Permalänk

Problem att installera Debian

Jag ska installera Debian 3.1 på en av mina burkar och hämtade CD:n för installation över nätet och brännde ut (debian-31r3-i386-netinst.iso). Problemet är att jag inte får någon IP-adress från DHCP:n under installationen. Nätverkskortet verkar funka och jag får samma fel när jag skriver in IP-adress, nätmask, default gateway, DNS och DHCP-server manuellt. Kan det vara ComHem och deras kabelmodem som krånglar?

Någon som har haft samma problem eller har några tips?

Permalänk
Medlem

vore inte fel om du kunde ge lite mer info, typ skriva av felmeddelandet samt ge oss output från ifconfig

Visa signatur

Sempron 3100+ GF3ti200 1024MB RAM WinXP
XP1600+ "A7V8X" 512MB ram FX5200(GF5) Debian Testing (Openbox)
Acer XP1800+ (bärbar)Debian Gnome

Permalänk

Tveksamt om det skulle vara Comhem och kabelmodemets fel. Har det funkat tidigare (innan du bytte dator/installerade debian) så ska det inte vara några problem. Tycker man.

Dock möjligt att det är MAC-låsning på Comhems sida. Att de bundit IP:et till din förra dator/nätverkskort. När jag en gång skulle installera en router vägrade routern erhålla IP-adressen automatiskt. Det gick bara inte.

Ett samtal till supporten fixade det direkt, de såg felet och sa 'testa nu' så gick det.

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem och många fler har problem.. Det är inte något fel på din Burk eller din ISP. Det är debian installation som är buggad verkar det som. Har läst många trådar om detta om du söker. Dock har jag inte hittat någon som har fixat problemet.

Permalänk

Uppkopplingen i sig funkar felfritt när jag kör den andra burken med WinXP, låsning till MAC-adress är jag tveksam till eftersom det har funkat med andra datorer tidigare. Skulle vara om ComHem har gjort det de senaste veckorna.

Jag fick ett tips om att man skulle kunna köra pump för att fixa detta. Men frågan är ju om det finns med på netinst-skivan och i vilket fall som helst måste man ju få ett shell för att kunna köra det. Uppenbarligen verkar det ju inte köras under installationen i alla fall...

Edit: Det funkade när jag kopplade in en router (med DHCP) mellan kabelmodemet och datorn (även om det inte borde spela någon roll). Det är någonting som Debian inte gillar med att köra direkt ifrån kabelmodemet i alla fall, mitt modem heter WebSTAR EPX2203.