Hittar open SUSE 10.1 ntfs diskar ?

Permalänk
Medlem

Hittar open SUSE 10.1 ntfs diskar ?

Intsllerade precis open SUSE 10.1, lyckades med installationen av graffedrivers o sitter nu och bara är allmänt JÄTTEnöjd! (använt Linux i dryga 2 veckor) De 2 första Linux distarna jag provade var Ubuntu o Mandriva och båda kunde hitta mina ntfs diskar, men jag har ännu inte lyckats hitta dem i open SUSE. Går det över huvud taget att göra det är frågan ?

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

dom är nog inte monterade bara, tror SuSE har installerade verktyg för sånt. (leta runt) ananrs finns kanske diskmontering i FAQen.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

mount -t ntfs [partition] [målmapp]

ex:
mount -t ntfs /dev/sda1 /mnt/winxp

Visa signatur

MacBook White, C2D 2.0GHz, 2048MB RAM, 80GB HDD

Permalänk
Medlem

När jag kör "mount -t ntfs /dev/sda1 /mnt/musika" så börjar den gnälla om att bara root kan göra det ! det döär root grejen håller jag på o bli galen på, kan den inte slänga upp en ruta som säger "GE MA ROOT LÖSEN" sen är det kirrat. men icke, kan inte fatta hur jag ska kunna vara "konstant" root utan att behöva ange rootlösen hela tiden och hur jag ska kunna ge root lösen när det behövs?

Permalänk
Medlem

/windows/C
auto mountas där

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
När jag kör "mount -t ntfs /dev/sda1 /mnt/musika" så börjar den gnälla om att bara root kan göra det ! det döär root grejen håller jag på o bli galen på, kan den inte slänga upp en ruta som säger "GE MA ROOT LÖSEN" sen är det kirrat. men icke, kan inte fatta hur jag ska kunna vara "konstant" root utan att behöva ange rootlösen hela tiden och hur jag ska kunna ge root lösen när det behövs?

Om du kör med sudo:
sudo -i
ger rootshell
annars bara:
su -

Visa signatur

MacBook White, C2D 2.0GHz, 2048MB RAM, 80GB HDD