Restarta bios +misslyckad överklockning?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tunguzija
Registrerad
Okt 2003

Restarta bios +misslyckad överklockning?

Tja. Fick för mig att jag skulle klocka min processor AMD Athlon 1800+. Vet fan vad jag gjorde men tydligen vart det misslyckat ställde in 200 istället för 166.

Har testat att restarta bios efter diverse tips men jag är inte säker om det är verkligen bios jag restartar.

Jag undrar hur man vet om processor alt modekortet är rökt? När jag startar datorn lyser den röda lampan (ingen grön blinkar) och jag får upp bara en svart skärm. Modekortet är av modellen MSI K7N2

Tack på förhand.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2006

ta ut cmos
dra ut ström ur nätagget
sen sätter du in den och cmos efter 30 min

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Märsta
Registrerad
Jan 2002

Översatt:
ta ur knappcellsbatteriet på moderkortet
dra ur strömsladden till nätaggregatet
vänta en tid
Själv skulle jag vilja påstå att det handlar om max någon minut men det kan säkert variera.

Ett snabbare alternativ är att du i manualen till moderkortet letar upp jumpern "reset cmos" (för övrigt väldigt fel användning av CMOS), kanske heter något annat med reset.
Det du gör med denna är att koppla ihop den på så vis att inställningarna ska raderas, sedan kopplar du tillbaka till normalläge INNAN du startar datorn.

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tunguzija
Registrerad
Okt 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Översatt:
Ett snabbare alternativ är att du i manualen till moderkortet letar upp jumpern "reset cmos" (för övrigt väldigt fel användning av CMOS), kanske heter något annat med reset.
Det du gör med denna är att koppla ihop den på så vis att inställningarna ska raderas, sedan kopplar du tillbaka till normalläge INNAN du startar datorn.

Tja, har testat denna alternativ men det funka sig inte, lampan lyser rött men skärmen sätts inte på, datorn verkar starta normalt i övrigt, alla fläktar sätts på, cd-rom lyser etc.

Kan man kontrollera på nåt sätt eller finns det några symptomer på vad som är rökt ?