Fedora 6 funkar på Intel Macar

Permalänk
Medlem

Fedora 6 funkar på Intel Macar

Enligt Macworld så funkar Fedora 6 på Intel Macar och med hjälp av Boot Camp. Det låter ju bra, laddar ner det just nu verkar ta några timmar, då alla mirrors ej verkar ha uppdateras, säger sen om det funkar.

Vore ju härligt att hära Mac OS X, sen ibland Fedora kanske.

Permalänk
Medlem

Typ alla linux distar funkar på macs med bootcamp nu förtiden

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem

Ja, eller att använda en bootmanager som stödjer EFI.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx
Ja, eller att använda en bootmanager som stödjer EFI.

Jo, men ATI drivrutinerna är beroende av BIOS. Hatta ATI!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vijjje
Jo, men ATI drivrutinerna är beroende av BIOS. Hatta ATI!

Hmm undrar varför inte ATI skriver vettiga drivrutiner till Linux när nvidia gör det?
Alla i Linuxvärlden verkar ju hata Ati, och linuxvärlden är ju faktiskt inte så liten idag.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Hmm undrar varför inte ATI skriver vettiga drivrutiner till Linux när nvidia gör det?
Alla i Linuxvärlden verkar ju hata Ati, och linuxvärlden är ju faktiskt inte så liten idag.

Av samma anledning som Microsoft behandlar sina kunder som skit, för att de kan.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crash_M
Typ alla linux distar funkar på macs med bootcamp nu förtiden

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Av samma anledning som Microsoft behandlar sina kunder som skit, för att de kan.

word

Permalänk
Medlem

Ska installera Fedora 6 med Boot Camp och det ska funka. Hur som helst så provade jag först med Boot Camp då sa den att jag måste repera disken. Detta gick ej att göra i Mac OS X så jag satte i skivan och reperade disken som gick bra.

Så då provar jag Boot Camp igen, men då kommer en annan error upp som jag sett förut:

Hur fixar man detta? Jag vill så gärna installera Fedora, men Boot Camp krånglar så mycket.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur

Hur fixar man detta? Jag vill så gärna installera Fedora, men Boot Camp krånglar så mycket.

Din disk är fragmenterad och Mac OS X kan inte flytta de filer som behövs för att kunna skapa en ny partition.

Backa upp allt och rensa disken, lägg sedan tillbaka backupen.
Alternativt, kolla upp iDefrag - http://www.macupdate.com/info.php/id/16819

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av triumphtiger
Din disk är fragmenterad och Mac OS X kan inte flytta de filer som behövs för att kunna skapa en ny partition.

Backa upp allt och rensa disken, lägg sedan tillbaka backupen.
Alternativt, kolla upp iDefrag - http://www.macupdate.com/info.php/id/16819

Verkade inte funka med iDefrag. Men fan vad krånligt, trodde Mac OS X defragmenterade av sig själv. Har ingen extern hårddisk så det kan bli svårt.