Världens lättaste bärbara dator kommer från Sony

Permalänk
Melding Plague

Världens lättaste bärbara dator kommer från Sony

Sony har för den japanska marknaden lanserat en dator som de själva anser är världens lättaste bärbara dator. Datorn som ingår i serien Vaio G väger endast 898 gram och har en 12,1 tum stor skärm.

Läs nyheten: Världens lättaste bärbara dator kommer från Sony

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nice.. Går åt rätt håll i den bärbara marknaden iaf!:)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Dator för barnhänder?

Visa signatur

Burk 1: MSI Neo4 Platinum, AMD64 "Winchester" 3200+ , Corsair 2048mb, 7800GT.
Burk 2: AMD64 "Venice" 3200+ @ 2500mhz, AsRock SATA2, Corsair 2048mb, XFX 6800GT NV5 Silencer.

Permalänk
Avstängd

hm, bara de inte krånglar som Sonyericsson-telefonerna så sure, de är troligen bra datorer...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yeahman
hm, bara de inte krånglar som Sonyericsson-telefonerna så sure, de är troligen bra datorer...

va? Har haft 3 SE telefoner o dom har alla funkat prima (t610 k750 k800)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Trevlig liten sak

Undrar om det finns någon chans att den kommer hit till Sverige.

Permalänk
Medlem

Riktigt nice.. Lätt det blir nått liknande när man börjar dra in lite cash!

Hade vart kul att se den isärplockad, en optisk enhet och ett batteri för 12 h i ett så litet skal, de e fan ingenjörskonst.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem

inget vidare att köra Windows på iaf, ingen CD/DVD-drive..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

12.1 tum och 1024x768... Varför kan man inte köpa såna skärmar separat?

Trevligt att det inte kommit några "Sony-skall-dö-för-sitt-rootkit-bojkotta-dem-för-evigt!"-inlägg här.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel
12.1 tum och 1024x768... Varför kan man inte köpa såna skärmar separat?

Precis, jag skulle väldigt gärna ha en sådan skärm.

Visa signatur

Hmm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel
12.1 tum och 1024x768... Varför kan man inte köpa såna skärmar separat?

Trevligt att det inte kommit några "Sony-skall-dö-för-sitt-rootkit-bojkotta-dem-för-evigt!"-inlägg här.

jo, vore fint. en sån: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=306514&view=detailed har ju bra upplösning i anant format så det borde ju finnas på en större. rena HDTV i bilen.

vänta bara..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Intressant, men upplösningen på "1440x234" är ju ett intressant skrivfel. Vad är den rätta upplösningen månne?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja den var fan inte stor. Skulle faktiskt vara smidig att ha i knät när man ligger i soffan och slöar. En HP på 3 kilo är lite för tung för det.

Permalänk
Hedersmedlem

denna med c2d skulle jag vara intresserad av...

Visa signatur

Grundare/VD, Kakaw.se – kvalitetschoklad på nätet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scrooge
denna med c2d skulle jag vara intresserad av...

Samma här. Varför finns det inga ultraportabla med c2d?

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av X3liuZ
Samma här. Varför finns det inga ultraportabla med c2d?

Svårt att ha en sån processor i ett sånt litet chassi? Värme? Storlek på kylflänsen?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Hmm.. Jag belv sugen. Stämmer batteritiden på 12h betyder det att man slipper sätta datorn i vänteläge under dagen utan kan enkelt ha den igång hela dagen och göra samtliga anteckningar direkt i datorn under arbetsdagen.

Väntar spänt på tester av denna

Permalänk

En bekand har en dator utan optisk enhet, de funkar faktiskt utmärkt.
De flesta program/spel laddar man ju hem o kör från deamon osv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
inget vidare att köra Windows på iaf, ingen CD/DVD-drive..

Det går att använda en dator utan CD/DVD. Jag har gjort det i mer än ett år nu, med både Linux och Windows.

Så länge man inte spelar klarar man sig utmärkt utan optiskenhet.

Permalänk
Medlem

Det ska väl komma några c2d ULV (ultra low voltage) först, sen tror jag sony hoppar på det.

Visa signatur

Asus Nforce4 A8N-SLI premium | AMD64-X2 3800+ E6 @ 2,30Ghz (Arctic Cooling Freezer 64 pro) | 2x1GB corsair XMS 2-3-3-7 1T | XFX 7900GT @ 520MHz/1.60GHz | Antec P180 | 2x500GB Seagate 7200.11 2x320GB Seagate 7200.10 SATA2 + 1x250GB Seagate 7200.9 + 2x160GB Seagate 7200.7 SATA1 + 1x160GB Hitachi | NEC 3550A DVD+-RW | Twinhan VisionDTV DVB-S
Bärbar dator: Fujitsu-Simens Si1520, Core 2 duo 1,66GHz, 1GB ram, 80GB hdd.

