Gå från Windows Till linux

Permalänk
Avstängd

Gå från Windows Till linux

Tjenare, ja har testat lite olika linuxversioner som är gratis..
NU är det så att ja inte har nån giltlig licens för WinXp.. ja vet, I´m a bad boy, straffa mig inte för det., Ja står inte ut att ha en halvtaskig ickeuppdateringsbar Windows, och nu när Vista står utanför dörren, vilket ja inte vill betala för, så undrar ja om Linux är nåt för mig..

Krav: Gratis såklart, vill kunna lira mina pc-spel: Bf2, HL2-Steam, warcraft3, sims2 + en massa annat.
Även en bra mediaspelare som kan spela upp alla media-format.

Jag är beredd att ta mig igenom nåra tutorialer för att få detta funka, sålänge man själv slipper programmera.

Som linux-version så sneglar ja på Ubuntu.

MVH yeahman

PS: ja vill också kunna komma åt mina ntfs-partioner utan större problem och beredd att konvertera om, sålänge man kan nå det från windows igen sen.. Alltså till en början köra dubbla OS tills jag känner mig riktigt hemma i linux.

Permalänk
Medlem

Köp dig en windowslicens. De få windowsspel som fungerar under linux fungerar lite si och så.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

Ska du spela håll dig till win, finns cedega och wine till linux, men förvänta dig inga underverk.
VLC och mplayer finns till linux också.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Re: Gå från Windows Till linux

Citat:

Ursprungligen inskrivet av yeahman
Krav: Gratis såklart, vill kunna lira mina pc-spel: Bf2, HL2-Steam, warcraft3, sims2 + en massa annat.

Man kan sammanfatta Linux för windows andvändare med en enkel mening.
Linux är inte windows.
Gör digsjälv (Och oss) en tjänst och köp dig en windows licens. Det är mycket bättre för dig för du får du det du vill ha. Och det blir mycket bättre för oss så vi slipper ha en sur liten grabb som svär över att Linux är så värdelöst och att inget fungerar.

Men givetvis så tycker jag att du kan ha en liten partition med linux på för att prova på och helt enkelt surfa och ordbehandla. Så har nämligen jag och många andra som andvänder Linux aktivt.

En partition med Linux för vanlig sufning, film tittande, programmerande och arbete samt en partition med windows för spelande.

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Gå från Windows Till linux

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smygis
Man kan sammanfatta Linux för windows andvändare med en enkel mening.
Linux är inte windows.
Gör digsjälv (Och oss) en tjänst och köp dig en windows licens. Det är mycket bättre för dig för du får du det du vill ha. Och det blir mycket bättre för oss så vi slipper ha en sur liten grabb som svär över att Linux är så värdelöst och att inget fungerar.

Men givetvis så tycker jag att du kan ha en liten partition med linux på för att prova på och helt enkelt surfa och ordbehandla. Så har nämligen jag och många andra som andvänder Linux aktivt.

En partition med Linux för vanlig sufning, film tittande, programmerande och arbete samt en partition med windows för spelande.

så var la tanken ungefär, men skulle va nice att endå få igång nåt trevligt spel på linux endå...

jaja, ja testar att köra lite linux för sköj skull. Men då vill ja kunna ha visst utrymme som ja kan komma åt från både linux å windows, där man tex har musik

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Gå från Windows Till linux

Citat:

Ursprungligen inskrivet av yeahman
jaja, ja testar att köra lite linux för sköj skull. Men då vill ja kunna ha visst utrymme som ja kan komma åt från både linux å windows, där man tex har musik

Det är inga problem att läsa NTFS från linux men att skriva går inte så bra. Det går, men är lite osäkert och småriskabelt.
Om det bara är musik så kan du utan problem skapa en FAT32 partition och ha musiken på. Men FAT klarar bara filer mindre än 4gig. Och om du har hobbyfilmer större än 4 gig och både kunna läsa och skriva från linux/win då är det ext2/3 som gäller.
Och då måste du installera fs-drivers i Windows för att kunna läsa och skriva till den partitionen.
http://www.fs-driver.org/

Notera dock att då måste du ha sp2 i windows. Annars vill dom inte.

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Medlem

Har hört bra grejer om drivrutinen 'ntfs3g' som ska vara helt underbar om man vill kunna skriva till NTFS-partitioner. Sen kan man ju läsa och skriva till ext2/3 i windows om man nu skulle vilja det.

Permalänk
Hedersmedlem

*låst*
Läs igenom §7.

Du har härmed förbrukat din chans att få hjälp om detta ämne, startar du ytterligare trådar kommer dom också att låsas +ev varning/avstängning.