Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jul 2002

Konfigurera server

Sitter och förbereder ett serverbyte på en studentkår på lunds universitet, vi ska ta vår gamla web/mail/fil-server ur drift och sätta in en ny server som ska köra web/mail/fil/inloggning med lite annorlunda konfiguration på det mesta, problemet är att mail-servern inte får gå ner under någon längre tid så jag behöver all info jag kan innan bytet

Den nuvarande servern kör:
Debian sarge
Apache2
PHP
Exim4
Dovecot-imap
Samba

Den nya ska köra
Debian etch (troligtvis etch, om det är för instabilt blir det sarge)
Apache2 (med mod_perl och SSL)
OpenLDAP
Samba
Exim4
Dovecot (eller liknande)
Heimdal (kanske)

Funderar mest på hur jag ska confa LDAPen med scheman och så för att kunna ha windows-användarna (för kårens arbetsstationer som kör win2k), mailforwards (helst inklusive maillistor) i LDAPen och även ha stöd för flera domäner på mailen).

Det jag vill kunna:
* Lägga till en användare i LDAPen och då definiera om den ska få tillträde till windowsdatorerna eller inte samt om den ska kunna logga in på servern
* När jag lägger till ett konto kunna definiera om mailen ska forwardas till en annan adress eller sparas på server för hämtning via IMAP
* Kunna lägga till mailalias i underdomäner till kårens domän
* Kunna lägga till maillistor precis som andra alias
* Kunna integrera lösenordsbyte på något snyggt sätt med kårens hemsida

Funderar också på om jag ska köra Heimdal eller inte, vad är de främsta för och nackdelarna med att köra en kerberos-server mot att inte köra den?

RTFM - vacker sak att säga till folk som ställer dumma frågor

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jul 2001

Jag har lyckats göra en likande maillösning med Postfix och MySQL. Men LDAP historian kan bi svår, särskilt med windows-inloggning och sånt med =/

Troligtvis får du sikta på NT4 PDC-nivå i Samba.