Hittar open SUSE 10.1 ntfs diskar ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2005

Hittar open SUSE 10.1 ntfs diskar ?

Intsllerade precis open SUSE 10.1, lyckades med installationen av graffedrivers o sitter nu och bara är allmänt JÄTTEnöjd! (använt Linux i dryga 2 veckor) De 2 första Linux distarna jag provade var Ubuntu o Mandriva och båda kunde hitta mina ntfs diskar, men jag har ännu inte lyckats hitta dem i open SUSE. Går det över huvud taget att göra det är frågan ?

Tack för svar!

| Chieftech Mesh | Asus x38 Maximus Formula | Intel e8200 2.67@3.44 | PowerColor 5850 1GB | 4*1 Crucial 8500 | Corsair SSD 120GB, WD 750GB| Creative XtremeGamer X-fi // Arcam rPAC + Beyerdynamic DT990 | HP w2207h |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sektor 001
Registrerad
Aug 2003

dom är nog inte monterade bara, tror SuSE har installerade verktyg för sånt. (leta runt) ananrs finns kanske diskmontering i FAQen.

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
A
Registrerad
Nov 2005

mount -t ntfs [partition] [målmapp]

ex:
mount -t ntfs /dev/sda1 /mnt/winxp

MacBook White, C2D 2.0GHz, 2048MB RAM, 80GB HDD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2005

När jag kör "mount -t ntfs /dev/sda1 /mnt/musika" så börjar den gnälla om att bara root kan göra det ! det döär root grejen håller jag på o bli galen på, kan den inte slänga upp en ruta som säger "GE MA ROOT LÖSEN" sen är det kirrat. men icke, kan inte fatta hur jag ska kunna vara "konstant" root utan att behöva ange rootlösen hela tiden och hur jag ska kunna ge root lösen när det behövs?

| Chieftech Mesh | Asus x38 Maximus Formula | Intel e8200 2.67@3.44 | PowerColor 5850 1GB | 4*1 Crucial 8500 | Corsair SSD 120GB, WD 750GB| Creative XtremeGamer X-fi // Arcam rPAC + Beyerdynamic DT990 | HP w2207h |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall/Linköping
Registrerad
Jan 2005

/windows/C
auto mountas där

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
A
Registrerad
Nov 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
När jag kör "mount -t ntfs /dev/sda1 /mnt/musika" så börjar den gnälla om att bara root kan göra det ! det döär root grejen håller jag på o bli galen på, kan den inte slänga upp en ruta som säger "GE MA ROOT LÖSEN" sen är det kirrat. men icke, kan inte fatta hur jag ska kunna vara "konstant" root utan att behöva ange rootlösen hela tiden och hur jag ska kunna ge root lösen när det behövs?

Om du kör med sudo:
sudo -i
ger rootshell
annars bara:
su -

MacBook White, C2D 2.0GHz, 2048MB RAM, 80GB HDD