Skumt problem, behöver hjälp!

Permalänk
Medlem

Skumt problem, behöver hjälp!

Hej...

Skapade en användare med hemkatalogen "/" bara för att kunna ha koll på hela hårddisken och dess filer från FTP. Då Eisfair bara har "bash".

Det konstiga var att direkt efter jag gjort detta så kande jag icke logga in till min "htdocs" med användaren "wwwrun" längre. Får dessutom "403 Forbidden" när jag försöker gå in på den hostade hemsidan.

Forbidden You don't have permission to access / on this server. Additionally, a 403 Forbidden error was encountered while trying to use an ErrorDocument to handle the request. -------------------------------------------------------------------------------- Apache/2.0.59 (Unix) DAV/2 Server at 192.168.2.100 Port 80

När jag försöker logga in på datorn med "wwwrun" så får jag "No directory /var/www!". Det var inget problem förut.

Kan heller inte ta bort/modifera "wwwrun" då den lades till automatiskt utav Apache 2 och visas inte när man listar användarna.

Antar att jag löst ut någonsäkerhets-grunka. Vill nu veta hur fasen jag ska göra för att återställa det hela. Tack på förhand!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

har du kontrollerat skrivrättigheterna på /?
låter som enbart användaren med hemkatalog / har rättigheten att läsa det

Visa signatur

Sempron 3100+ GF3ti200 1024MB RAM WinXP
XP1600+ "A7V8X" 512MB ram FX5200(GF5) Debian Testing (Openbox)
Acer XP1800+ (bärbar)Debian Gnome

Permalänk

Men håhå... Mycket bra topic. Beskriv problemet bättre så får du bättre hjälp.

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dp
har du kontrollerat skrivrättigheterna på /?
låter som enbart användaren med hemkatalog / har rättigheten att läsa det

Dom är orörda som det ser ut. :s

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ls -la /

vad ser du ?

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk
Medlem

Jag skulle absolut inte rekommendera att ha en användare med hemkatalog /
nu får du ta bort den och chowna hela /

Hålla koll på systemet får du göra med ssh/sftp

Permalänk
Medlem

bara för att han lade till en användare som har / som hemkatalog behöver det ju inte betyda att han bytt ägare till alla kataloger.. eller?

Håller med Meto om att det lättaste sättet att hålla koll på systemet är via ssh, vill du däremot hålla koll på vilka filer som finns och ha snabb åtkomst till / är det ju bara att ha en genväg dit från användarens hemmapp.

som svar på trådskaparens fråga har jag inga direkta förslag på lösningar på problemet, säger som föregående talare: Kontrollera rättigheterna med "la -la /"..