Permalänk
Medlem

Snikmodellen utan inbyggd CD/DVD har garanterat en extern sådan. För 13,000 kr så är det rena fyndet för en sån liten grej. Jag har en 12,1" Acer-burk på 1,6 kilo, och till den har jag extern CD-brännare. Fungerar utmärkt. Har nog inte använt CD:n mer än fem gånger sen jag köpte den för mer än ett år sen.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Sony har en liknande modell som varit ute ganska länge. Tx1,2,3 Har själv en tx3xp. Och om den väger 200g mer så är iaf inte vikten ett problem. Detta verkar vara en snik variant av tx serien.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
jo, vore fint. en sån: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=306514&view=detailed har ju bra upplösning i anant format så det borde ju finnas på en större. rena HDTV i bilen.

vänta bara..

Bortsett från att det är en upplösning på bara 480x234. De där brukar ange alla subpixlar också, och varje pixel består av 3 subpixlar (röd, grön och blå).

Så, ganska sunkig upplösning som inte ens klara PAL (eller NTSC för den delen).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lorenz
Det går att använda en dator utan CD/DVD. Jag har gjort det i mer än ett år nu, med både Linux och Windows.

Så länge man inte spelar klarar man sig utmärkt utan optiskenhet.

Jag tror han syftade på att man måste installera om Windows stup i kvarten.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980
Sony har en liknande modell som varit ute ganska länge. Tx1,2,3 Har själv en tx3xp. Och om den väger 200g mer så är iaf inte vikten ett problem. Detta verkar vara en snik variant av tx serien.

Har den en batteritid på 12h också? :o. För i såna fall tror jag att jag slår till direkt :p.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yeahman
hm, bara de inte krånglar som Sonyericsson-telefonerna så sure, de är troligen bra datorer...

Tror nog att de är du som krånglar, jag har aldrig haft ett enda problem med mina SE-telefoner.

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av djdiff
Bortsett från att det är en upplösning på bara 480x234. De där brukar ange alla subpixlar också, och varje pixel består av 3 subpixlar (röd, grön och blå).

Så, ganska sunkig upplösning som inte ens klara PAL (eller NTSC för den delen).

Jo det är nog sanningen för det var ju annars konstig upplösning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Har den en batteritid på 12h också? :o. För i såna fall tror jag att jag slår till direkt :p.

Med det större batteriet, ungefär läste 11.5h. Tror det inte skiljer så mycket och det som skiljer är nog pga att skärmen har lite lägre upplösning. Sedan ska man ta sådanna batteritider med lite salt. En sådan tx3xp som jag har mättes upp till 9h och 2m på trustedreviews med orginalbatteriet går köpa ett (+50% tror jag) större också och då bör ju inte 12h vara något problem.

Permalänk
Medlem

Man ska nog kolla upp batteritiderna först. Väldigt olika hur tillförlitliga de är.
Jag har en X60s och det är en 12.1" laptop från Lenovo.
Visserligen har den en CoreDuo i sig men så stor skillnad i strömförbrukning tror jag inte det är.
Och med ett 8cel batteri får man väl runt 8 timmar med trådlöst på om man är lite försiktig med vad man pysslar med.
Om man skruvar ner skärmen till lägsta och låter den idla med trådlösa av så får man väl nära 11 timmar.

Jusst nu säger den visserligen drygt nio och en halv timme) och då har jag inte så svagt på skärmen och surfar runt lite på swec. Har nyligen uppgraderat BIOSet och den nya versionen ger bättre batteritid

Det jag gillar med X60s är att den är portabel, har riktigt bra batteritid samt en dualcore processor (stort plus IMHO). Men den är kanske snäppet större (och tyngre) än den i nyheten.

Tyvärr har den 1024x768 vilket är alldels för lågt anser jag. Högre upplösning bör det va och det är det ju på alla widescreenskärmar
Men sonyn är ju inte bättre så där spelar det ju ingen roll.

Jag betalade ca. 12800 kr för min med rätt fet studentrabatt (mecenat.se t.ex.). Sen finns det lite olika versioner som man får se upp med.
Jag valde en mindre hårddisk (kommer ändå byta) ingen bluetooth och ingen fingertrycksavläsare (de suger ändå, IMHO) mot 8cel batteriet (genom att köpa på dustin istället för de flesta andra ställena).
Men det kan ha ändrats sig. Jag köpte min för kanske två månader sen och sen dess så gick erbjudandet ut och sen kom de tillbaka så de har kanske ändrat lite specifikationer. Kostar 300 kr mindre nu dock.

Permalänk
Medlem

Mums, den där vill ja ha. Fast för min del hade de kunnat göra den något hekto tyngre, och mycket billigare.

Misstänker att det sitter en Core Solo ULV-processor i den, med lite tweaking går den nog att få ännu strömsnålare.

Tyvärr blir nog 13k i japan lätt 26k här. Runt 13k kostar de billigaste 12"-datorerna, och denna lär ju INTE hamna där.

Edit: Oj. Där blev det fel

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.