Permalänk
Medlem

Vad jag ösnkar av Linux

Detta önskar jag ska fungera på mitt Linux. Ska prova Kubuntu sedan när jag kommer hem från jobbet. Hoppas att det funkar något sådär på samma sätt som Ubuntu. Det jag tänkte skriva är en liten lista på allt jag behöver i Linux för o vara nöjd och sedan hoppas jag att ni rekommenderar och lägger er åsikt angående de saker jag skriver ner och vill använda i mitt Linux. Ska tilläggas, jag vill verkligen ge Linux en chans. Spel utesluts ur denna lista för det kan man ha en windows partition till.

Önskelista till Linuxtomten:

*Fungerande drivers till Nvidia

*XMMS - slänga upp och spela, precis som winamp

*VLC - Hopp om att den stöder alla format. Kan MPlayer vara ett bättre alternativ ?

*Ventrilo - verkar inte finnas till Linux men finns det något man kan köra istället?

*LinuxDC++ - krav och har sett att det finns, måste bara komma underfun med hur man installerar.

*Torrents - ett bra program för Torrents

*Samba - Hört att man kan komma åt sina windowsnätverk med detta program om man är lite händig.

*Fjärrskrivbord - kan man anväda detta för att även styra windowsdatorer över nätverket ?

Om dessa går att fixa på ett någorlunda sätt är jag beredd att börja använda Linux som första OS efter att jag fått in rutinerna och känner att jag vågar släppa windows helt.

Permalänk
Medlem

Re: Vad jag ösnkar av Linux

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy

Önskelista till Linuxtomten:

*Fungerande drivers till Nvidia - kolla på deras hemsida efter drivisar!

*VLC - klarar av att spela upp de flesta codecs

*Torrents - KTorrent eller rTorrent

Visa signatur

W/S: Asus Prime X470-Pro | AMD Ryzen 7 2700x| Corsair Vengeance LPX 32GB,4x8GB, DDR4 2666MHz | Asus GTX 1070 | Samsung 970 EVO 1TB m.2

Permalänk
Medlem

*Fjärrskrivbord - rdesktop
*Ventrilo - finns ingen klient till linux.. om du vill ha annat VoIP så funkar Teamspeak

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: Vad jag ösnkar av Linux

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
*LinuxDC++ - krav och har sett att det finns, måste bara komma underfun med hur man installerar.

Använd DC++ med Wine för bästa resultat. LinuxDC++ befinner sig fortfarande i en tidig utvecklingsfas och är knappast användbart än. Valknut är dött.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk

Re: Vad jag ösnkar av Linux

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy Detta önskar jag ska fungera på mitt Linux. Ska prova Kubuntu sedan när jag kommer hem från jobbet. Hoppas att det funkar något sådär på samma sätt som Ubuntu. Det jag tänkte skriva är en liten lista på allt jag behöver i Linux för o vara nöjd och sedan hoppas jag att ni rekommenderar och lägger er åsikt angående de saker jag skriver ner och vill använda i mitt Linux. Ska tilläggas, jag vill verkligen ge Linux en chans. Spel utesluts ur denna lista för det kan man ha en windows partition till.

Önskelista till Linuxtomten:

*Fungerande drivers till Nvidia

* Verkar fungera bra för de flesta. Vad har du för problem?

Citat:

*XMMS - slänga upp och spela, precis som winamp

Samma här, har inte hört om så mycket problem att få det att fungera. Prova Amarok eller Listen. IMO mycket bättre och modernare spelare.

Citat:

*VLC - Hopp om att den stöder alla format. Kan MPlayer vara ett bättre alternativ ?

Mplayer med win32codecs är ganska oslagbart.

Citat:

*Ventrilo - verkar inte finnas till Linux men finns det något man kan köra istället?

Många kör det genom Wine. Annars Gaim, (googletalk)... Fast jag vet inte om det fungerar så bra till lagspel.

Citat:

*LinuxDC++ - krav och har sett att det finns, måste bara komma underfun med hur man installerar.

Du använder Ubuntu antar jag? Läs guiden i howto forumet.

Citat:

*Torrents - ett bra program för Torrents

Jag använder uTorrent genom Wine vilket fungerar ganska bra men nu har det kommit en ny klient som heter Torrent swapper och ska vara väldigt bra. Prova den! Finns installationsguide i howto forumet.

http://bit-torrent.sourceforge.net/

Citat:

*Samba - Hört att man kan komma åt sina windowsnätverk med detta program om man är lite händig.

Samba är väl främst till för att dela filer och skrivare till Windows maskiner? Att komma åt de borde väl inte vara några problem.

Citat:

*Fjärrskrivbord - kan man anväda detta för att även styra windowsdatorer över nätverket ?

Ja

Citat:

Om dessa går att fixa på ett någorlunda sätt är jag beredd att börja använda Linux som första OS efter att jag fått in rutinerna och känner att jag vågar släppa windows helt.

Good luck :).

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Inaktiv

Re: Vad jag ösnkar av Linux

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy

Önskelista till Linuxtomten:

*Fungerande drivers till Nvidia

*XMMS - slänga upp och spela, precis som winamp

*VLC - Hopp om att den stöder alla format. Kan MPlayer vara ett bättre alternativ ?

*Ventrilo - verkar inte finnas till Linux men finns det något man kan köra istället?

*LinuxDC++ - krav och har sett att det finns, måste bara komma underfun med hur man installerar.

*Torrents - ett bra program för Torrents

*Samba - Hört att man kan komma åt sina windowsnätverk med detta program om man är lite händig.

*Fjärrskrivbord - kan man anväda detta för att även styra windowsdatorer över nätverket ?

Nvidia verkar ju den av de två stora som har hittat och supportar den alternativa scenen bland OS bäst, finns säkert tonvis med bra material på nätet om du har problem.

XMMS känns gammalt, och 2:an är väl i sin linda. Kolla in Amarok istället om det är okej att ha en lite fläskigare spelare.

VLC är väl okej men jag gillar MPlayer, den äter det mesta och lite till.

Samba, kanske ska kolla in detta om du gillar gadmin. Finns säkert andra alternativ (KDE kanske har något att erbjuda) ...