Ändra upplösning i Suse textat

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jul 2005

Ändra upplösning i Suse textat

Tja, nu har jag klantat mig lite.. har precis installerat Suse och så skulle jag ladda hem nya drivisar till mitt graffe men så konstigt nog så kom jag inte in på ati's hemsida!! visst kan man väl hitta drivisar på andra ställen orkade inte googla just då, för jag blev galen på 800x600@60hz upplösningen jag körde med! Så jag ändrade upplösningen till 1280x1024 direkt.. utan "riktiga" drivrutiner alltså.. just nu används VESA antar jag.. sen stod det iag "videoläge stöds ej" på skärmen efter jag ändrat upplösningen

Jag kör Suse 10.1 (64bitars) och undrar alltså bara vilken fil jag kan ändra upplösningen i, vad den heter & var den ligger.. kör alltså textad nivå eller vad man ska kalla det.. snälla hjälp mig lite! har försökt ändra i xorg.conf filen men d hjälpte inte.. kanske jag gjorde fel.. men hjälp snälla!
//inte så van linux användare

Måndag, tisdag, onsdag programmerar jag. Torsdag, fredag, lördag likaså. Söndag är dagen som jag vilar på, men lika fan så programmerar jag ändå! Programmi, programma, programmera! Programmera varje dag. . . .

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2004

Du ska ändra i xorg.conf precis som du gjort, den ligger i /etc/X11/xorg.conf

Kolla så du har ändrat upplösningen för 24bitars då det antagligen är det du använder.