Athlon 64 3800+, kylare och ATI X1900XT

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fjällen
Registrerad
Okt 2006

Athlon 64 3800+, kylare och ATI X1900XT

God kväll kära sweclockare!

Jag har av olika anledningar inte hängt med så mycket i hårdvaruutvecklingen de senaste åren. Däremot tycker jag fortfarande att det är precis lika lattjo med snabba och snygga saker som blinkar, lyser och låter

Därför vänder jag mig till er för lite tips och råd angående eventuella inköp. För ca en månad sedan införskaffade jag ett Sapphire ATI Radeon X1900XT då jag hittade ett till mycket bra pris (2200:-). Sedan innan har jag en Athlon 64 3200+ som jag mer eller mindre inköpte endast för att motivera byte till s939 och PCE-Ex pga tillfällig pengabrist. Motivet var egentligen ett nytt grafikkort men jag kunde inte förmå mig själv att köpa ett AGP.

Min fråga rör egentligen värdet i att uppgradera till en A64 3800+ eller eventuellt 4000+. Har även tittat på X2 4200+ men det är nästan en tusenlapp extra för något jag inte är säker på att jag behöver. Använder numer dumburken (som datorn kommit att kallas istället för TVn) till musik, film och en del spelande. Givetvis endast licensierad musik från iTunes, tro inget annat

Har bedrivit lite research och kommit fram till att X2 av naturliga skäl (singeltråd) inte direkt ger någon extra prestanda i spel och jag har relativt gott om tid när det kommer till komprimering/encoding. Jag resonerar också så att en 3800+/4000+ skulle kunna vara ett ganska billigt mellansteg till det är dags att byta sockel (AM2), moderkort, cpu och kanske köpa upp sig till DDR-2.

Hur förhåller sig 3200+ och 3800+/4000+ till ATI Radeon X1900XT. Är GPUn tillräckligt snabb för att motivera uppköp?

Är skillnaden mellan nuvarande och eventuell ny CPU tillräcklig för att motivera uppköp?

Förslag på kylare mottages varmt. Vad jag är ute efter är en prestandakylare som kan möjliggöra viss överklockning men samtidigt inte kostar för mycket då det gäller ljudnivå. Vattenkylning är inte aktuellt i mitt fall utan koncentera er på luftbaserade lösningar.

Tilläggas bör att min ekonomi är sådan att 1000:- inte är direkt någon stor utgift och jag letar inte efter att fördubbla någon prestanda. Snarare att få ut mesta möjliga av ett system jag ändå tycker är ganska aktuellt. Är även lite orolig för att det snart kan vara för sent att få tag i s939-processorer överhuvudtaget.

Tack på förhand.

Athlon64 3700+, 2Gb TwinMOS DDR, EPoX 9NPA+ Ultra, ATI Radeon X1950XT 256Mb, WD Raptor 10K RPM 74Gb S-ATA.

There is no right or wrong, only consequences.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Älta (Nacka komun)
Registrerad
Mar 2006

Socket 939 försvinner allt mer och mer, AM2 är det som AMD satsar på. Kör själv på en X2 4200+ för s. 939 och den är jag väldigt nöjd med. Idag finns det inte överdrivet många spel som drar fördel av dual core, men som en framtidssatsning tycker jag det kan vara värt det. x1900 serien är snabba, och klart att en x2 4200 skulle ge rätt mycket mer prestanda än en Singlecore 3200, så har du pengarna, köp en x2 4200+, 2 gig DDRII minnen i 667mhz och du har en relativt framtidssäker burk.

x1900xt | x2 64 4200+ | 1024mb RAM