Permalänk

BIOS till GA-8STXCFS och AGP

Morsning! Har på sistone fått en hel del funderingar rörande min dator och mitt grafikkort...

Jag köpte ett nytt grafikkort för ett tag sedan från gainward, baserat på Geforce 6600, 256 Mb. Jag märkte rätt så snabbt att något var lite lustigt, för systemet började frysa till lite grann då och då. Fick snabbt reda på att jag hade för svagt nätaggregat (jag har endast 250, runt 300+ är rekommenderat tror jag), vilket kunde förklara frysningarna.

Jag kör rätt mycke WoW, och i just WoW så får jag upp en sju helskottas massa streck o pixlar (artifakter kallas de va?) i mitten av skärmen.
Detta kunde enligt nvidia bero på Geforce 6600 tydligen har lite problem med AGP slots som är baserade på SiS, vilket mitt GA-8STXCFS är. Saken är den att drivrutinerna jag tvingas köra på för att lösa artifactproblemet ger sug FPS för min del. Detta skulle troligen inte ha kommit från nätverksaggretatsproblemet enligt många jag snackar med. Jag har testat att plugga ur alla cd samt min diskettenhet, o det gjorde ingen skillnad.

Jag har även blivit rekommenderad att uppdatera mitt moderkorts BIOS (jag har inte det nyaste tydligen), och testa med nyaste geforce drivrutinerna för att se om det gjorde någon skillnad. Men vad jag har läst så är det inte piece of kaka att ge sig på BIOS uppdatering om man inte vet vad man gör, så bör jag som "medelmåttigt kunnig" ge mig på det? Jag kan ladda ner dem från fuijtsu siemens hemsida o skapa en diskett isf.

När vi ändå snackar BIOS... Något annat jag blivit rekommenderad är att gå ut i BIOS och öka min AGP. Men jag har kollat överallt ute i BIOSet o kan inte hitta det alternativet. Är det så att GA-8STXCFS inte stödjer den funktionen då? (eller att den ligger i den senare versionen av BIOS?)

GA-8STXCFS är förresten ett rätt gammalt kort, Giga-byte har inte support för det längre. Köpte datorn för... tja snart 3½-4 år sen tror jag, har nöjt mig med att uppdatera enstaka delar.

Eller är det kanske rentav så att jag bör fundera på att införskaffa mig ett nytt moderkort istället?

Öppen för förslag och tar gärna emot random idéer Skriver gärna upp mer datorinfo om det behövs

// Erik

Processor: Intel Pentium 4 2.4 Ghz
Moderkort: Gigabyte GA-8STXCFS
RAM: 1536 Mb DDR
Grafik: Geforce 6600 256 Mb
HDD: Seagate 256 Gb