Permalänk
Medlem

Hot-plug sata_sil

Hejsan hej.

Jag införskaffade mig en satacontroller med ett Silicon Image chip (sil3512).
Har letat här och där efter info om huruvida hot-plug stöds. Det står på Silicon Images himsida att chippet stödjer hot-plug. Men om det är i linux eller i windows står ej. Jag hittar ingen info om drivern heller.

Är det någon som har testat? Jag vet inte hur känsligt det är med hot-plug.

Så länge disken inte är monterad så borde väl det inte kunna hända något, Right??

Tack på förhand.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem

Sil3112 har jag testat i FreeBSD, och där funkade det bra att lägga till en hårddisk i drift.

Dock måste man vara försiktig när man kopplar ur, måste umounta och detacha kanalen först.

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst stora misstags tråden skulle jag inte rekommendera dig att stoppa in diskar utan att veta att hotplug fungerar, nätagg och andra saker har brunnit upp pga det.

men hotplug har väl mest med hårdvaran att göra. Så om kortet stöder hotplug så borde det inte vara några problem.

Permalänk
Medlem

Jag tog mig faktisk mod att avmontera och dra ur hårddisken. (Det var i och för sig min brors disk och jag har en backupp på min bruk. Ingenting att förlora egentligen.)

Vad menade du med att koppla från kanalen? Avmontering gjorde jag ju såklart.
Spelar det någon roll vad man rycker ut först utav spänning- och datakabel?

Än så länge har jag inte sett att partitionen jag grejat med har haft något fel efter avmonteringen.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox