Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2004

Dist för CS-servrar?

Som topic lyder så undrar jag vilken dist som lämpar sig bäst för CS-servrar.
Har sökt runt i forumet ett tag nu utan att hitta nånting vettigt.

I vilket fall, servrarna ska såklart köras i konsolläge. Tanken är att den ska driva ett större antal servrar med max 10 spelare på varje.

Har hört mycket om Debian med 2.6-kärna. Är den att rekommendera?

Skriv gärna ned egna erfarenheter av användning av olika distar för cs-servrar.

Tack på förhand!

MVH Marcus

AMD 2500+ Barton | 512mb x 2 pc2700 | Radeon 9800 Pro | Gigabyte GA-7VA | Aopen 350W @13012p i 3Dmark01

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2004

debian är en stabil och bra dist att köra spelservrar på, vet att det finns folk som hävdar att bsd är "bäst".
Själv tror jag att gentoo kan vara en riktigt vass kandidat men då jag aldrig fått till en vettig serverinstallation (läs orkat med allt fifflande tills det funkade tillfredsställande) kan jag inte direkt uttala mig. I det spelcommunity jag är verksam kör vi uteslutande debian sarge med 2.6.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
På en pizza
Registrerad
Okt 2004

Tja jag säger det igen, CentOS och Debian Sarge(med 2.6 kärnan) är utmärkt för servrar och inte minst spel servrar, kör själv en cs server på min router ibland dok så klarar den inte så mycket mer än 2on2 anledningen är att hårdvaran inte är den bästa, men det är stabil.

8D

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2004

På vilket sätt är 2.6-kärnan bättre än senare varianter?

Vad är sarge för något?

AMD 2500+ Barton | 512mb x 2 pc2700 | Radeon 9800 Pro | Gigabyte GA-7VA | Aopen 350W @13012p i 3Dmark01

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Laholm
Registrerad
Okt 2005

2.6.*.* Är den nyaste kärnan. 2.4.*.* är den gamla och 2.2.*.* stöds knappt längre.
Sarge är den version som kallas Stable i Debian världen.

ASP.NET programmerare i C#
Twitter: http://www.twitter.com/hagbarddenstore

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2004

ubuntu server funkar iofs förvånansvärt bra som spelserver såg jag nyss, har inte hunnit testa själv, men installation av ubuntu är barnsligt lätt och därifrån finns det bra stöd för fortsättning, värt att testa om du vill ha ett enkelt insteg i linux-världen.