtal kort och väntar mellan dem spelar det ingen roll..
Men skiljer det lite i pris tycker jag absolut att du ska köpa ett snabbare kort. Jag har haft en kamera med liknande egenskaper som din och mellan det allra långsammaste minneskortet och ett snabbt var det stor skillnad. Nu säger jag inte att du behöver köpa det värsta som finns för det är slöseri men köp bara inte ett långsamt heller.

Permalänk

500kr för 1gb tycker jag inte är så farligt så jag kör på ett snabbt! men jag trodde hastigheten påverkade hur fort det går att lägga in bilderna i datorn men där hade jag väl fel! du menar alltså med att snabbare kort så när jag tar en bild kan jag ta en ny bild mycket fortare?

ibland behöver jag det så det är ju bra då

Permalänk
Hedersmedlem

Ja det påverkar hastigheten till datorn också, såvida du använder dig av en minneskortsläsare. För om jag har förstått saken rätt så har din kamera bara USB 1.1 och då spelar minneskortet i stort sett ingen roll om du överför bilderna direkt från kameran.

Permalänk
Medlem

Sandisk Extreme är lite onödigt dyrt. Komplett.se har snabba Twinmos. Du får ju 2GB Twinmos till samma pris som 1GB Sandisk (jag har själv Twinmos minne och dom fungerar perfekt för mig)

Obs, kolla så att din kamera klarar av 2GB minne. Även fast din kamera inte blir snabbare av ett snabbt minne så kan det ändå vara bra om man någon gång använder en yttre minneskortsläsare.

Visa signatur

The people who start wars never fight then. The people who fight wars never like them…

Permalänk

hm var hittar jag om den stödjer 2GB? hittar inte =/

och SD minne = Twinmos också? för kameran stödjer ju SD kort..??

det där med minneskortläsare är ganska uteslutet

Permalänk

Twinmos är tillverkaren på SD kortet.
Har ett 2gb Twinmos i min Nikon D50 de fungerar bra tycker jag http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=314274

Visa signatur

[ Stationär: iMac 24" - 2.8 GHz Intel Core 2 Extreme, 4GB ram, 1TB HD ]
[ Bärbar: MacBook Pro 13" - 2.53 GHz Intel Core 2 Duo, 4GB ram, 250GB HD ]
[ NAS: Synology DS-207 - HD 2x2TB ]